חשיפה - הרכבת של מערך כיבוי והצלה: ריבוי התשתיות התת-קרקעיות בישראל בשנים האחרונות מציב בפני לוחמי האש אתגר חדש - הספקת מים לצוותי כיבוי שפועלים בתוך מנהרות ארוכות וצרות שלעיתים נמצאות במעמקי האדמה. בסוף השבוע האחרון קלטו בשירותי הכיבוי 4 כלי רכב דו שימושיים משוכללים, מהמתקדמים בעולם, המקנים יכולות מבצעיות למגוון אירועי חירום.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כלי הרכב החדשים התקבלו בטקס חגיגי במעמד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, סגן השר גדי יברקן, נציב כבאות והצלה דדי שמחי, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים משה אדרי ומנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר.

בעשור האחרון ישנה תנופת בנייה מואצת של תשתיות לאומיות ופיתוח מנהרות תת-קרקעיות ברחבי הארץ לצרכי תחבורה, ובכללן גם מנהרות ארוכות עם דרכי גישה מוגבלות. מערך כיבוי והצלה נדרש להתמודד עם זה ולתת מענה מבצעי למאות אלפי אזרחים הנוסעים באמצעי הסעה המוניים, וחשופים לאיומים וסכנות כמו שרפות, חשש מהתהפכות קרונות ופעולות חבלה או טרור.

הרכבת של מערך כבאות והצלה (צילום: יחידת ההסרטה כב
הרכבת של מערך כבאות והצלה|צילום: יחידת ההסרטה כב"ה

רכב הכיבוי הדו שימושי הוא רב תכליתי וניחן ביכולות נסיעה על גבי כבישים ומסילות רכבת כאחד - שילוב המקנה למערך הכבאות וההצלה כלים משמעותיים בהתמודדות עם האתגר המבצעי שמציבים עשרות קילומטרים של מנהרות מתחת לפני הקרקע.

עלות כלי הרכב שנרכשו היא כ-15 מיליון שקלים והם תוכננו ויוצרו על פי אפיונים ודרישות מקצועיות ומבצעיות של מערך כבאות והצלה. רכישת כלי הרכב, שנעשתה בשיתוף פעולה ובמימון רכבת ישראל השותפה למיזם, מהווה אבן דרך משמעותית בבניין הכוח המבצעי של המערך המתמודד עם אתגרים חדשים ופיתוח אורבני מואץ של מערכות היסעים המוניות.

"במקום שאתם רואים רכבי כיבוי רב תכליתיים, אני רואה תנופת בניה אדירה של כבישים, מסילות רכבת ומנהרות המציבים לנו אתגר מבצעי מיוחד", אמר השר אוחנה. "רכבי הכיבוי החדשים מהווים ביטוי למימוש ייעודו של המערך שמתפקידיו לכבות שרפות ולהציל חיי אדם".

השקת רכבת כיבוי והצלה (צילום: יחידת ההסרטה כב
השר אוחנה, רב טפסר שמחי ומנכ"ל רכבת ישראל בטקס חשיפת הכבאית|צילום: יחידת ההסרטה כב"ה

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, ברך גם הוא על קליטת רכבי הכיבוי המתקדמים ואף אמר שמדובר באירוע היסטורי לארגון. "התשתיות הלאומיות החדשות הנבנות בתווך התת קרקעי ומיזם הרכבת הקלה בגוש דן משנים מציאות ותודעה והם יאכלסו בעשור הקרוב מאות אלפי נוסעים מדי יום", הסביר שמחי את הצורך ברכבים החדשים. "הרכבים הדואליים שפיתחנו הם מהטובים בעולם", הוסיף. הוא הודה גם לסגן הנציב טפסר שמעון בן נר שהוביל את הפרויקט משלב התכנון עד לייצור והקליטה.

 

מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר ברך על שיתוף הפעולה המקצועי והארגוני עם כבאות והצלה. "היכולות המקצועיות המרשימות של מערך הכבאות בשילוב מערך הכבאיות החדש שהעמדנו תקציב לרכישתן, מאפשרות לרכבת יכולת להמשיך לפתח את מערך תפעול השרות לנוסע ונוסך בנו ביטחון ברמת הבטיחות הגבוהה".