מתחילת השנה, תוך פחות מחודשיים, נהרגו בכבישים 59 בני אדם – עלייה של 23% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אמש (ראשון) דיווחנו במהדורה המרכזית שבמשטרה יוצאים במהלך אכיפה חדש וחריג נגד עבירות המהירות המופרזת. במחקר שנערך לאחרונה במחלקת המחקר והפיתוח של אגף התנועה, הם ניסו להבין מה גורם לתאונות הקטלניות, בעיקר בצמתים. הם גילו שנהגים רבים מאיצים כשהם מגיעים לצומת כדי "להספיק" לעבור, גם אם הרמזור מהבהב.
ראש אגף התנועה, ניצב חיים שמואלי, קיבל החלטה שנויה במחלוקת לשנות את סף האכיפה במהירויות בצמתים. מדובר על המצלמות שמוצבות בצמתים מרכזיים שמתרחשים בהם תאונות קשות. ההחלטה מביאה לכך שהמצלמות יופעלו במהירויות נמוכות ממה שהיה נהוג עד כה.

הנה כמה דוגמאות:
- בצומת שהמהירות המותרת בו היא עד 90 קמ"ש: בעבר המצלמה הייתה פועלת רק ממהירות של 120 קמ"ש – אך כעת האכיפה יורדת ל-100 קמ"ש.
- בצומת של 80 קמ"ש: האכיפה תחל ממהירות של 90 קמ"ש, ולא של 100 כפי שהיה עד היום.
- בצומת של 70 קמ"ש: אכיפה ממהירות של 80 קמ"ש ולא של 86 קמ"ש.

המשמעות של השינוי היא עלייה דרמטית בכמות הדוחות שיונפקו, בנקודות שיקבלו נהגים - וגם זינוק בכמות הכסף שייכנס לקופת המדינה. במשטרה מודעים לביקורת על המהלך, אך מסבירים שזו הדרך שלהם להתמודד עם תאונות קטלניות.

"אם היינו הולכים לכיוון של להעשיר את קופת המדינה, היינו מורידים את ספי האכיפה בכל מצלמות ה-א' 3", סיפר ראש מחלקת מחקר ופיתוח באגף התנועה, ניצב-משנה עמיר ג'יבלי. "נהפוך הוא, אנחנו בדיון, שכמו שציינתי, בוצע בראשותו של ראש אגף התנועה, ניתחנו כל כביש וכל צומת וכל מצלמה ובמקומות שאנחנו מבינים שצריך לעשות שינוי, בוצע שינוי. לא הורדנו את כל ספי האכיפה בקטעי הדרך אלא בצמתים".