תאונה קטלנית בבקעה: לפחות 8 בני אדם נהרגו היום (חמישי) ועוד 2 נפצעו קשה בתאונת דרכים קשה בין מיניבוס שהסיע עובדים למשאית בבקעת הירדן. מחקירה ראשונית עולה כי רכב ההסעות שהסיע עובדים פלסטינים בחזרה לביתם לא בלם כנדרש בקו העצירה - וכתוצאה מכך ספג את המכה הקשה שהעיפה אותו מהכביש. בתוך כך, מתברר כי ברכב שהו עשרה נוסעים, כשהוא מיועד להסיע עד חמישה. ההתנגשות עם המשאית אירעה בצומת פצאל, המחבר את הכבישים 90 ו-505.

ממד"א נמסר כי 10 הנפגעים הם פלסטינים. 7 מהם נמצאו בזירה כשהם מחוסרי הכרה ללא סימני חיים, ואדם נוסף נפצע אנושות. למרות פעולות החייאה צוותי מד"א נאלצו לקבוע את מותו. שניים נוספים הובהלו במצב קשה לבתי החולים הדסה ותל השומר.

ככל שעוברות השעות מתבררים פרטים נוספים. נהג הרכב המסחרי, שספג את התאונה הקשה הזו, הוא גם זה שאשם בתאונה. הרכב שבו נהג מיועד להסיע חמישה נוסעים בלבד כולל הנהג, אך בפועל נכחו בו עשרה עובדים פלסטינים שעשו את דרכם חזרה הביתה.

תאונת דרכים קשה סמוך לצומת פצאל (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
זירת התאונה |צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

כשאותו הרכב מגיע לצומת פצאל מכיוון דרום, מיריחו, הוא מבקש לפנות שמאלה לפצאל. הוא לא עוצר בפס העצירה כפי שהיה צריך להיעשות, ובשעה זו מגיעה מצפון המשאית הכבדה. אין שום סיכוי בשלב זה שנהג המשאית יכול לבלום ולמנוע את האסון. מכאן הפגיעה הקשה שמעיפה את הרכב המסחרי אל התעלה שלצד הכביש.

כל יושבי הרכב הפלסטיני נפצעו כתוצאה מפגיעת משאית הבטון הפלסטינית. התאונה התרחשה סמוך לצומת פצאל המחברת בין הכבישים 90 ו-505. כביש 90 ידוע בתור דרך המועדת לפורענות ואין בה מעקות בטיחות. נוסף על כך, זהו כביש שנהגים נוטים לנסוע בו מהר בלי להקפיד על כללי הבטיחות, וזה ככל הנראה מה שהוביל לתאונה הקשה. 

"התאונה הייתה כתובה על הקיר", אמר ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחיאני. "בצומת הזה כבר היו תאונות קטלניות בעבר, והתאונה הזאת מנציחה יותר מכל את כישלונה של המדינה ושל הממשלות לדורותיהן בכל מה שקשור לבטיחות של הנוסעים בכביש 90. הכביש הזה כמו שהוא היום רחוק שנים רבות מלשרת ולהכיל את הרף המכוניות שעוברות פה. שני מיליון מכוניות וחצי עוברות פה בשנה. גם במשטרה אומרים שאם היה רמזור במקום, אין ספק שהתאונה הייתה נמנעת, ואין ספק שאם כביש 90 היה רחב יותר גם אז אולי הדברים היו נראים אחרת".

תאונת דרכים קשה סמוך לצומת פצאל (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
תאונת דרכים קשה סמוך לצומת פצאל|צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

פעולת החילוץ הייתה מורכבת אף היא והצריכה מסוקים של מד"א וחיל האוויר. לוחמי האש ממחוז יו"ש חילצו את הפצועים וההרוגים מכלי הרכב. בתוך כך, מסוק שהוביל שני פצועים ששרדו את התאונה נחת בבית החולים הדסה ומצבם קשה. הם הובהלו לחדר המיון. נוסף על כך, הפעולות האחרונות של חילוץ שמונה הגופות של נוסעי רכב ההסעות הושלמו, באמצעות שיתוף פעולה עם אנשי הסהר האדום הפלסטיני

תאונת דרכים קשה סמוך לצומת פצאל (צילום: כבאות והצלה לישראל מחוז יו
תאונת דרכים קשה סמוך לצומת פצאל|צילום: כבאות והצלה לישראל מחוז יו"ש

כביש 90 נחסם לשני הכיוונים. המשטרה נמצאת בזירה, והכוחות עצרו את התנועה לצורך פעולות חקירה ראשונות.

כ-100 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2021-2012), כך לפי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בעמותה ביקשו להדגיש כי כביש 90 בקטע שמצומת צמח לצומת קטורה הוא קטע המתאפיין בבעיות תשתית קשות. לאורך המקטע יש מסלול אחד לכל כיוון, ללא הפרדה בין הנתיבים שתמנע תאונות חזיתיות. יתרה מזאת, הצמתים הרבים לאורכו אינם מוסדרים. בעשור האחרון לדברי העמותה אירעו בקטע הכביש 580 תאונות דרכים שבהן נפצעו מעל 1,800 בני אדם ו-250 נפצעו קשה.


 
"צומת פצאל מחבר את כביש 505 עם כביש 90 האדום והקטלני", הוסיף מנכ"ל העמותה ארז קיטה. "בעיות התשתית לכל אורכו הן סיכון יום-יומי לכל מי שנוסע בכביש או מתגורר בסביבתו. הכביש לא סלחני לטעויות הנהג והצמתים בו אינם מוסדרים. בחלק גדול מהכביש אין מעגלי תנועה או רמזורים אשר יקלו על כלי הרכב להשתלב כאשר כלי רכב נוסעים בו במהירות גבוהה. כביש 90 הוא עורק תחבורה מרכזי ועיקרי וכבר מזמן היו חייבים להוציא לפועל תוכנית שיפור תשתיות שתהפוך אותו ואת הצמתים שמתחברים אליו לבטוחים יותר וסלחניים יותר לטעויות הגורם האנושי, כדי למנוע צער וסבל מעוד ועוד משפחות".

אביבית מיסניקוב השתתפה בהכנת הידיעה