לפי ההערכות, כ-800 מיליון אנשים ברחבי העולם הם משתמשים פעילים בטיקטוק, שחוותה פריצה אדירה גם בזכות מגפת הקורונה. האפליקציה הורדה הרבה יותר ממיליארד פעם, ביותר מ-150 מדינות, עם יותר ממיליון הורדות כאן בישראל. לא סתם ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט הצהירה לאחרונה שפתחה במגעים לרכישת האפליקציה, ואחריה גם טוויטר ונטפליקס הביעו התלהבות. לפי הדיווחים, עסקה כזאת תעלה 30 מיליארד דולר, ויש שאומרים אפילו עד 50 מיליארד דולר.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
פייסבוק זה כבר מזמן המקום שבו אימא ואבא מרגישים בנוח בזמן שהצעירים ברחו לחגוג בטיקטוק, הרשת החברתית שהמציאה שפה חדשה לגמרי. לא נעים להגיד אבל פרוץ מגפת הקורונה היה הדבר הטוב ביותר שטיקטוק יכלה לחלום עליו - ילדי העולם כולו הסתגרו בבתיהם.
עיקר התוכן בטיקטוק מסתובב סביב ריקודים ומוזיקה. אבל הטיקטוק גם מלא בתכנים אחרים: נופים, מתכונים גאדג'טים, אומנות, ספורט, גם דברים שלא חשבתם שאתם עצמכם מתעניינים בהם. וכאן המקום להסביר את סוד ההצלחה של הטיקטוק. בניגוד לפייסבוק, אינסטגרם וכל רשת אחרת, בטיקטוק אתה לא בוחר אחרי מי לעקוב. האלגוריתם לומד אותך ועושה עבורך את העבודה.
"אפליקציה מאוד מאוד חכמה בזיהוי של תוכן ובהתאמה של תוכן אליך. כלומר, בגלל זה היא ממכרת. כלומר, אם אתה אוהב סוג מסוים של תוכן, הפיד שלך, ייראה אחרת מהפיד שלי", הסביר מנכ"ל משרד הפרסום לצעירים "teenk" יניב ויצמן. "אם אתה אוהב ספורט ואני בכלל פעיל בקהילה הגאה, אתה תראה שהפיד שלי נראה אחרת מאשר הפיד שלך".
רוב כוכבי המוזיקה והקולנוע באמריקה כבר נמצאים שם. וגם בארץ הסלבס מיישרים קו עם מה שקורה בעולם. אבל הגדולה של הטיקטוק היא בכך שהפכה להיות מקפצת כוכבים חדשים. למשל לרה גרינצביץ', בת 14 מאשדוד שזכתה ל-2 מיליון לייקים בטיקטוק, סיפרה: "זה פשוט היה הסרטון הכי פשוט שיש בהפסקה, פשוט רקדתי עם חולצת בית ספר, כאילו, בגדים הכי רגילים שיש. אני יוצאת מבית ספר, מסתכלת בטיקטוק, פתאום יש לי איזה מיליון צפיות".
לפני שנתיים עלתה לרה לארץ מאוקראינה ולא ידעה מילה בעברית, היום היא כנראה כוכבת הטיקטוק המובילה בארץ לגילה. "טיקטוק אוהב אותי, נגיד ככה. באמת אני מעריכה את זה מאוד", הסבירה בצניעות. "זה לא כזה קשה להתפרסם בטיקטוק, אבל לא כל אחד יכול גם".
לא סתם עוד אפליקציה, אלא מקפצת פרסום
מהמיטה בחדר השינה, אפילו בלי להרים את הראש מהכרית, אפשר להרוויח אלפים או עשרות אלפי שקלים, שלא לדבר על אספקה קבועה של מתנות ומוצרים יקרים. אם יש לך או לך מספיק עוקבים ולייקים, אתה יכול להיות עסק מניב של בן אדם אחד.
הכוכבת הגדולה ביותר שיצאה בארץ מהטיקטוק היא אנה זק. מיליוני עוקבים, קמפיין טיקטוק לדולצ'ה וגבאנה, וקריירה מוזיקלית שכבר יצאה אל מחוץ לגבולות האפליקציה בנייד. "נחשפתי לזה בטעות לגמרי. פתאום ראיתי מלא בנות מחו"ל עושות את זה, ואז איזה סרטון אחד נחשף, והוא הופיע בעמוד הרשמי של כל העולם, שזה מטורף", סיפרה הזמרת, השחקנית והדוגמנית זק.
"אמרתי לעצמי - אם יש לי כל כך קהל רחב שמאמין בי, אז למה לא לעשות באמת מה שאני אוהבת. אני לא כוכבת רשת, לא טיקטוקרית", הוסיפה זק. בהמשך היא גם הסבירה למה מבחינתה טיקטוק זו תחנת מעבר מחייבת: "יש שירים שיצאו ולא כל כך הצליחו בעולם, ופתאום בטיקטוק עשו על זה אתגר, ופתאום השיר קפץ למקומות מטורפים".
השיר "Old Town Road" לדוגמה עלה לגדולה רק אחרי שהפך ללהיט טיקטוק. בזכות הפריצה באפליקציה השיר הזה התבסס במקום הראשון במצעד האמריקאי יותר זמן מכל שיר שביצעו מדונה או הביטלס אי פעם.
טיקטוק נמצאת עכשיו בשיא כוחה וממשיכה לצמוח. מארק צוקרברג עוקב בדאגה ומנסה להגיב, אך יש אדם אחד שאולי אפילו חזק ממנו שסימן את האפליקציה הסינית והודיע: החגיגה עומדת להסתיים. נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הדגיש: "אנחנו מסתכלים על טיקטוק, אולי נחרים את טיקטוק. הרבה דברים קורים, אז נראה כבר מה יקרה".
האפליקציה שואבת המון מידע חשוף על חייהם של מאות מיליונים. ובניגוד למה שהתרגלנו, המידע הזה לא נמצא בידיים אמריקניות, אלא אצל חברה סינית. כרגע לא נראה שזה מפריע למשתמשים הכבדים, שרובם צעירים מאוד.