האירוע המסוכן - והתאונה - לעיני המצלמה: תופעת "גניבת הצומת" - התפרצות לצומת באור אדום - היא נפוצה ולעיתים אף קטלנית. תאונה שהתרחשה בשבוע שעבר ותועדה מדגימה כיצד כניסה לצומת עלולה להוביל לפגיעה בהרף העין.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
התאונה התרחשה ביום חמישי האחרון, 18 ביוני, בשעה 19:30 בצומת בדק בכביש 40. בתיעוד מהאירוע נראית משאית "גונבת" אור צהוב מהבהב ואת תחילתו של האור האדום - ולאחריה רוכב אופניים חשמליים נוסע גם הוא ישר באור אדום, בעוד מכוניות ממול פונות לעברו - ואחת מהן פגעה ברוכב האופניים שהוטח על הקרקע, בעוד האופניים הועפו למרחק רב.
נהג שנסע בכביש גילה כי מצלמת הרכב שלו תיעדה את התאונה. הוא שלח את הסרטון, שמתפרסם הערב (ראשון) ב-N12, לעמותת אור ירוק. הנהג סיפר: "נסעתי בכביש ועצרתי ברמזור אדום. משאית שהגיחה במהירות מימיני עברה באדום ומיד אחרי הגיח רוכב אופניים חשמליים. לאחר התאונה התקרבתי ובדקתי את מצב הרוכב, היו הרבה אנשים סביבו שעזרו לו. לא היה דם או פגיעה שנראית לעין, הוא לא הצליח לקום אבל כן היה בהכרה".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הגיב לתיעוד ואמר: "חוקי התנועה חלים גם על רוכבי האופניים החשמליים בדיוק כמו שאר משתמשי הדרך. חשוב להבין שרוכבי אופניים הם אוכלוסיה בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים מאחר ואין להם שלדת ברזל שמגוננת עליהם או כריות וחגורות בטיחות. בכל מפגש בין הרוכב לרכב, הרוכב תמיד יפסיד ויפגע. מעבר לכך אנחנו רואים שחציית צומת באור אדום הפכה למכת מדינה ורוב מוחלט של הציבור מדווח שראה נהג חוצה צומת באור אדום".
כמעט רבע מהציבור הודו: נסענו באור אדום
לדבריו, "חייבים למגר את התופעה המסוכנת הזאת על ידי תוספת של שוטרים, ניידות ומצלמות רמזור. נוכחות משטרתית בכבישים הוא כלי אפקטיבי והכרחי במאבק בתאונות דרכים. נהג שייראה שוטר או ניידת ידע שהסיכוי שייתפס גבוה מאוד ולא ימהר לסכן את החיים של כולנו".
בעמותה מסבירים כי לא מדובר במקרה חריג - אלא בתופעה נפוצה. לפי נתונים שנאספו ב"אור ירוק", 16% מכלל עבירות התנועה שנרשמו לאחר תאונות דרכים חמורות בשנת 2019 אירעו בשל אי ציות לרמזור או תמרור, הסיבה המרכזית השנייה לעבירות בתאונות חמורות, לאחר אי מתן זכות קדימה (הסיבה המרכזית).
82% מהציבור טענו כי ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה אחרונה, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" במטרה לאמוד את היקף התופעה המסוכנת. אחד מכל ארבעה נשאלים (25%) טען כי ראה לפחות ארבע פעמים ויותר נהג שחצה צומת באור אדום.
אלו הסיבות לחצייה באור אדום
עוד עולה מהסקר כי 22% מהנהגים - יותר מאחד מכל חמישה - העיד שחצה בעצמו צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 7% סיפרו כי עשו זאת יותר מפעם אחת. הסיבה? לפי "אור ירוק", 76% מהנשאלים מאמינים כי הנהגים שמים לב לרמזור אך מנסים בכל זאת להספיק לעבור באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום וחושבים שיספיקו לעבור. 15% מאמינים כי הנהגים לא רואים את הרמזור.
קיטה, מנכ"ל "אור ירוק", התייחס גם לממצאי הסקר ואמר: "חציית צומת באור אדום היא אחת מעבירות התנועה החמורות שמתרחשות בכביש. נהג שנכנס לצומת באור ירוק ומשוכנע שהדרך פנויה עבורו לא מעלה על דעתו שרכב עלול להגיע מהצד ולמעשה איננו מוכן לכך. מעבר לכך, תאונות מסוג חזית-צד הן תאונות קטלניות וקשות כי הפגיעה היא בצידו של הרכב כזו שעלולה לסכן את חיי הנהג והנוסעים".
לטענתו, "הפתרון הוא בהצבת מצלמות רמזור ברורות ומשולטות בצמתים האדומים מרובי התאונות. נהג שידע כי הוא נכנס לצומת עם מצלמה וייענש, לא ימהר לסכן את החיים שלו ושל שאר משתמשי הדרך".
כשנשאלו אם מצלמות שיוצבו בצמתים ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום, הגיבו רוב הנשאלים (67%) כי המהלך ירתיע. עוד התברר בסקר כי ככל שהגיל עולה, כך שיעור הנהגים שחצו צומת באור אדום יורד, וככל שרמת ההשכלה עולה, כך שיעור הנהגים שחצו צומת באור אדום יורד. 72% מהנשים חושבות שמצלמות רמזור ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום לעומת 65% מהגברים.