מטס חיל האוויר לרגל יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל חלף היום (רביעי) מעל הערים הגדולות ברחבי הארץ. המטס יצא לדרך בשעה 09:30, כאשר המטרה היא שכל תושב יוכל לצפות בו בנסיעה של עד 20 דקות מביתו.

מסוק קרב מסוג "אפאצ'י" ביצע במהלך המטס במרכז נחיתת חירום בשל תקלה טכנית. לא נגרם נזק או נפגעים כתוצאה מכך. כעבור שעות בודדות, נפגע גם מטוס F35 במהלך המטס מפגיעת ציפור בשמי הנגב. המטוס נחת בשלום, ללא נזק לטייס או לגוף המטוס. 
 
מסוק
המסוק ביצע נחיתת חירום באזור המרכז
 
בשעה 08:45 המריא מטס הצדעה ל-120 החיילים המצטיינים מעל בית הנשיא בירושלים ולאחר מכן יצא המטס המרכזי לדרכו. במטס לקחו חלק למעלה מ-100 מטוסי קרב, מסוקי קרב, מסוקי סער, מטוסי התדלוק והתובלה וכלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"ם). בנוסף, השתתפו במטס מסוקי משטרת ישראל ומטוסי הכיבוי כביטוי לשיתוף הפעולה בין זרועות הביטחון.

הצוות האווירובטי טס ברחבי הארץ במבנה של שישה מטוסי עפרוני במקום ארבעה, ומבצע מופעים בבסיסים הפתוחים ובערים מרכזיות. מספר מופעים אוויריים מייחדים את המטס השנה, מעבר למופע המסורתי במוזיאון חיל האוויר. מטוס ה"הרווארד" הוותיק ביצע מופע אווירי בבסיס תל נוף ואל מול חופי תל אביב, מטוסי ה'בז' F-15D, ביצעו מופע המדמה קרב אווירי, ולראשונה, מטוסי ה'אדיר', F-35, לקחו חלק במופע. 

המטס ביום העצמאות (צילום: reuters)
המטס בירושלים|צילום: reuters

המטס ביום העצמאות (צילום: reuters)
מסלול המטס נועד לאפשר לכל אזרחי המדינה לצפות בו|צילום: reuters

אנשי יחידת הטכנולוגיה "אופק" של חיל האוויר פיתחו את יישומון המטס, שיעניק חווית צפייה מיטבית בו, באמצעות סימון מיקום המטוסים בזמן אמת. השנה, לרגל יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, השתתפו במטס עשרות טייסים מצבאות זרים – ארצות הברית, גרמניה, בריטניה ואיטליה. זאת כסימן לשותפות בין המדינות והקשר הייחודי של מדינת ישראל עמן. המטוסים הזרים טסו בשמי הארץ כאשר חלקם לוו במטוסי חיל האוויר הישראלי – ביטוי לשיתוף הפעולה ולקשר ההדוק בין המדינות.

לראשונה, ביצעה גם זרוע היבשה מיצג ייחודי לרגל יום העצמאות. טנקים מסוג מרכבה סימן 4 יציגו צורות של סמלי המדינה. המופע יובל על ידי לוחמים ומפקדים מחיל השריון. כמו כן, כבכל שנה בסיסי צה"ל פתחו את שעריהם לציבור הרחב, בהם: בסיס חיל האוויר ע"ש עזר ויצמן ברמת דוד, בסיס חיל האוויר תל נוף, מוזיאון חיל האוויר בחצרים ובסיס מחנה "חורון" בחטיבה המרחבית שומרון. 

 

מדריך ההופעות המלא ליום העצמאות

איזה מטוסים ישתתפו במטס השנה?

מטוסי קרב

בז קרב

מטוס קרב למשימות עליונות אווירית ותקיפה מתוצרת ארה"ב. מאז כניסתו לשירות בחיל-האוויר ב-1976 רשם לזכותו ה-F-15 עשרות הפלות והשתתף במבצעי תקיפה ארוכי טווח כדוגמת תקיפת מפקדות אש"ף בטוניס ב-1985. גם היום, יותר מ-40 שנה לאחר שנכנס לשירות מבצעי, ה-F-15 הוא אחד ממטוסי הקרב המובילים של חיל-האוויר.

אדיר קרב

מטוס ה"אדיר" (F-35I) המיוצר על-ידי חברת "לוקהיד מרטין" הינו מטוס קרב מהדור החמישי של מטוסי הקרב. הוא בעל יכולות היתוך מידע גבוהות וניהול משימה מתקדמות. כמו כן, מדובר במטוס דל-חתימה המסוגל לחמוק מגילוי מכ"ם (מגלה-כיוון-מרחק) האויב, זאת בזכות צורתו ובזכות החומר המצפה אותו.

המטס מעל הגן הלאומי אפולוניה (צילום: איתי אילוז)
מטס חיל האוויר מעל הגן הלאומי אפולוניה|צילום: איתי אילוז

סופה קרב

מטוס ה-F-16I המכונה "סופה" מיוצר על-ידי חברת "לוקהיד-מרטין" והינו בעל מערכות מתקדמות שפותחו בישראל בהתאם לדרישות חיל-האוויר על-ידי התעשיות הביטחוניות בארץ. המטוס מהווה את הסד"כ המרכזי של מערך מטוסי הקרב של חיל האוויר ובעל יכולות תקיפה ויירוט ביום ובלילה.

ברק קרב

מטוס קרב רב-משימתי, המשרת בחיל-האוויר במשימות תקיפה ויירוט. המטוס נכנס לשירות בשנות ה-80, ומהווה עד היום אחד מעמודי השדרה של החיל. מטוסי הברק מבצעים מגוון רחב של משימות מורכבות, החל מתקיפות בעומק שטח האויב וכלה בהשגת עליונות אווירית, וצברו קרדיט יוצא דופן בשורות חיל-האוויר.

רעם קרב

מטוס קרב המיועד למשימות תקיפה וליירוט. המטוס נכנס לשירות בינואר 1998 ומהווה חלק מהזרוע האסטרטגית של מערך הקרב של חיל האוויר. הרעם הינו גירסה של ה-F-15E ("סטרייק איגל"), שיוצרה במיוחד עבור ישראל על-ידי חברת "מקדונל דאגלס" האמריקאית, היום "בואינג". כושר הנשיאה הרב של המטוס, בשילוב עם מערכותיו המתקדמות, מאפשרים לו לבצע תקיפות עומק עם חימוש רב, בטווחים רחוקים, בגובה נמוך, בכל שעות היממה ובכל תנאי מזג-האוויר.

מסוקים

דוכיפת מסוק משטרתי

מסוק דו-מנועי חדיש ומתקדם שרכשה משטרת ישראל. המסוק מסוג Airbus H145, ותפקידו לסייע למערך האווירי בלחימה בפשיעה, בטרור ובתאונות הדרכים. בנוסף, המסוק חלק ממערך הכיבוי וביכולתו לשאת מים בכמות גדולה ולסייע בכיבוי שריפות, וכן מאפשר במשטרת ישראל הטסת כוחות מיוחדים בזמן חירום

ינשוף מסוק סער

הבלק הוק UH-60 הוא מסוק סער מתקדם מתוצרת חברת סיקורסקי האמריקנית. נמצא בשירות צבאות רבים, ומשמש כמסוק הסער העיקרי של צבא ארצות הברית. המסוק נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנת 1994.

עטלף מסוק סער

"עטלף" הוא מסוק ימי שנכנס לשירות חיל-האוויר בשנת 1996. המסוק פועל מספינות טילים מסוג "סער-5" של חיל-הים ומבצע משימות שונות כגון תצפית, סריקה, חילוץ ואיכון מטרות. המסוק החליף את "דולפין", המסוק הימי הקודם לו. צוות המסוק מורכב מקברניט, טייס משנה וסייר ימי מחיל-הים. בחלק מהמשימות מצטרף לצוות המסוק מכונאי מוטס.

שרף מסוק קרב

מסוק קרב דו-מושבי מתקדם, הנועד ללחימה ביום ובלילה, בעיקר נגד מטרות קרקעיות כמו טנקים וסוללות נ"מ ולטובת סיוע לכוחות היבשה. 

פתן מסוק קרב

מסוק קרב דו-מושבי, שנועד ללחימה ביום ובלילה, בעיקר נגד מטרות קרקעיות כמו טנקים וסוללות נ"מ. תרומתו העיקרית של המסוק היתה בלחימה היום-יומית בלבנון ובביצוע גיחות מבצעיות, שהבולטות שבהן היו כנגד יעדי החיזבאללה בביירות.

