פסק דין תקדימי ניתן בשבוע שעבר בתיק שקבע לראשונה בית משפט השלום בתל אביב פיצויים למטופלת בגין רישום פוגעני בתיקה הרפואי, שנכתב בעקבות ביקורה במרפאה. הרופא כתב בסיכום הרפואי גם את דעתו על המטופלת - עוינת, תוקפנית ודרשנית. היא הקליטה את הביקור - והוכיחה שלא כך היה.

לפני כשנה סתיו, שסבלה מכאבים בכף ידה, הגיעה לרופא אורתופד מומחה לכירורגיית כף יד. היא התלוננה בפניו שהיא סובלת מכאבים תכופים חזקים, מה שגורם לה לחוסר תפקוד כמעט מלא. היא ביקשה מהרופא לעשות צילום כיוון שהזריקה שקיבלה בעבר לא הועילה. לטענתה, הרופא היה חסר סבלנות במשך זמן רב והיא החליטה להקליט את השיחה ביניהם כדי להתלונן עליו לקופת החולים שבה הוא עובד. 

בהקלטה ניתן לשמוע את סתיו מסבירה לו שהיא לא מתפקדת, והוא בתגובה מציע לה ללכת למיון. היא אמרה שישלח אותה למיון - אך הוא מסרב: "אני לא אשלח אותך כי זאת לא בעיה שדורשת מיון". כשהיא אמרה לו שהיא מתוסכלת מהמצב הרפואי שלה, הרופא עונה: "יכול להיות, תסכול את יכולה להוציא במקום אחר. ואם תעשי אנטגוניזם בי, פשוט לא תקבלי טיפול".

לאחר תשובתו, ביקשה סתיו מהרופא שידבר אליה יפה והוא בתגובה אמר לה: "אני מדבר נהדר למטופלת שלי. את יכולה ללכת, באת עם דעה פיקס ולצערך לא קיבלת את מה שביקשת". לאחר דין ודברים כותב הרופא סיכום רפואי, שבה הכניס גם את דעתו על המטופלת וכתב: המטופלת עוינת, תוקפנית ודרשנית. 

כשהגיעה סתיו לרופא המשפחה כדי לקבל ימי מחלה, הרופא הוציא את כל הטפסים - כולל את דעתו של המומחה ולהפתעתה גילתה מה הוא כתב עליה. "הייתי בהלם. מזל שהקלטתי את השיחה ובית המשפט שמע את כולה והבין שזה ממש לא קרה", אמרה. "אם לא הייתי מקליטה, אני באמת לא יודעת מה היה קורה. מעבר ליחס המבזה שקיבלתי, הוא כתב עליי חוות דעת שקרית שיכולה הייתה לפגוע בי בביקורים אצל רופאים עתידיים".

"סיפרתי לו שאני עם כאבי תופת, כאבים של שנתיים שלמות שאני מרגישה שאין לי מנוח. זה הכי משפיל בעולם. הקלטתי את השיחה איתו כי רציתי להתלונן עליו - בחיים שלי לא עלתה לי מחשבה שזה מה שהוא יכתוב עליי".

עו"ד נמרוד האן, שייצג את התובעת: "מדובר בפסק דין תקדימי המהווה אבן דרך בהגנה על זכויות מטופלים במערכת הבריאות. לראשונה קבע בית המשפט כי רישום מכפיש בתיק רפואי נחשב ללשון הרע. בית המשפט העביר מסר ברור - תיק רפואי נועד לתיעוד מידע רפואי בלבד, ולא לתיוג שלילי של מטופלים. הקלטת השיחה שהוצגה בבית המשפט הוכיחה באופן חד-משמעי כי לא היה כל בסיס לתיוג השלילי של המטופלת".

"חשוב להבין שרישום מסוג זה בתיק הרפואי עלול ללוות את המטופל שנים רבות ולהשפיע על איכות הטיפול שיקבל בעתיד", הוסיף עורך הדין האן. "פסק הדין מחדד את החובה של הצוות הרפואי להקפיד על רישום מקצועי, ענייני ומכבד. אני מקווה שפסק דין זה יוביל לשינוי בהתנהלות המערכת הרפואית ולהגברת השקיפות בתיעוד הרפואי".