מיליון דוחות חניה בשנה: מנתונים שהגיעו לידי N12 ומתפרסמים לראשונה היום (שני) עולה שבעיריית ירושלים חל זינוק אדיר במספר דוחות החניה שניתנו לתושבים ולמבקרים בבירה. דוח ביקורת חמור העלה כי בעקבות תקלה טכנית במערכת המחשוב, חלק מהתושבים נאלצו לשלם פעמיים על אותו הדוח מבלי לדעת שהעבירו תשלום כפול. במקרים אחרים, הפקחים העירוניים חילקו דוחות שלא כדין.

בשנת 2022 ניתנו כמיליון דוחות חניה לתושבי ומבקרי העיר ירושלים, כך עולה מנתונים שמסר גיא יהנה, מנהל מחלקת טכנולוגיות, אגף אכיפה ושיטור בבירה במהלך ישיבת ועדת הביקורת העירונית. מספר הדוחות הכפיל את עצמו תוך שנתיים - בשנת 2020 ניתנו 510 אלף דוחות חניה, 63 אלף מתוכם בוטלו או הופחתו לאחר הגשת ערעור. במהלך הדיון בוועדת הביקורת עלה שהזינוק האדיר נגרם כתוצאה משימוש במצלמות נתיבי התחבורה הציבורית שהחלו לפעול לראשונה בעיר.

מחדל נוסף שנחשף במהלך הביקורת נוגע למקרים בהם נהגים נאלצו לשלם יותר מפעם אחת - על אותו דוח חניה. בדוח ביקורת על העירייה נכתב: "עלול להיווצר מצב שנהגים ישלמו יותר בשלבי הטיפול השונים בדוח. לדוגמה - בעל רכב שהתכוון לשלם שלושה דוחות חניה בסכום כולל של 450 שקלים, שילם עליהם בפועל 850 שקלים בעקבות התקלה במערכת הממוחשבת בעירייה".

פקח עירוני, אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)
פקח חניה, אילוסטרציה|צילום: Nati Shohat/FLASH90

ליקוי מדאיג נוסף נוגע להתנהלות העירייה מול חברות השכרת כלי רכב. במקרה שרכב מושכר מקבל דוח חניה, החברה מעבירה את האחריות לנהגים ואם חברת ההשכרה מזניחה את העברת הדוח לנהג, החובות נצברים ומגיעים לסכומים גבוהים במיוחד. לדוגמה, תושבת ירושלים צברה חוב של 154,000 שקלים לאחר שחברת השכרת הרכב העבירה את דוח החניה באיחור. במקרה אחר, נהגת התבקשה לשלם סכום של 102 אלף שקלים לאחר שחברת ההשכרה העבירה את החוב אליה באיחור. "לא נעשה ניסיון לאתר או לאמת את פרטי הנהגים במהלך ההסבה מחברות ההשכרה", נכתב בדוח הביקורת.

 

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2021 חל זינוק במספר הערעורים שהוגשו על דוחות חניה. בעוד שבשנת 2020 הוגשו 64,774 ערעורים, בשנת 2021 עלה מספר המערערים על דוח ל-102,069.

בדוח הביקורת על הטיפול בדוחות החניה נכתב, בין היתר: "הממצאים מצביעים על ליקויים בבקרת האיכות של דוחות החניה - כמו תשלום יתר, ליקויים בהעברת נתוני דוחות בין המערכות הממוחשבות ומתן דוחות שלא כדין".

אדיר שוורץ, חבר מועצת עיריית ירושלים מסיעת "התעוררות" ויו"ר ועדת הביקורת, אמר ל-N12 בעקבות פרסום הנתונים: "מיליון דוחות חניה מלמדים על התעמרות בתושבי העיר, לא פחות. שימו לב לכך שהמספר הזה מגיע בזמן שהעירייה לא אוכפת כראוי את הדוחות החשובים באמת - חניה מסכנת חיים על מדרכות. אני מזכיר גם מי הם התושבים המחזיקים ברכב פרטי: כמה קל להתעלל בציבור העובד בעיר. זאת מדיניות".

חבר מועצת עיריית ירושלים, אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)
אדיר שוורץ, חבר מועצת עיריית ירושלים|צילום: שרון גבאי

 

מהאגף לשירותי חניה בעיריית ירושלים נמסר במענה על דוח מבקרת העירייה: "הערת הביקורת בדבר תשלום שגוי של דוחות באמצעות האינטרנט נכונה ומקובלת. האגף לשירותי חניה התריע לא פעם כי יש לבצע חסימה לתשלום חלקי במערכת התשלומים באינטרנט. כיום אנו מבצעים החזרים לפונים במקרים שבהם מתבצעת פנייה לגבי דוח ספציפי".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הנתונים אותם הצגתם בשאילתה הינם טעות. להלן הנתונים: בשנת 2020 היו בעיר כ-500 אלף דו"חות חניה. בשנת 2021 היו 663 אלף דו"חות והגידול נבע בעקבות חזרה לשגרה אחרי הקורונה. בשנת 2022, עד היום, ניתנו 603 אלף דו"חות חניה. ללא קשר לדו"חות החניה, עקב העלייה במספר הנת"צים בעיר, ישנה עלייה באכיפת הנסיעה בנת"צ בעיר. כאמור זוהי נגזרת של גידול משמעותי בכמות הנת"צים בעיר ומכאן העלייה בדו"חות הנת"צ בלבד".