יסעור מסוק סער

מסוק התובלה הוותיק של חיל-האוויר למשימות ארוכות טווח. מאז כניסתו לשירות ב-1969, השתתף היסעור במבצעים רבים בשטח אויב. במבצעים אלה, שמרביתם נותרו חסויים, באה לידי ביטוי יכולתו הרב-גונית של המסוק בחילוץ, בנשיאת מטען רב, בהובלת לוחמים וציוד ובטיסה למרחקים

תובלה

צופית תובלה

מטוס סיור ותצפית, בעל מערכות מתקדמות. משימתו העיקרית של המטוס, שנכנס לשירות בחיל-האוויר ב-1990, הינה איסוף מודיעין.

נחשון תובלה

הגאלפסטרים-5 הדו-מנועי עוצב במקור כמטוס מנהלים ונרכש על-ידי חיל-האוויר הישראלי בשתי תצורות שונות: מטוסי מודיעין אווירי (שביט) ומטוסי מכ"ם (עיטם). הגעת העיטם היוותה את תחילתו של עידן חדש בחיל-האוויר, עידן הבקרה האווירית. לראשונה מאז הוצאתם משירות של מטוסי הדיה (הוקאיי) בתחילת שנות ה-90, ששימשו לבקרה אווירית, קלט החיל מטוס חדשני המיועד לכך. מטוס ה"גאלפסטרים-550", עליו מבוסס העיטם, מצויד באוויוניקה מתקדמת הכוללת יכולות מפה נעה, מחשב ניהול טיסה (FMS) חדשני וג'ויסטיק אינטגרלי דרכו מנהלים הטייסים את הטיסה ומצויד בחזית הטכנולוגיה בכל הקשור למערכות טיסה.

מטס יום העצמאות עובר מעל מערת המכפלה (צילום: אלימלך קרזן, מנהלת מערת המכפלה)
מטס יום העצמאות עובר מעל מערת המכפלה|צילום: אלימלך קרזן, מנהלת מערת המכפלה

שמשון תובלה כבדה

מטוס ה"שמשון" הוא מטוס תובלה כבדה טקטי. המטוס הראשון נקלט בתאריך ה-9 באפריל 2014. ה"שמשון" מיועד בעיקר לטובת משימות משותפות עם כוחות היבשה כגון: אספקה בהיטס, הטסת לוחמים, הטסת מטענים והצנחות. ה"שמשון" שייך למשפחת מטוסי ההרקולס והוא בעל יכולות מתקדמות. בהיבטי מזג אוויר וטיסה בלילה - למטוס מערכת תצפית מתקדמת אשר משמשת את צוות-האוויר לניתוח השטח בזמן טיסה: קיימת מערכת לשמירת מבנה אווירי, יכולת שמירת מבנה בתנאי אל-ראות והצנחה אוטומטית במבנה בתנאי אל-ראות.

קרנף תובלה כבדה

מטוס תובלה רב-משימתי למשימות צבאיות. למטוס שמורות זכויות רבות בחיל-האוויר הישראלי. השתמשו בו בחילוץ החטופים מאנטבה ובמבצע "שלמה" - להעלאת יהודי אתיופיה. המטוס יוצר ביותר מ-100 דגמים שונים מאוגוסט 1954 ועד היום, ומשמש למטרות שונות. ב-1992 מסרה "לוקהיד" את ההרקולס ה-2,500, ובכך הפך ההרקולס למטוס התובלה הנמכר ביותר בהיסטוריה, מלבד הדקוטה. בין המשימות השונות של ההרקולס ברחבי העולם: תידלוק מטוסים ומסוקים, חילוץ, הצנחת מטען ואנשים, סיור, ביון, מפקדות מעופפות, כיבוי שריפות, לכידת לוויינים, סיור מזג-אוויר, ומחקר. התאמתו של ההרקולס למגוון רחב של משימות נובעת בעיקר מביצועיו הטובים, ומיכולתו לשאת כמות גדולה יחסית של מטען, כשהוא פועל ממינחתים קצרים.

מטוס F35 בשמי תל אביב (צילום: זיו סוקולוב)
מטוס F35 בשמי תל אביב, במהלך האימונים למטס|צילום: זיו סוקולוב

חופית תובלה

מטוס קל מתוצרת ביצ'קראפט שנכנס לשימוש ב-1947. במהלך השנים פותחו שלושה דגמים עיקריים של הבוננזה, ולמעלה מ-17,000 מטוסים יוצרו. זהו דגם המטוס הנמצא בייצור במשך הזמן הרב ביותר, אשר ממשיך גם כיום.

