דוח מבקר המדינה שפורסם היום (שני) חושף תמונה עגומה לגבי מצב בתי הקברות בישראל. לא רק שקיים צפי למחסור אדיר בחלקות קבורה באזור המרכז בשנים הקרובות, גם מי שרוצה להיקבר היום יצטרך לשלם לרוב הרבה כסף, זאת על אף שקבורה היא זכות יסוד בארץ. בנוסף, מתח המבקר ביקורת חריפה על תוכנית "מחיר למשתכן" של כחלון, בין היתר בשל עיקובים משמעותיים של בניית הדירות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
מדי שנה נפטרים בישראל כ-44 אלף איש, שנקברים ב-940 בתי עלמין שונים ועל ידי 577 גופי קבורה. משרד מבקר המדינה בדק את אופן מתן שירותי הקבורה והממצאים חשפו תעשייה שמגלגלת כחצי מיליארד שקל בשנה, לא פעם במכירת חלקות קבר במחירים גבוהים מאוד ובקבורה על ידי גופים לא מורשים.
הקבורה היא זכות יסוד ואמורה להיות לפי החוק פטורה מתשלום, אולם גופי הקבורה מורשים למכור חלקות שאינן פטורות מתשלום כגון חלקת קבר הנקנית בחיים או חלקת קבר בבית עלמין סגור. המחיר של חלקה הנקנית בחיים, גילה דו"ח מבקר המדינה, נע בין 3,712 ל-15,361 שקלים. עבור חלקת בבית עלמין סגור טווח המחירים הרבה יותר גבוה ועומד על בין 12 אלף ל-80 אלף שקלים.
הבדיקה חשפה כי בשלושה בתי עלמין שהוכרזו סגורים נמכרו כ-4,500 חלקות קבר, בשווי של כ-141 מיליון שקלים, כשלא התאפשרה בהם קבורה בחלקות פטורות מתשלום לציבור הרחב. כמו כן, נמצא כי הביטוח הלאומי אפשר לבתי עלמין להמיר חלקות פטורות לכאלו שבתשלום. עוד נחשף כי תעריפי הקבורה שהיו אמורים להתעדכן בעקבות החלטת ממשלה ב-2013 טרם התעדכנו.
מצוקת הקבורה בישראל נחשפה בדו״ח מבקר המדינה שפורסם כבר ב-2009 וממשלת ישראל קיבלה החלטות בעבר לעודד קבורה רוויה (קבורה בקומות למשל). עם זאת, על פי נתוני הדו״ח הנוכחי שיעור הנקברים בקבורה רוויה בשנים 2015 עד 2017 עמד על 21% בלבד. עוד נכתב בדוח: "המשרד לא פעל, בתיאום עם גורמים אחרים, להביא ליישום מלא של החלטות הממשלה בעניין קבורה רוויה".
המצוקה עדיין קיימת. על פי הדו"ח ישנו צפי למחסור של 1.5 מיליון חלקות קבורה במחוזות תל אביב והמרכז בראייה של עשרות שנים קדימה. "מינהל התכנון לא השלים את הכנתה של תוכנית שתספק לציבור פתרונות לבעיית הקבורה גם בטווח הרחוק", נכתב בדוח, ״רק ל-24% מבתי העלמין יש תוכניות מפורטות מאושרות". המצב כבר הביא גופי קבורה, על פי הממצאים, לקבור בקרקע לפני שהיא הוקצתה להם בכלל.
בנוסף, מבדיקת המבקר עולה כי גופי קבורה רבים פועלים בישראל ללא רישיון. בעקבות ממצאי הדוח מציג מבקר המדינה שורת המלצות, ביניהן לקדם את הצעת חוק שירותי הקבורה ולפתור את המחלוקות שעלו למול משרדים אחרים. במקביל, לגבש תוכנית פעולה למיגור מקרי הקבורה ללא רישיון ולהשלים תוכניות ארוכות טווח לבתי הקברות.
כמו כן, קבע המבקר כי על הביטוח הלאומי להורות לגופי הקבורה להפסיק למכור לציבור חלקות חריגות שאושרו שלא על פי הכללים ולהקצותן כחלקות קבר פטורות. "הליקויים המפורטים בדוח גרמו הן לפגיעה בכבודם של הנפטרים והן לפגיעה במשפחות הנפטרים", נכתב בסיכום הדו"ח, "הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט השירות לציבור".
דוח המבקר על מחיר למשתכן: רק 14% מהדירות באמת קטנות, צפוי עיכוב באלפי דירות
על אף שמבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, נמנע בדוח מלהכריז האם תוכנית מחיר למשתכן נכשלה או הצליחה, מה שברור הוא שיש לו ביקורת רבה על הדרך שבה התנהל פרויקט הדגל של השר כחלון. המבקר מצא כי הדירות ששווקו היו גדולות מדי עבור הזכאים, לא באיזורי הביקוש שלהם וכי חלו עיכובים משמעותיים בבניית הדירות.
אף שמרבית הזכאים בפרויקט הם זוגות צעירים, 44% מהדירות הן דירות של חמישה חדרים ויותר, ולחלקן הוצמדו גינות או מרפסות גדולות. הדבר העלה מאוד את מחירן על פי מחברי הדוח. "בחלק מהמחוזות לא הייתה התאמה בין היקף השיווקים ובין אזורי מגוריהם של הזכאים", נכתב גם כן בדו"ח כשלמעשה הכוונה לכך שהדירות נבנו לא באזורי ביקוש. עובדה זו יכולה לפגוע ביעילות התוכנית ולהביא צעירים להשכיר את הדירות במקום להתגורר בהן.
המבקר אנגלמן מזכיר בדוח גם שורה של עיכובים בבניית הדירות בפרויקט מבדיקה של כ-20 אלף יחידות דיור עלה כי לא התקבלו היתרי בניה בקרקעות של 5,900 מהן במועד בו היזם כבר היה אמור להתחיל לבנות ולכן צפוי עיכוב. כמו כן מוזכר כי צפוי עיכוב גם כן בבניה של 8,600 יח"ד שמועד תחילת הבניה בהם עבר אך האישורים טרם ניתנו.
לבסוף נקבע בדוח המבקר כי הטיפול של משרד הבינוי בפניות הציבור לא עמד באמות המידה שקבע המשרד עצמו וכן נכתב כי על אף חשיבות התוכנית לא בוצעה עדיין מדידה והערכה שלה בקבינט הדיור. בין ההמלצות: פניה לזכאים ומיפוי הצרכים שלהם על מנת להתאים את הדירה להעדפותיהם גם מבחינת מיקום וגם מבחינת גודל הדירות בפרויקטים, לבצע בדיקה האם יש מלאי מספיק של דירות קטנות, לבחון דרכים לזרז את התהליכים המתעכבים ולטפל בפניות הזכאים בזמן סביר.