אחרי שהוגשה העתירה לבג"ץ כדי למנוע את הזזת חופש ל"ג בעומר, הבוקר (שלישי) דנה ועדת החינוך והספורט של הכנסת בנושא שעורר מחלוקת רבה בקרב הורים, תלמידים ומורים, חילונים ודתיים כאחד. מטעמים דתיים הוזז החופש מהתאריך המקורי שלו, 14.5, ליום אחר כך, 15.5.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"משרד החינוך היה אדיש למורים ולהורים", אמר חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו). "צריך להסדיר את העניין הזה בחקיקה. אם רוצה משרד החינוך לשנות את לוח החופשות, שיקבל את אישור הוועדה".
"אין בעיה לשנות מועד חג מחשש לחילול שבת, אבל יש לעשות את זה בצורה מסודרת ולא כמחטף", אמר ח"כ מאיר כהן (יש עתיד). "משרד החינוך צריך לדעת לקדש את לוח החופשים כפי שהוא מקדש את לוח מבחני הבגרות". הוא הוסיף כי "יש לי ביקורת כלפי ההורים: צאו למאבק, פנו לבג"ץ, כי הרוח המנשבת ממשרד החינוך היא שלא מתחשבים בכם".
"לאפשר למוסדות החינוך להיערך"
העתירה שהוגשה דורשת מבג"ץ להוציא צו על תנאי שנוגע גם לשינוי חופשת ל"ג בעומר וגם לסוגייה העקרונית של קביעת ימי החופש לתלמידים.
קבוצת הורים, יחד עם ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), ביקשו להקפיא את הזזת החופשה עד שיתקיים דיון דחוף בעתירה, "נוכח הפגמים הקשים שנפלו בהחלטת המשיבים". בפנייה ביקשו העותרים גם לקיים דיון דחוף "באופן בהול ובמועד קרוב ביותר" וציינו כי "עניין זה מחייב ליבון בהול עוד השבוע כדי לאפשר למוסדות החינוך, לתלמידים, להורים ולחוגגים להיערך".
בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד יובל יועז ודורון ברקת, הוצעו שתי אפשרויות: להחזיר את החופשה ליום ראשון הבא – 14.5 – או להאריך את החופשה ליומיים (14-15.5) ובתמורה לכך לבטל את חופשת האיסרו חג של שבועות ב-1.6. הנימוק: "מחדלו של המשיב 1 (שר החינוך) ממתן משקל הולם לכל אחד מהשיקולים ומשקילת כלל השיקולים הרלוונטיים".
"פגיעה כלכלית בהורים ובמשק"
עוד מבקשת העתירה ממשרד החינוך, משר החינוך בנט וממנכ"ל משרדו שמואל אבואב להתייעץ עם ארגוני הורים "בעת קביעת לוח החופשות", על מנת לצמצם את הנטל על ההורים. "מדוע לא יפעלו לקבוע בנורמות קבועות בדבר קביעת לוח החופשות במערכת החינוך בישראל, כך שמספר ימי החופשה בלוח חופשות זה יצומצם וישקף צמצום הפער בין מספר ימי החופשה במערכת החינוך לבין מספר ימי החופשה השנתית הנהוגים לעובדים במשק?".
בפנייה נטען כי קיים "פער בלתי אפשרי וקשה להכלה ולהתמודדות" בין ימי החופשה לתלמידים לבין ימי החופשה של הוריהם: "חוסר ההתאמה גורר פגיעה כלכלית בהורים וכרוך בהפסד ימי חופשה וימי עבודה ובפגיעה כלכלית של ממש במשק – מלבד תעשיית הקייטנות". עוד כינו העותרים את המצב הקיים "אנומליה" וטענו כי קביעת ימי הלימוד והחופש היא "קביעה אקראית ושרירותית" שאינה משקפת הליך תקין של קבלת החלטות מנהליות.