הרבה מאיתנו חלמו בתור ילדים על האפשרות שנהיה טייסים ביום מן הימים, אך ישנם כאלו שבחרו להפוך את אותו החלום – למציאות. בחודשים האחרונים ענף התעופה נמצא בקיפאון כמעט מוחלט, כאשר לא ברור מה יעלה בגורלם של כל אותם הטייסים שנמצאים ללא עבודה כרגע.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
"כמו הרבה ילדים היה לי חלום בתור ילד להיות טייס, והחלטתי שאני הולך עליו בכל הכוח", סיפר סיימון מליקסון, טייס אל על. "לקח לי 11 שנים, באזור ה-700 אלף שקל הוצאות – כל זה כדי להגיע ולהגשים את החלום הזה שלי".
החלום של סיימון התחיל כמו חלומם של רבים אחרים, שרצו להוציא רישיון טיס מבלי להיות יוצאי חיל האוויר הישראלי בהכרח. בדיוק בעקבות זאת החלו להיפתח אקדמיות טיסה ישראליות, כשאחת חדשה נפתחה בהרצליה אפילו במהלך תקופת הקורונה. ההכשרה כוללת 14 חודשי למידה תיאורטית, 200 שעות טיסה, ועולה בין 240-290 אלף שקלים.
"ההוצאה כרגע היא מאוד גבוהה בהשוואה למקצועות אחרים, בהשוואה לאפיקים מקצועיים אחרים", סיפר איתי סתתי, חניך בקורס טיסה. " אבל אני כן מצפה שבעתיד זה ישתנה ושיהיה לי מקצוע מאוד מבוסס". גם החניכים הצעירים בקורס לא נלחצים מהסכום הגבוה שהם נדרשים לשלם בצל המשבר הנוכחי. "אנחנו מסתכלים לטווח הרחוק", סיפרו.
גם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר, דן חלוץ, בטוח שהמשבר הנוכחי בענף התעופה אינו יישאר לנצח. "אני רואה את עולם התעופה חוזר לפעול כפי שהיה בעבר בתהליך ארוך זה לא ייקח יום ולא יומיים אבל אני מאמין שתוך שנה אנחנו נתחיל לראות כיוון חיובי מאוד".
גם אם עולם התעופה יתאושש בסופו של דבר, קשה לנתק את הדיון מגורלה של אל-על שבעצמה פתחה אקדמיה לטיס, שלימודיה מתקיימים בחו"ל. את תחושת היוקרה, הביטחון והקביעות שהייתה לטייסים עשרות שנים בחברה הזו – כבר לא ניתן יהיה לשחזר.
"אני כבר שנה וחצי בארץ, אני גר עם שותף, עכשיו צריך להתחיל לצמצם הוצאות", סיפר מליקסון. "אני חוזר לגור עם אמא שלי עד שאמצא עבודה. זה ממש לקחת לי את הרגליים לא לטוס. אני מתגעגע לכל מטוס, מגדול ועד קטן. אין עבודה יותר קסומה מלשבת במשרד מעופף ולהסתכל על כמה שהעולם יפה".