הקו האדום של הרכבת הקלה, שאורכו 24 קילומטר, צפוי לנוע מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב ועד בת ים. הוא צפוי להתחיל לפעול בסוף שנת 2021, אך כנראה שלא תשמעו הבטחה ברורה שזה אכן יקרה במועד. מדובר באחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים שנעשו אי פעם בישראל, ויש לו לא מעט מוקשים בדרך, ביניהם אישורים של כבאות והצלה ושל גורמים נוספים, ואפיל נגיף הקורונה שמעכב את הגעת הפועלים הסינים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לקו האדום יהיו 34 תחנות, מתוכן עשר מתחת לקרקע והוא צפוי להסיע כ-70 מיליון נוסעים מדי שנה. לאחרונה נכנס לתפקיד מנכ"ל נת"ע, החברה שאחראית על הפעלת הרכבת הקלה במרכז, חיים גליק, שציין שהיעדים שניתנו יושגו במידה זו או אחרת: "אנחנו מדברים על סוף שנת 2021 עם תנודות כאלה ואחרות בסדרי גודל סבירים".

כיום נעשות נסיעות מבחן שנועדו לאתר תקלות ברכבת, כרגע רק מעל פני הקרקע, במסילה שאורכה קילומטר בלבד. במקביל, מסתיימות העבודות התת-קרקעיות לעשר התחנות שמתחת לגוש דן. מתחת לקרקע הרכבת צפויה לנוע במהירות של עד 50 קמ"ש ומעל הקרקע עד 30 קמ"ש. "בגלל שתהיה לה העדפה בצמתים זה ייצא מהירות די גבוהה", ציין גליק.

אלה הדברים שמאיימים לעכב את מועד הפעלת הקו האדום

המדינה אישרה את הרכבת הקלה עוד ב2010, עם תאריך יעד ל-2017, בפועל תאריך היעד נדחה לאוקטובר 2021, ועכשיו צפויה דחייה נוספת של מספר חודשים. מה הסיבה לכך? הנה דוגמה אחת – באיזו קלות הפרויקט כאן עלול להיתקע כשלכל כך הרבה גורמים יש בו זכות וטו.

מערך הכבאות וההצלה מתרגל תרחישים ברכבת הקלה כדי להיות ערוך למקרי חירום שנוגעים לרכבת. אחרי שיהיו מוכנים, הם ייתנו אישור, ובלי האישור שלהם – אי אפשר להפעיל את הרכבת הקלה. אחד התרחישים שהם מתרגלים זה שרפה במרחב תת קרקע. "תארי לעצמך שאת נכנסת למקום מאוד צר, זה כמו צוללת שאין בה יכולת ראייה עם טמפרטורות מאוד גבוהות ומסה של אנשים שצריך לתת להם מענה", אומר טפס"ר רונן מכטייב, מפקד מחוז דן בכבאות והצלה.

"מבחינתנו מדובר ב-120 לוחמים ובעלי תפקידים נוספים ובציוד. אני כמפקד מחוז נערכתי לרכבת הקלה, אבל מבחינתי אם אין את כמות הלוחמים ובעלי התפקידים - יש לי בעיה לתת את המענה המיטבי"

רונן מכטייב, מפקד מחוז דן כבאות והצלה

"מבחינתנו מדובר ב-120 לוחמים ובעלי תפקידים נוספים ובציוד. אני כמפקד מחוז נערכתי לרכבת הקלה, אבל מבחינתי אם אין את כמות הלוחמים ובעלי התפקידים - יש לי בעיה לתת את המענה המיטבי", הוסיף מכטייב. אבל זה לא רק כבאות והצלה, לפי גליק יש גורמים נוספים שצריכים לתת אישור לפני הפעלת הרכבת: "זה לא רק כיבוי אש. צריך אוסף עצום של אישורים".

מלבד האישורים של כבאות והצלה וגורמים נוספים, בשבועות האחרונים נוסף גורם מפתיע שמאיים על לוחות הזמנים – נגיף הקורונה בסין שמעכב הגעה של 450 עובדים קריטיים לרכבת הקלה. "כולנו מבינים שסין נמצאת בשלב של עצירה ואף אחד לא יודע מתי זה יסתיים. אם זה לא יסתיים זה עשוי לגרום לעיכוב", אומר גליק.

שאלת המפתח היא לא אם יהיה עיכוב של שבועות בודדים בפתיחת הקו האדום, אלא האם הקו הזה בכלל יעמוד בביקוש, והאם הוא יכול לבד לשנות מציאות?