אם אתם תושבי ירושלים או באים בשערי הבירה השבוע, שימו לב: החל מהיום (ראשון) ועד סוף השבוע הרכבת הקלה תושבת לחלוטין. ביום שישי צפויה חזרה חלקית של הרכבת לפעילות. ההשבתה מתבצעת בשל עבודות הארכת הקו האדום של הרכבת לשכונת נווה יעקב בצפון העיר ולבית החולים הדסה עין כרם בדרום העיר.

לפי הערכות שונות, 200 אלף נוסעים משתמשים ברכבת הקלה בירושלים מדי יום. ההשבתה צפויה לגרום לעומסי תנועה כבדים ולצפיפות רבה בתחבורה הציבורית. חברת "כפיר", שמפעילה את הקו האדום של הרכבת, הודיעה על הוספת קווי אוטובוס חלופיים ותגבור קווים קיימים במטרה לצמצם את עומסי התנועה הרבים שצפויים השבוע. קווי אוטובוס יופעלו בין התחנה המרכזית לעירייה, ומגבעת המבתר לעירייה ולתחנה המרכזית.

הרכבת הקלה בירושלים נוסעת (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מספר המשתמשים היומיים מוערך ב-200 אלף, ארכיון|צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הקו האדום נפתח בשנת 2011, והארכת הקו שתוכננה להיפתח כבר לפני כמה שנים התעכבה כל פעם מסיבה אחרת. גם המלחמה נתנה את אותותיה, ונציגים של שלוש חברות אירופיות שהיו מעורבות בפרויקט סירבו להגיע לארץ בטענה שמדובר ב"אזור מלחמה". בדיקות הבטיחות ההכרחיות התעכבו במשך חודשים רבים, ותושבי ירושלים שוב שילמו את המחיר.

גם בסיום העבודות, הרכבת הקלה עדיין תפעל במתכונת המצומצמת שלה, מפסגת זאב ועד הר הרצל. לאחר הפתיחה המחודשת יידרשו עוד כמה ימי הרצה נוספים, לפני שיוחלט על פתיחה של הרכבת במתכונתה הרחבה. ההערכות הן שאחרי הרחבת הקו מספר המשתמשים היומיים יגדל ל-250 אלף נוסעים ביום.

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: כפיר, הרכבת הקלה)
הרכבת הקלה, ארכיון|צילום: כפיר, הרכבת הקלה

יוסי סעידוב, מייסד ארגון "15 דקות" שפועל לשיפור התחבורה הציבורית, אמר בשיחה עם N12: "פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה מתעכבת ונמרחת במשך 12 שנים. עכשיו, כולם חוגגים על גבם של הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים. העיר פקוקה לחלוטין ומשוועת לתחבורה ציבורית מתוקנת. במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים טוענים שיפתחו את הקו בשבוע הבא - אבל אנחנו התושבים סקפטיים עד כמה זה נכון ואמיתי".

בירושלים מחכים כבר שנים רבות להפעלת הקווים החדשים של הרכבת. הקו האדום של הרכבת אמור להיות חלק ממערכת קווים נרחבת עם "הקו הירוק" שנמצא בשלבי ביצוע ו"הקו הכחול" שעבר את שלב האישור ומתקדם לשלב הכנת התשתיות, אך גם עבודות אלה מתעכבות כבר שנים רבות.