אתמול (שבת) נהרגו ארבעה בני אדם בתאונת דרכים קטלנית בכביש הערבה, ליד מושב פארן. בשיחה עם N12 שיתפו תושבי הערבה, שנוסעים בכביש מדי יום, את התחושות, החשש, והפחד מהמקטע המסוכן, שצפוי להתחדש רק בשנת 2025.
כביש הערבה, או בשמו הנוסף - כביש 90 - ידוע בהיותו קטלני. על פי נתוני עמותת ״אור ירוק״, מאז שנת 2003 ועד היום נהרגו בכביש 89 בני אדם, בהם 5 שנהרגו רק בחודש האחרון. כמו כן, למעלה מ-1,300 בני אדם נפצעו.
״כולם יודעים שהכביש הזה מסוכן״, הצהיר יונתן נריסנה, תושב הערבה. ״הכביש הזה הוא כמו רולטה רוסית, זה עניין של סטטיסטיקה עד שתקרה התאונה הבאה״.
״כל יום אוטובוס ההסעות של הילדים שלנו יורד לשוליים בגלל עקיפות. לאנשים כדאי להפסיק להגיע לאילת דרך הכביש הזה, חבל על החיים שלהם ושל המשפחות שלהם. אנחנו רואים פעם אחר פעם תאונות חזיתיות קשות״, סיפר יונתן.
הוא הסביר מה לדעתו צריך לעשות כדי לשפר את המצב: ״חייבים להרחיב את הכביש מצומת קטורה עד צומת הערבה, אבל עד שזה יקרה, חייב להיות מישהו שמפקח ומנהל את הכביש הזה. הקמנו מטה מאבק על מנת לנער את הממשלה, כדי להעביר את הנקודה שחייבים להרחיב את הכביש״.
כמו כן, הוסיף יונתן כי בגלל החשש הגדול מהסכנות בכביש 90, תושבים רבים מהאזור ממעטים להשתמש בו, ומעדיפים לנסוע דרך כבישים פנימיים.
"הילדים שלנו נוסעים לבית הספר דרכו. זה פחד גדול"
אורי, תושב ערבה נוסף, סיפר גם הוא על תחושותיו: ״ימי ראשון, חמישי ושבת בכביש – הם קטסטרופה. זו שיירת רכבים ארוכה, שגורמת להרבה עצבים ולנהגים לעקוף בצורה מסוכנת. בגלל הכביש החד-נתיבי יש תאונות חזיתיות קשות וקטלניות״.
״אנחנו נוסעים בכביש כל יום, הילדים שלנו נוסעים לבית הספר דרכו. זה פחד גדול״, אמר אורי.
נמרוד, גם הוא תושב הערבה, סיפר כי ״הכביש הזה בעייתי כיוון שיש בו נתיב אחד לכל כיוון״, וציין שאינו מותאם לעומס הרכבים הרב שיש בישראל היום.
״הדרישה שלנו כמטה המאבק זה להרחיב את הכביש ולסלול עוד מקטעים עם שני נתיבים, כך שנהגים יוכלו לעקוף בבטחה. אבל בטווח הקצר – אנחנו דורשים שהכביש הזה ינוהל. כמו למשל - להגביל את שעות שבהן משאיות נוסעות בו ולהגביר את נוכחות משטרת התנועה״.
עוד הוסיף נמרוד: ״אני נוהג כל יום בכביש, וזה כמו רולטה – אתה לא יודע אם תחזור הביתה או לא״.
על הפרק: הרחבת מקטע באורך 20 ק"מ
בעקבות התאונה הקטלנית אמש, שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה על דיון דחוף שיתקיים מחר בשעה 11:00, שבו יבחנו דרכי פעולה רלוונטיות לטיפול מהיר בתאונות הדרכים בכביש 90, בנוסף להרחבת המקטע באורך 20 ק״מ שכבר תוקצב בכ-300 מיליון שקלים.
לדיון זומנו נציגי המשרד לביטחון פנים, נציגי משרד האוצר, הנהלת הרלב"ד, חברת נתיבי ישראל, מנכ"לית משרד התחבורה והצוות המקצועי במשרד התחבורה.
הלב נשבר על ההרוגים בתאונה הנוראית בכביש 90 הבוקר. כמו שהבטחתי עם כניסתי לתפקיד, כבישים מסוכנים הם בראש סדר העדיפויות, ולכן בהחלטה שלי, כבר באוגוסט הקרוב יצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף, הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. נמשיך לעשות הכל כדי להוריד את מס' תאונות הדרכים.
— Merav Michaeli מרב מיכאלי (@MeravMichaeli) May 28, 2022
שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה אמש לתאונה הקטלנית בעמוד הטוויטר שלה וכתבה: "הלב נשבר על ההרוגים בתאונה הנוראית בכביש 90 הבוקר. כמו שהבטחתי עם כניסתי לתפקיד, כבישים מסוכנים הם בראש סדר העדיפויות, ולכן בהחלטה שלי, כבר באוגוסט הקרוב יצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף, הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. נמשיך לעשות הכול כדי להוריד את מס' תאונות הדרכים".