חוצים ומסמסים: על רקע הפרסום אתמול (ראשון) של הנתונים המצביעים על עלייה בתאונות הדרכים, סקר אינטרנטי חדש של מכון "מאגר מוחות" שנערך עבור עמותת אור ירוק וחדשות 12 מצא כי רוב ההורים מודים שהילד שלהם מתעסק בטלפון הסלולרי בזמן חצית הכביש. בהיעדר חקיקה בנושא – משנת 2003 חלה עלייה של 46% במספר הולכי הרגל שנפגעו בזמן שהלכו במעבר חצייה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
22% מההורים שהשתתפו בסקר מודים שהילדים שלהם עסוקים בטלפון הסלולרי בעת חצית כביש לעיתים קרובות ולעתים קרובות מאוד. 33% טוענים שהילדים עסוקים בטלפון הסלולרי בעת חצית כביש לעיתים רחוקות ורחוקות מאוד. רק 31% מההורים טוענים כי הילדים שלהם אף פעם לא מתעסקים בטלפון הסלולרי בזמן חצית כביש ו-14% השיבו כי הם לא יודעים.
ומה קרה כשהתבקשו לתאר את הרגליהם של ילדים אחרים? 89% מההורים טוענים שראו ילדים אחרים שעסוקים בטלפון הסלולרי במהלך חצית הכביש, 70% ציינו כי ראו ילדים עסוקים בטלפון בעת חצית כביש לעיתים קרובות ולעיתים קרובות מאוד.
מהסקר עולה כי רוב ההורים חושבים שהתעסקות בטלפון במהלך חצית כביש היא פעולה מסוכנת ו-70% ציינו ששוחחו עם ילדיהם והדגישו בפניהם את הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש. 30% לא שוחחו כלל עם ילדיהם על הסכנות.
במקביל לביצוע הסקר ביצעו בעמותת אור ירוק ניתוח של נתוני למ"ס בנוגע לפגיעה בהולכי רגל במהלך חציית כביש. הניתוח חושף כי 79% מכלל הולכי הרגל שחצו את הכביש ונפגעו בשנת 2018, נפגעו דווקא במעבר חציה. מהנתונים עולה גם כי משנת 2003 חלה עליה חדה של 46% בשיעור הולכי הרגל שנפגעו במעבר החצייה.
למעשה, אין חוק שמונע שימוש בטלפון הסלולרי בזמן חציית כביש. ב-6 ביוני 2015 הוגשה הצעת חוק לתיקון פקודות התעבורה לאיסור שימוש בטלפון נייד או באוזניות במעבר החציה. "הסכנה להולכי רגל התעצמה עם כניסתם של אמצעים טכנולוגיים שונים המאפשרים שליחת מסרונים, מיילים ושימוש באפליקציות ביתר קלות, שכן אמצעים אלה גורמים להסחת דעתם של הולכי הרגל בעת חצית כבישים, מקום שבו הולך הרגל צריך להיות קשוב למתרחש סביבו", נכתב בדברי ההסבר של הצעת החוק שלא התקבלה.
"הילדים שלנו הם הדבר הכי יקר לנו ואנחנו חייבים לשמור על החיים שלהם", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה לחדשות 12. "לילדים שחוצים כביש לבד כבר יש היום טלפונים סלולריים והפיתוי לעשות בהם שימוש הוא גדול. חצית כביש היא פעולה שדורשת תשומת לב גדולה יותר מאשר הליכה על גבי המדרכה, צריך לתכנון את החציה, להיות מרוכז ולדאבון ליבנו ישנם מעברי חציה רבים ללא פסי האטה שמסכנים את חייהם של הולכי הרגל".
"כדי לצמצם את הסכנה של הילדים להיפגע בעת חצית הכביש המדינה חייבת להגביר את המודעות לסכנה של שימוש בטלפון הסלולרי בזמן חצית כביש באותן מדיות שבהן נמצאים הילדים", המשיך קיטה. "במקביל, חייבים להפסיק להאשים את הילדים בתאונות הדרכים ויש לקחת בחשבון שילד תמיד יתנהג כמו ילד ולכן יש להתקין פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של ילדים כמו בתי ספר, בני משחקים, פארקים ומתנ"סים. ריסון מהירות הנסיעה יצמצם את הסכנה של הילד להיפגע בתאונת דרכים, גם אם הוא טעה וחצה את הכביש בהיסח דעת ובאופן לא בטוח".
הסקר נערך בחודש נובמבר האחרון, באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 511 משיבים בגילאי 18 ומעלה יהודים וערבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל.