אחרי הסערה שהתעוררה בעקבות חילופי הדברים בין המרצה לתלמיד בקורס במדעי המדינה בבר אילן, סטודנטים פרסמו אתמול (רביעי) עצומה בה הביעו את תמיכתם בסטודנט שכונה בידי המורה "חצוף", עליה חתמו 70 סטודנטים. מוקדם יותר אתמול פנתה קבוצת תלמידים נוספת והביעה את תמיכתה במרצה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"הניסיון לתקוף סטודנט שמתבטא במהלך שיעור הוא בושה וכלימה", נכתב בעצומה. "לא יעלה על הדעת שסטודנט שמביע את דעתו בצורה מכובדת ומכבדת ייתקל במטר של העלבות אישיות, השפלות ואלימות מול כיתה של כמעט 100 סטודנטים".
"חופש הביטוי והחופש האקדמי הם כלים לשמור על המדינה ועל האקדמיה – לא כלים להתרסה ואיומים והעלבות אישיות, ורק מסר ברור וחד משמעי יכול להבטיח זאת", נכתב עוד. "אנו דורשים מאוניברסיטת בר אילן לטפל משמעתית במרצה".
בתנועת "אם תרצו" הגיבו להחלטה להשעות את התלמיד מהקורס עד לקבלת החלטה בעניין. "תיאטרון האבסורד האקדמי באוניברסיטת בר אילן עולה על כל דימיון", אמרו. "אנו מצפים משר החינוך נפתלי בנט להתערב לאלתר במשבר הערכי".
המרצה, ד"ר משה הלינגר, התנצל במייל אקדמי על דבריו - ועליהם בלבד. "אני מתנצל על המילים הקשות שבהן השתמשתי כלפי הסטודנט החצוף שלא איפשר לי ללמד, לא הסכים לצאת מהשיעור ומרד בסמכותי כמרצה", כתב. "הייתי צריך לצאת מהכיתה ולעשות שיעור השלמה במועד אחר, וטעיתי. גם כאב לי שכמעט כל הנוכחים לא בלמו את הסטודנט, וגם זה גרם לי להגיב בחריפות מוגזמת".
"בתלונתו מעליל עלי הסטודנט שאני כל הזמן עושה אינדוקטרינציה לכיוון אחד - בפייסבוק, שם העליתי את הדברים, קיבלתי כ-200 תגובות בתוך מספר שעות שמדגישות עד כמה זו האשמת שווא", המשיך המרצה. "כעת יש תלונה באוניברסיטה נגדי, הדברים יצאו החוצה גם לתקשורת והסטודנט השיג את מה שרצה - ואני נפלתי בפח".
סטודנטים נעמדו לצד המרצה
"מבחינתי, ברור שאין עוד מקום לאמון בין מרצים לסטודנטים, מה שהיה תמיד מוסכמה מקודשת עבורי כמי שראה בהוראה שליחות ואהבת חיים", סיכם. "אם אחזור ללמד בסמסטר ב', ודאי אלמד בצורה אחרת לגמרי. אשתדל ללמד לפי הספר, ללא אמירות אישיות מאתגרות ואקטואליות, ופשוט 'להקיא את החומר' - כנראה זו שיטת ההוראה המתאימה היום, בעולם שבו אין כל אפשרות לומד אמירות מתסיסות שאמורות לחדד את המחשבה".
סטודנטים בקורס התייצבו לצדו של המרצה. "ד"ר הלינגר הוא מרצה אהוב, שמאוד מכבד ומתייחס בצורה ראויה לסטודנטים שלו ללא קשר לדת, גזע ומין", כתבו במכתב תמיכה פומבי. "מושרשת בו התפיסה של חשיבה ביקורתית, והוא דוגל בדיון פורה ומעמיק כשהוא דואג ליצור כל העת מערכת של איזונים בכל נושא העולה על הפרק, ללא אמירות חד-משמעיות לצד כזה או אחר. ההקלטה המדוברת הוצאה מהקשרה באופן מגמתי, ולא משקפת את האמת כולה".