ראם תובלה ותדלוק

מטוס-התובלה הגדול ביותר של חיל-האוויר. המטוס פותח בשנות ה-50 המוקדמות כמטוס תידלוק ותובלה עבור חיל-האוויר האמריקאי. שירותו בחיל-האוויר החל במלחמת יום-הכיפורים, אז נעשה בו שימוש בהטסת חיילים לרפידים ולשדות-תעופה אחרים בסיני. אחרי המלחמה נרכשו מספר מטוסים מחברת TWA האמריקאית ומחברות-תעופה נוספות, וכן נחכרו מטוסים מהתעשייה האווירית. הבואינג-707 נחשב כ"חיית-תובלה" אמיתית. יש לו ארבעה מנועים, והוא מסוגל לשאת 82 טונות דלק ולשהות באוויר עשר שעות רצופות. החל משנת 1983 משמשים מטוסי הבואינג-707 גם למשימות של תידלוק אווירי של מטוסי קרב, ובכך מגדילים את טווח פעולתו של חיל-האוויר.

הדרכה

עפרוני הדרכה

מטוס הדרכה מתוצרת ארה"ב שהחל את דרכו בחיל-האוויר הישראלי בשנת 2009 כשהחליף את דגם "צוקית" כמטוס הדרכה בבית-הספר לטיסה בשלב "הראשוני" וכן משמש את הצוות האווירובטי של החיל. המטוס פותח כמטוס הדרכה ונמצא בשימוש בצי האמריקאי ובחיל-האוויר האמריקאי, בחיל-האוויר של נאט"ו ובחילות-האוויר של יוון ומרוקו .העפרוני הוא מטוס חד-מנועי, בעל מנוע טורבו-פרופ, כלומר כוח סילוני מניע את המדחף. האנרגיה אותה מייצר המטוס זהה לאנרגיה אותה מייצר מטוס סילוני דוגמת "צוקית", אך עלויות האחזקה והדלק נמוכות משמעותית.

לביא הדרכה

מטוס אימון והדרכה מתקדם מתוצרת החברה האיטלקית "איירמאקי". זה המטוס השני בחיל-האוויר שנקרא "לביא", לאחר מטוס הקרב של התעשייה האווירית שפיתוחו מעולם לא הושלם. המטוס משמש להכשרה ואימונים בבית-הספר לטיסה של חיל-האוויר ובטייסת "הנמר המעופף" ועליו טסים הצוערים העתידים לשמש כטייסי ונווטי קרב.

כטמ"ם

שובל כטמ"ם

כטמ״ם ה״שובל״ (שנקרא בתעשיות "מחץ 1" או "הרון 1") הוא כלי טיס מאוייש מרחוק שפותח ומיוצר על ידי התעשייה האווירית לישראל. כטמ״ם השובל יכול לשאת מגוון מטענים ייעודיים: מצלמות וחיישנים אלקטרו-אופטים, מכ"מים וציוד מגוון לאיסוף מודיעין. הכטמ״ם נשלט מרחוק מקרונות שליטה הממוקמים בבסיסי חיל האוויר. השובל מבצע משימות מגוונות בחיל האוויר הן בתחום איסוף המודיעין והן בסיוע לכוחות קרקעיים במשימות חילוץ והצלה ומשימות צבאיות נוספות.

איתן כטמ"ם

איתן (ידוע גם כ"הרון TP", "הרון 2", ו"מחץ 2") הוא כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"ם) מתוצרת התעשייה האווירית לישראל. הוא מוגדר ככטמ״ם מסוג "רום גבוה, שהייה ממושכת". מבנה ה"איתן" דומה לזה של כטמ״ם השובל, אך הוא גדול ממנו פי ארבעה. ה"הרון TP" (השם התעשייתי של כטמ״ם האיתן) הוצג לראשונה בפומבי בסלון האווירי בפריז שנערך ביוני 2007. באוקטובר 2007 הודיע חיל האוויר הישראלי על כוונתו להצטייד בכלי, תחת השם "איתן". טקס הקבלה הרשמי של הכטמ"ם נערך בבסיס חיל האוויר תל נוף ב-21 בפברואר 2010. הכטמ"ם מופעל על ידי טייסת 210 של חיל האוויר הישראלי. האיתן מבצע מגוון משימות בחיל האוויר הן בתחום איסוף המודיעין והן בסיוע לכוחות קרקעיים במשימות חילוץ והצלה ומשימות צבאיות נוספות.

