"נעים בסופ"ש", פרויקט התחבורה הציבורית בשבת במטרופלין גוש דן, יצא לדרך והצטרפנו לנסיעה בקו 710 החדש שיצא הבוקר (שבת) מקרית אונו, חלף בבית החולים שיבא תל-השומר, עבר בכיכר רבין, המשיך לנמל תל-אביב וסיים את המסלול הארוך בפארק גני יהושע - ההתרגשות של הנוסעים, הייתה גדולה וכך גם התפוסה של המקומות במיניבוס. בעבר, ראשי ערים ניסו להתרחק ולהמנע מהשתתפות בפרוקיט וכעת הם נאבקים בינם לבין עצמם מי יקדם את המיזם הזה יותר.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בעקבות ההיענות הגבוה לקווים, בעיריית תל אביב שוקלים לתגבר רכבים ותדירות. הביקוש גבוה והאוטובוסים מלאים לכן בעירייה מספרים שתגברו את הקווים ל 3 נסיעות בשעה ועוד נסיעות תגבור בקווים עמוסים. בנוסף, שוקלים בעיריית תל אביב לעבור לנסיעה באוטובוסים והכוונה היא להוסיף עוד קווים ברגע שיצטרפו עוד ערים בתחילת ינואר.
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים שנסע גם הוא באחד המיניבוסים סיפר: "זהו יום חשוב, היסטורי ומרגש, בו צורך אמיתי של מאות אלפי תושבים בגוש דן זוכה לקבל מענה. השסעים בחברה הישראלית יתאחו רק כשמנהיגינו כולל מנהיגי הציבור הדתי יקבלו ויכבדו כל אחד את צרכי ואורחות חייו של האחר".
>> כל הקווים הפועלים בסוף השבוע ברחבי ישראל - המדריך המלא
"אנחנו פוגשים בדרך צעירים שנוסעים לבלות, מבוגרים שנוסעים לבקר קרובי משפחה בערים הסמוכות, אנשים שנוסעים לבקר קרובים באיכילוב- נוסעים מכל הגילאים", הוסיף קוניק. "אני מודע לתקלות והעומס שהיה בקווים. גם אתמול, ערב שבת, הקווים היו מלאים. אנו נפיק לקחים גם מהתקלות לקראת ההפעלה בשבוע הבא".
ריבה גולדשטיין, תושבת קריית אונו מספרת: "אני תושבת קריית אונו והתחושות של הקו בשבת מעולה שמחים שזה קורה אבל צריך אוטובוס יותר גדול. אין בעיה לקחת יותר זמן למרות שיש לי רכב אני מעדיפה תחבורה ציבורית גם אם הדרך ארוכה יותר. אני מקווה שהפרויקט לא ייפסק יש לנו צורך אמנם אני ימנית בדעותיי אבל זה מתאים לי".
"זה שאנחנו מוציאים כסף רב בשביל להגיע ממקום למקום בסופ"ש או שאנחנו תקועים בבית זה פוגע בנו", הוסיפה גולדשטיין. "הם לא צריכים לכפות עלינו להישאר בבית ואנחנו לא נחייב אותם לשלם או לנסוע. דווקא שמעתי מאנשים דתיים ומסורתיים שהם כן שמחים מהפרויקט הזה מכיוון שהילדים שלהם לא דתיים וככה הם יכולים לצאת בערב שישי מבלי לשלם המון כסף על מוניות. אני נוסעת לחוף גורדון לריקודי עם".
ליאת, יונתן וגילי בת ה-4 שיצאו לטיול בשרונה סיפרו: "נסענו גם כדי להתנסות וגם כדי לנסוע לטייל. הגיע הזמן לקווים בשבת. ויש לנו רצון שזה ימשך זמן רב. גם אם זה היה בתשלום נורמלי היינו משלמים ומשתמשים. הנסיעה חזרה? הקו הזה הוא פעם בשעה אז החזרה צפויה להיות יותר בעייתית אבל לוקחים את הסיכון".
"אנחנו לא חושבים שזה מפריע במיוחד - בתל אביב הצליחו למרות לחץ של הממשלה, להשאיר עסקים פתוחים בשבת. כשרוצים אפשר, ואם הכל פוליטיקה אז הכל פוליטיקה לכל הצדדים", הוסיפו זוג ההורים.
רועי שוורץ תיכון, פעיל חברתי ויו"ר תנועת "נוע תנוע", שיזם את הפרויקט סיפר: "כדי שזה ימשיך ולא יהיה זמני – אנחנו כמי שיזמו את זה לא רואים את זה קשור לממשלה יש רשויות שאמרו שהן מעדיפות להצטרף כעת כי אין ממשלה אבל יש ראשי רשויות שהצטרפו לזה ויש כאלה שרוצים לחכות לממשלה יציבה".
"התחושות מדהימות כשהתחלתי לפני חמש שנים חוץ מאבא שלי אף אחד לא האמין בזה. אמא שלי וסבא וסבתא שלי אמרו לי שאני מבזבז את זמני ואת כספי שהשקעתי ממענק השחרור קראו לי משוגע. אמא שלי אפילו קראה לי כרטיסן", הוסיף שוורץ תיכון. "לקח זמן ואחרי שנתיים התחילו לראות ועכשיו אני אומר שכן שינינו את פני המדינה מה שהורי לא הצליחו לעשות במשך 70 שנה קורה עכשיו וצריך להגיד שלממשלה מאוד קשה לעצור את זה בגלל שני חוקי יסוד חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו".
סמדר שיף, גימלאית בת 75 אמרה: "זו מתנה שקיבלתי מרון חולדאי שהוא בן כיתתי. זו מתנה אחרת אני יושבת בבית וחושבת איזה אבק לנקות. את הדרך חזרה אעשה בתחבורה ציבורית. אני בת 75 והפסקתי לנהוג לכן זו מתנה גדולה מאוד עבורי".
מיזם התחבורה הציבורית בשבת יצא לדרך
ראשי העיריות הדגישו לאורך הדרך כי הקווים שיפעלו בסוף השבוע נוצרו במטרה לתת נגישות טובה ותדירה אל מרכזי הערים ובין השכונות השונות בשעות בהן תחבורה ציבורית סדירה אינה פעילה ותוך התחשבות באזורים שומרי שבת. רשת הקווים תמוספר במספרים 710-705 והמיניבוסים והתחנות ממותגים, כך שניתן לזהות אותם בקלות, כולל מפות של הקווים בתחנות הייעודיות.
שעות הפעילות - ביום שישי הקווים פועלים בשעות 02:00-18:00 ובשבת - בשעות 17:00-09:00. הקווים יוצאים בתדירות קבועה של כל חצי שעה עגולה, מלבד קו 710 מקריית אונו, שיוצא בכל שעה עגולה. מבחינת נגישות כל מיניבוס שלישי (כל שעה וחצי) יהיה מונגש ובנוסף, נוסע בעל מוגבלות בתנועה שיהיה מעוניין להשתמש בשירות יוכל להודיע למוקד הטלפוני לפחות שעתיים מראש, על מנת שיתואם אוטובוס ויישמר עבורו מקום.
העלות השנתית להפעלת הפרויקט מוערכת בכ-12.5 מיליון שקלים וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות. במקביל קיימים מגעים מתקדמים לצירוף למיזם ערים נוספות במטרופולין על מנת להרחיב את מערך ההיסעים ובמטרה לשפר את נגישות התושבים במרחב ולהקטין את התלות ברכב הפרטי.