משרד התחבורה השיק הבוקר (ראשון) את פרויקט נתיב פלוס, במסגרתו מוקצים נתיבים בכבישי איילון והחוף לטובת רכבים פרטיים בהם נוסעים שני בני אדם או יותר. בעקבות סגירת הנתיבים, העומסים בכבישים החלו מוקדם יותר מהרגיל. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בכבישים נרשמו עיכובים של 30-35 דקות לכל מי שלא נוסע בקארפול, ההערכה היא שהעומסים ימשיכו ויגדלו עד השעה 10:00.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס להשקת הפרויקט וציין כי משרדו יעקוב אחר הפרויקט באופן יומיומי כדי לשפר את הפעילות. "הפרויקט ינוטר בימים הקרובים באמצעות מצלמות ורחפנים וינוהל מחדר המצב של נתיבי ישראל בניהול אישי של מנכ"לית המשרד", ציין. "בכדי לאפשר לנו לשפר אותו במספר מרכיבים משלימים לטובת כלל משתמשי הדרך, בדגש על משתמשי התחבורה הציבורית והנוסעים השיתופיים".

מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר סימנה את הבוקר הראשון לפרויקט כהצלחה. "אנחנו רואים שמי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית הבוקר או בנסיעה שיתופית נוסע מהר יותר בכביש החוף", אמרה לחדשות 12. "הנסיעה זורמת בנתיב פלוס. יש לנו האטה יחסית קלה למי שנוסע ברכב פרטי ואנחנו מקווים שאנשים גם ישנו התנהגות ויתחילו לנסוע בתחבורה ציבורית ושיתופית וגם עוד יתרגלו לסימונים".

"בסך הכל אנחנו מאוד מרוצים ורואים שהנתיב פלוס עובד", הוסיפה. "אנחנו עדיין מנטרים בודקים ומודדים את הכל כדי לוודא אם יש צורך בתיקונים, ואנחנו עוקבים אחרי כל הדברים".

נתיבי איילון, נתיב הקארפול
נתיבי איילון, נתיב הקארפול

טרנר התייחסה לתלונות נגד התוכנית. "המשרד עובד על התוכנית הזאת כבר בערך מ-2018, אבל התכנית כמו שהיא היום לא הוצגה לשר כ"ץ", ציינה. "חשבנו לעשות אכיפה מעט שונה. ביולי סיכמנו עם אגף התנועה על אכיפה באמצעות אופנוענים ואז הפרויקט יצא לדרך. זה פרויקט שבעינינו נותן אלטרנטיבה לאנשים לנסוע במהירות סבירה לעבודה. יש לנו האטות שאנחנו צריכים לטפל בהן, חלק ישתנו כשאנשים ישנו התנהגות ובחלק, כמו לדוגמה בפולג, יש עוד הסדרים שאנחנו חושבים לבצע כדי להקל על המצב".

חדר בקרה מבוקר פתיחת נתיב הקארפול
חדר בקרה מבוקר פתיחת נתיב הקארפול

מנכ"לית משרד התחבורה התייחסה גם לטענות שהתחבורה הציבורית בישראל לא מספקת. "זה קצת ביצה ותרנגולת", הסבירה. "בדיוק הפרויקט הזה נועד לתת העדפה לתחבורה ציבורית ולהפוך אותה ליותר אטרקטיבית. אם התחבורה הציבורית תעמוד בפקק יחד עם כולם אז אף אחד לא יעבור אליה. גם תגברנו אותה וגם נתנו לה נתיב פנוי לנסוע בו כדי שאנשים יבחרו לא לנסוע ברכב הפרטי".

סמוטריץ':
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות

עם השקת הפרויקט הוקצה תחילה נתיב אחד בכביש החוף בין מחלף נתניה לגלילות בשני הכיוונים, בו מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית ולרכבים בהם נוסעים לפחות שני בני אדם. בנתיבי איילון, בין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות הוקצה נתיב אחד לכיוון צפון לטובת רכבים בהם יש לפחות שלושה נוסעים.

"נתניה במצור - התושבים שפני ניסיון"

בניגוד לחגיגיות האופפת את נציגי משרד התחבורה, תושבי נתניה וראש העיר שלהם, מרים פיירברג איכר, זועקים במחאה נגד התכנית ודורשים לבטלה. ביום חמישי האחרון שיגרה פיירברג איכר מכתב לסמוטריץ' ושטחה טענות קשות נגד יוזמת משרדו.

במכתבה מתחה ראש העיר ביקורת חריפה: "לא די בכך שלא קיימת תחבורה נגישה וזמינה בנתניה, הרי שנוספו לאחרונה פתרונות ארציים, חלקיים וזמניים כאשר תושבי נתניה משמשים כמעין 'שפני ניסיון'. האחרון והמקומם שבהם הינו ביטול שני נתיבי תחבורה בכביש החוף, אחד מהם הוא שול, לטובת נתיב פלוס ובכך נוצר כאוס תחבורתי מחריד כאשר תושבי העיר נצורים!!!"

"במצב שנוצר זעקתם של תושבי העיר העומדים בפקקים מידי בוקר וערב צודקת. נדרש למצוא פתרון מיידי!", הוסיפה פיירברג איכר. "זוהי גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה. לפיכך, אני דורשת לאלתר ביטול של תכנית נתיב פלוס והחזרת המצב לקדמותו".