המטס מעל הגן הלאומי אפולוניה (צילום: איתי אילוז)
מטס חיל האוויר מעל הגן הלאומי אפולוניה, הבוקר|צילום: איתי אילוז
יום העצמאות ה-75 (צילום: דובר צה
מטוסי חיל האוויר במהלך המטס, היום|צילום: דובר צה"ל

מוזיאון

הרווארד מוזיאון

מטוס אימון חד מנועי ששימש כמטוס לאימון מתקדם בהכשרת טייסי קרב של חילות ארה"ב והבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה ב1948 נרכשו 17 מטוסי הרווארד מדגם AT-6 בחיל האוויר הישראלי ושימשו לתקיפות מבצעיות.

צבאות זרים

יורופייטר גרמני קרב

יורופייטר טייפון (באנגלית: Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב דו מנועי רב־משימתי. מתוכנן ומיוצר על ידי שלוש חברות (בהן נציגויות של גרמניה, ספרד, איטליה ובריטניה) שהקימו חברת בת משותפת בשם "Eurofighter Jagdflugzeug GmbH" לצורך הפרויקט ב־1986, ומנוהל על ידי סוכנות ניהול מטוסי קרב של נאט"ו, המשמש גם הלקוח העיקרי. המטוס המשתייך לדור 4.5 נחשב לאחד המטוסים המתקדמים בעולם.

יורופייטר איטלקי קרב

יורופייטר טייפון (באנגלית: Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב דו מנועי רב־משימתי. מתוכנן ומיוצר על ידי שלוש חברות (בהן נציגויות של גרמניה, ספרד, איטליה ובריטניה) שהקימו חברת בת משותפת בשם "Eurofighter Jagdflugzeug GmbH" לצורך הפרויקט ב־1986, ומנוהל על ידי סוכנות ניהול מטוסי קרב של נאט"ו, המשמש גם הלקוח העיקרי. המטוס המשתייך לדור 4.5 נחשב לאחד המטוסים המתקדמים בעולם.

יום העצמאות ה-75 (צילום: דובר צה
מסוקי חיל האוויר במהלך המטס, היום|צילום: דובר צה"ל
מטס יום העצמאות (צילום: דובר צה
מטוסי חיל האוויר במטס, מעל קו המים|צילום: דובר צה"ל

יורופייטר בריטי קרב

יורופייטר טייפון (באנגלית: Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב דו מנועי רב־משימתי. מתוכנן ומיוצר על ידי שלוש חברות (בהן נציגויות של גרמניה, ספרד, איטליה ובריטניה) שהקימו חברת בת משותפת בשם "Eurofighter Jagdflugzeug GmbH" לצורך הפרויקט ב־1986, ומנוהל על ידי סוכנות ניהול מטוסי קרב של נאט"ו, המשמש גם הלקוח העיקרי. המטוס המשתייך לדור 4.5 נחשב לאחד המטוסים המתקדמים בעולם.

F16 אמריקני קרב

פייטינג פלקון F-16 (באנגלית: Fighting Falcon - "בז לוחם") הוא מטוס קרב סילוני רב־משימתי אמריקאי מהדור הרביעי שתוכנן על ידי ג'נרל דיינמיקס. הוא נועד במקור להיות מטוס קרב קל, והתפתח למטוס רב־משימתי מוצלח. יכולותיו הרב־תכליתיות הן הסיבה העיקרית להצלחתו, והוא מיוצא בהיקפים גדולים ונמצא כיום בשירותן של 25 מדינות. תוכנית ה־F-16 היא תוכנית מטוס הקרב המערבית הגדולה ביותר, וכנראה המשמעותית ביותר. מאז תחילת הייצור ב־1976 יוצרו למעלה מ־4,500 מטוסים. ה־F-16 נחשב למטוס קרב מעולה לקרבות אוויר צמודים. הוא כולל חידושים כגון חופת בועה, מוט היגוי המותקן בצד, ומושב הנשען לאחור. ה־F-16 נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנת 1980 ומהווה כיום את עמוד השדרה שלו. ה־F-16 בחיל האוויר הישראלי קיבל את הכינויים "נץ" (דגמים A/B), "ברק" (דגמים C/D), "ברק 2" (דגמים CG/DG), ברק 2020 (דגמי C/D ו־CG/DG משודרגים) ו"סופה" (דגם I).

בסיס תל נףירושליםבסיס רמת דודחיפה 
11:5009:5509:5509:25 מטוס F35 "אדיר"
12:50 09:2509:35מטוס F15 "בז"
12:3614:2709:1409:51מופעי הצוות האווירובטי של חיל האוויר

ניר דבורי השתתף בהכנת הכתבה