לקראת שבוע נוסף של שיבושים ברכבת - השירות בקו הנגב המערבי יחזור בערב, הרכבות יתארכו: בשבוע האחרון נרשם עומס חריג ברכבות לתל אביב מצפון ומדרום, בקו הנגב המערבי וגם בתחנות תל אביב עצמן, בחלק מהרכבות נרשמה תפוסה של 120%. הנוסעים איחרו לעבודה וכמובן גם הגיעו זועמים. לקראת השבוע השני של העבודות ברכבת ישראל החליטו על שורת צעדים שאמורים להקל את העומס.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מסלולן של הרכבות הנוסעות בקו הנגב המערבי, בשעות השיא בערב (16:00-18:30), יוארך מחדש עד לתחנת באר שבע, במקום שיסתיימו בתחנת ראשל"צ-משה דיין. רכבות אלה, שיוצאות מתחנת תל אביב-ההגנה, יעברו בכל תחנות הביניים (חולון, בת ים, ראשל"צ משה דיין, יבנה מערב, אשדוד עד הלום, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים). 

בשעות הבוקר השירות בקו הנגב המערבי במקטע שבין מישור החוף הדרומי ותל אביב ימשיך להיות מושבת. עם זאת, הרכבות בקו החלופי שעובר דרך רחובות יתארכו. ארבע רכבות פרבריות בשעת השיא בוקר יופעלו עם 8 קרונות, במקום 7 שהיו קודם לכן: מדובר בתוספת של כ-170 מקומות בכל רכבת.

עומס ברכבת  (צילום: החדשות12)
העומסים ברכבת יוקלו?|צילום: החדשות12

ולנוסעים מתל אביב צפונה להרצליה יש גם כן בשורה, החל מהיום (ראשון) תופעל רכבת בתצורת שאטל "מלא וסע" בין תחנות ת"א ההגנה להרצליה דרך כל תחנות הביניים - וזאת במטרה להוריד את העומסים בזמן החלפת רכבות מקו הנגב המערבי שמסתיים בתחנת ההגנה לשאר התחנות בתל אביב.

במקביל הרכבת ממשיכה במתן שירות חלופי לנוסעים - באמצעות תגבור קווי רכבת חלופיים וגם במערך היסעים משלים לנסיעה ברכבת, וביצוע הערכות מצב שוטפות. במהלך השבוע הופעלו 162 אוטובוסים שהעניקו שירות ל-5,145 נוסעים, ובמוקד השירות הטלפוני של רכבת ישראל התקבלו במהלך השבוע האחרון כ-20 אלף שיחות. 

בינתיים הספיקו ברכבת ישראל להרכיב את מערכות החישמול הראשונות על תוואי המסילה בפאתי תחנת ת"א השלום ובסוף השבוע החלו ברכבת בהרכבת המערכות גם בסמוך לתחנת ת"א סבידור מרכז, וכן במקטעים צפוניים יותר בציר איילון. העבודות צפויות להימשך עד ה-20 בדצמבר, אז יופסקו לרגל החנוכה, ויוחזרו בין התאריכים 6 בינואר עד 28 בינואר.

ה"סיבה" לשיבושים עולה על הפסים: הרכבת החשמלית החדשה בנסיעת מבחן ראשונה

פרויקט החישמול של הרכבת הוא אחת הסיבות המרכזיות לעומסים ולדוחק שהורגשו בשבוע שעבר - אך יש גם בשורות טובות: בימים האחרונים ציינו ברכבת ישראל "היסטוריה", כאשר הרכבת החשמלית החדשה של רכבת ישראל יצאה לנסיעת מבחן ראשונה. ברכבת ציינו כי הם ממשיכים בהאצת פרויקט החישמול, על מנת לאפשר הכנסת הרכבות החשמליות החדשות לשירות באופן מיטבי.

הרכבת החשמלית ביצעה נסיעת מבחן במפעל של חברת "סימנס" בקרפלד, גרמניה. הקרונועים החשמליים הראשונים צפויים להגיע לישראל בסוף שנת 2020, ולאחר מספר חודשים של בדיקות וניסויים, צפויים להיכנס לשירות במהלך 2021.

הקרונועים החשמליים - קרונות בהנעה עצמית ללא קטר - יהוו תוספת של 37% למצבת הקרונות של הרכבת, ויוסיפו 1,700 מקומות ישיבה. כל רכבת תורכב מ-4 עד 14 קרונות בהנעה עצמית חשמלית, ללא צורך בקטר.

הקרונועים החדשים יפעלו בקו המהיר לירושלים, וכן בקווים הנוספים שיעברו הסבה לחשמל בעתיד הקרוב. הם יתווספו לצי הרכבות החשמליות, שכולל גם את הקטרים החשמליים החדשים והקרונות הדו-קומתיים המוכרים לציבור - שהוסבו לחישמול על ידי רכבת ישראל.

מהרכבת נמסר כי לקרונועים החשמליים הספק של עד 8,046 כוחות סוס (6,000 קילוואט), ומשולבות בהם מערכות טכנולוגיות מתקדמות, אשר יאפשרו שירות משודרג לנוסעים, לצד בטיחות מתקדמת.

בין היתר משולבת בהם מערכת אוטומטית המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת; מערכת מידע חכמה לנוסע, המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ול-GPS, ומציגה את מסלול התקדמות הרכבת והתחנות בדרך; ומערכת דיאגנוסטיקה חכמה המנטרת את מצב התחזוקה של הרכבת ומאפשרת גילוי ותיקון תקלות בזמן אמת.