אחרי הסערה שחולל הספר "גדר חיה" ופסילתו על ידי משרד החינוך, מתברר שדווקא כן אפשר ללמד אותו בבתי הספר: בדיון שנערך היום (רביעי) בוועדת החינוך של הכנסת אודות סוגיית פסילתו של הספר על ידי משרד החינוך, השתתפה גם דליה פניג מהמזכירות הפדגוגית של המשרד - שהצליחה לבלבל את הנוכחים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
פניג מסרה בדיון כי דווקא ניתן ללמד את הספר בבתי הספר - זאת למרות שהייתה בין הממליצים לפסול אותו. לדבריה, ניתן ללמד את הספר לבגרות בספרות במסגרת החלק המיועד לבחירה חופשית של התלמידים.
הבגרות בספרות מחולקת לשני חלקים: 70% מהחומר לבגרות הוא יצירות ספרותיות שעל כל תלמיד ללמוד, ואילו 30% הנותרים הם יצירות לבחירה חופשית של התלמידים. שני הציונים יחד מרכיבים את הציון הסופי בבגרות.
הסערה סביב הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן החלה לאחר שמשרד החינוך החליט לפסול את הספר ולא להכלילו ביצירות החובה לבגרות - כך התברר היום. בחלק הבחירה, הבהירה פניג, דווקא כן ניתן לבחור ללמוד את הספר - והמורים אף יכולים להמליץ לתלמידים לקרוא אותו, זאת ללא כל התנגדות מצד משרד החינוך.
במשרד החינוך חששו: "הספר עלול לעודד התבוללות"
בשבוע שעבר, לאחר פרסום ההחלטה על פסילת הספר, טענו במשרד החינוך כי הספר עשוי ללבות את השנאה בין שני העמים. "יצירה כזו עלולה לעורר מחלוקת חריפה וסערת רגשות ועלולה אף ליצור, בחלק מהכיתות, את התוצאה ההפוכה ממה שמבקשת היצירה להציג, ובכך ללבות את היצרים ולהגביר את השנאה", ציינו במסלול הפדגוגי של משרד החינוך.
"צעירים בגיל 16-18 במציאות הישראלית החילונית, אינם נדרשים להכריע בסוגיות כאלה", הוסיפו, "הסיפור מתבסס על מוטיב רומנטי של אהבה בלתי אפשרית אסורה/סודית. נוער בגיל ההתבגרות נוטה לרומנטיזציה ואין לו, בהרבה מקרים, את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות".
"יחסים אינטימיים ובוודאי האופציה הפתוחה של מיסודם באמצעות נישואין והקמת משפחה (גם אם אינה יוצאת לפועל בסיפור), בין יהודים ושאינם יהודים נתפסים בקרב קהלים גדולים בחברה כאיום על הזהות הנפרדת", סיכמו במשרד את הנימוקים.