לפני לא הרבה שנים, כשזוג צעיר החליט לחפש דירה לרכישה או להשכרה – השיקולים המרכזיים שהיו משפיעים על ההחלטה באיזו עיר ושכונה לגור היו חינוך, אוכלוסייה וקרבה למשפחה ולחברים. אלא שהיום, כך מתברר מסקירה מיוחדת שערכה עבורנו השמאית נחמה בוגין מנתוני רשות המיסים, אנשים שמים דגש מרכזי דווקא על תחבורה ציבורית נוחה ויעילה, שתאפשר להם התניידות נוחה בתוך העיר וגם מחוצה לה. הנתונים המלאים מתוך "#לא_זזים" - הפרויקט המיוחד של עמליה דואק במהדורה המרכזית.
לקריאת הסקירה המלאה עם כל הנתונים לחצו כאן
התחבורה הציבורית בישראל נמצאת במגמת השתכללות בשנים האחרונות. הרכבת הקלה בירושלים, וזו שעתידה להיפתח בשנים הקרובות בגוש דן וכן מסלולים חדשים של רכבת ישראל – כל אלה ועוד מקנים לציבור הנוסעים אפשרויות רבות לנסיעות השגרתיות בחיי היומיום. באזורי מגורים שסמוכים לתחנות מרכזיות אנחנו עדים לעלייה דרמטית במחירי הדירות, והדבר מהווה פרמטר משמעותי בקבלת ההחלטות של רבים מאיתנו.
אמיר רכש בשנת 2006 דירה על תוואי עבודות הרכבת הקלה בירושלים, ונאלץ לסבול מרעש העבודות. בעקבות המצב הוא רצה למכור את הדירה, אך אשתו הניאה אותו מהמהלך מתוך חשיבה כלכלית עתידית. כעבור מספר שנים, הוא הבין עד כמה אשתו צדקה: מעבר לעלייה המוכרת והעקבית במחירי הנדל"ן, פתיחת הקו הירושלמי של הרכבת הקלה הקפיצה את מחיר הנכס.
בעוד שבשנת 2006 רכש אמיר את הדירה בעלות של חצי מיליון שקלים, ב-2012 – רק שנה לאחר השקת הרכבת הקלה הסמוכה – הוא מכר את אותה הדירה תמורת 1,150,000 שקלים - עלייה של 130% במחיר: לשם השוואה, בכל העיר ירושלים התייקרות הדירות באותה תקופה עמדה על 59% בממוצע. כשהבין כמה משתלמת הקרבה לרכבת הקלה, הוא ואשתו כבר רכשו דירה נוספת להשקעה בבניין הסמוך.
הקרבה לרכבת הקלה מביאה לזינוק בעלויות הדירות, אפילו עוד לפני שנפתחה. כבר כיום בשכונות רבות בגוש דן שבהן מתבצעות עבודות הבנייה המעיקות, ניתן לראות את מגמת ההתייקרות. דוגמה בולטת לכך היא שכונת מונטפיורי בתל אביב, שסמוך אליה נבנית תחנה של הקו האדום של הרכבת הקלה: על פי הנתונים, בשנת 2015 מחיר דירה בשכונה שבדרום העיר עמד על 1,722,000 שקלים, וכיום המחיר עומד על 2,425,000 שקלים - קפיצה של 41% תוך חמש שנים בלבד. הזינוק במחיר נובע בבירור מכך שהרכבת אמורה להתחיל את פעילותה בקרוב.
הצפי לעליית המחירים בגוש דן גורמת לאנשים רבים להתעניין ברכישת נכסים עוד לפני פתיחת הרכבת הקלה. אחד מבעלי הסבלנות הוא גילי, שרכש לאחרונה דירה להשקעה סמוך לתוואי הרכבת. למרות סימני השאלה והעיכובים שכבר היו בבנייה, הוא עדיין מאמין שהמדינה תעמוד בזמנים וה"קו הסגול" ייצא לדרך בזמן שהוגדר – בעוד 6 שנים מהיום.
לצד פרויקט הרכבת הקלה, גם ברכבת ישראל נערכות רפורמות בקווי הנסיעה שמקצרות משמעותית את הזמנים בדרכים – והופכות את הדירות שסמוכות לתחנות לנכסים מבוקשים במיוחד. בחודשים הקרובים צפוי להיפתח קו חדש בין רעננה להרצליה, שיקצר מאוד את זמן ההגעה לתל אביב לכ-20 דקות בלבד. בבירור שנערך מול משרד נדל"ן לגבי נכסים ברעננה, נאמר כי ברגע שהקו המהיר ייפתח – מחירי הדירות בעיר יעלו.
לעיתים, כך מתברר, לא בהכרח כדאי להסתמך על התחייבויות עתידיות של המדינה לגבי קווי תחבורה: סיפורו של אלירן, שנחשף בחדשות 12 לפני למעלה משנה, מראה עד כמה האכזבה יכולה להיות גדולה. הוא רכש דירה בשכונת האירוס בראשון לציון על בסיס ההבטחה שתיפתח רכבת ישירה לתל אביב שתקצר את משך הנסיעה בין שתי הערים ל-25 דקות בלבד. אלא שבגלל שהקרונות המיועדים הוסטו לטובת רכבת תל אביב-ירושלים החדשה - הצפי נכון לעכשיו הוא שרק בעוד שנתיים לפחות ייפתח הקו.
כיום אלירן נאלץ להשכיר את הדירה שרכש, ששוויה לא גדל עקב פארסת הרכבת, והוא נאלץ לגור במקום אחר, וזול יותר. מחירי הדיור בישראל עלו בעשור האחרון באופן עקבי ומתמשך. האנשים שמוכנים לספוג את תקופת הביניים של עבודות התשתית המקשות על שגרת החיים, יהנו בעתיד מעליית ערך הנכס שלהם. אך לאור העיכובים המוכרים בביצוע התכניות, לא בטוח שכולם יסכימו שההמתנה אכן משתלמת.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות