מחפשים פיתרון לפקקים: פרויקט "אגרת הגודש" של מטרופולין דן מתקדם ומתוכנן לצאת לדרך בשנת 2027 - בעוד כשנתיים. התוכנית, שמטרתה לעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולהפחית את מספר הרכבים בכבישים העמוסים, תכלול שלוש טבעות סביב גוש דן. עבור מעבר בטבעת החיצונית, שכוללת את ראשון לציון, יהוד, פתח תקווה והרצליה, הנהגים ישלמו חמישה שקלים.

פרויקט אגרת הגודש
פרויקט אגרת הגודש

הטבעת האמצעית, שתקיף את צפון תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים, תעלה לנהג שיעבור בה 10 שקלים נוספים. מעבר בטבעת הפנימית, שתקיף את מרכז תל אביב, יעלה 10 שקלים נוספים לנהגים. המשמעות היא שנהג שייכנס למרכז תל אביב בשעות העומס של הבוקר, בין השעות 06:30 ל-10:00 בבוקר, ישלם 25 שקלים על כניסתו לתל אביב. בשעות אחר הצוהריים התעריף יעמוד על מחצית מהסכום - 12.5 שקלים.

פרויקט אגרת הגודש
פרויקט אגרת הגודש
פרויקט אגרת הגודש
פרויקט אגרת הגודש

התוכנית אף כוללת הקלות לקבוצות שונות: רוכבי כלים דו-גלגליים יהיו פטורים מתשלום, ונהגי מוניות ישלמו מחצית מהתעריף. לעומתם, נהגי משאיות יידרשו לשלם תעריף כפול על כניסה לטבעות. התעריף היומי המקסימלי לרכב פרטי יקבע על הסכום 37.5 שקלים. לפי התוכנית, אדם שעובד במרכז תל אביב וחי מחוץ לגוש דן ישלם 825 שקלים בחודש כדי להגיע לעבודה.

פרויקט אגרת הגודש
פרויקט אגרת הגודש

במקביל, משרד התחבורה הודיע אתמול על דחייה נוספת בפתיחת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה עד  לשנת 2028 לכל המוקדם - שנה לאחר הפעלת אגרת הגודש. המשמעות היא שבשלב הראשון, למרות החיוב באגרה, לא תהיה חלופה תחבורתית מספקת לנסיעה ברכב הפרטי. עם זאת, הניסיון הבין-לאומי מאגרות גודש מעודד. בניו יורק למשל, נרשמה ירידה של לפחות 20 אחוזים בפקקים באזורים מסוימים בשעות השיא עקב האגרה.