מעל לחודש ימים עברו מאז שהסתיימה מחאת בני העדה האתיופית, אך הנזק שנגרם במהלכה לתשתיות הכבישים במדינה טרם תוקן. תיעוד שהגיע לידי החדשות 12 Online ממספר צמתים בדרום ובשפלה חושף כבישים חרוכים, בורות, סדקים ושחיקה קשה של האספלט. לאור המצב, מומחים מזהירים כי מדובר בסכנת חיים וב"פצצה מתקתקת" שיש לפתור כמה שיותר מהר - לפני שיגיע החורף.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ב-2 ביולי יצאו מפגינים רבים למחאה בעקבות מותו של סלומון טקה ז"ל כתוצאה מירי של קצין משטרה. במהלך המחאה חסמו המפגינים צמתים מרכזיים, הבעירו צמיגים ורכבים ופגעו בתשתיות הכבישים. בתיעוד שהגיע לידינו ניתן לראות בין היתר ליקויים קשים בצומת הכבישים 7 ו-40 במחלף כנות, בכניסה לגדרה, בצומת אושיות ברחובות ובצומת קסטינה בקריית מלאכי.
"מדובר בסכנת חיים, והנזקים מוכרים לחברות אחזקת הכבישים", הדגיש גורם המעורה בשוק התחבורה. "אך לא ניתן לטפל בהם כי משרד האוצר קיצץ מתקציב חטיבת התפעול והאחזקה של חברת נתיבי ישראל כ-600 מיליון שקל. קרצוף וסלילה מחדש של הכביש עולה לפחות מיליון שקל לקילומטר, אז כרגע גם במקומות שכביכול סידרו מדובר רק בפתרון זמני של כיסוי באספלט קר".
"אם הדברים האלו נעשו על ידי המוחים זה דבר חמור מאוד", אמר רפ"ק (בדימוס) ניר קוסטיקה, בוחן תנועה אזרחי וקצין בוחנים ראשי לשעבר של מחוז מרכז. "הם השחיתו את הכביש והפכו אותו למשובש. הפגיעה בכבישים יצרה מהמורות, מקטינה את החיכוך, מאפשרת אגירת נוזלים מחליקים ויכולה ללא ספק להביא לתאונה".
לדברי קוסטיקה, הפגיעה דווקא בצמתים היא חמורה במיוחד. "צמתים הם הצטלבויות עוינות שבהן יש פניות, בלימות ותנועה שזורמת באופן בלתי סדיר - לכן אחיזת הכביש היא קריטית", הסביר. "אנחנו רואים בצמתים מפגעים חמורים, בורות של ממש וכרסום באספלט. אם הדבר לא יטופל לפני החורף, הגשמים הראשונים יציפו את השמן שנאגר במפגעי הדרך ויביא בוודאות להחלקה ותאונות".
"זו פצצה מתקתקת, והשעון עד התאונה הבאה דופק", הוסיף קוסטיקה. "הכביש במצב כל כך ירוד שחייבים תיקון חירום נקודתי בצמתים שנפגעו - לקרצף ולרבד מחדש. אם חס וחלילה תהיה תאונה קטלנית בעקבות הליקויים האלו, לרשות האחראית לאחזקת הדרך יש אחריות".
גם מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, התייחס למצב המסוכן. "תחזוקת כבישים היא חלק חשוב ובלתי נפרד ממניעת תאונות דרכים", הדגיש. "התיעודים המוצגים עלולים להוות מלכודת מוות עבור רוכבי אופנועים וקטנועים וכל רוכב עלול לאבד שליטה ולהיפגע. 31 רוכבי אופנועים וקטנועים קיפחו את חייהם מתחילת השנה בתאונות דרכים וכל רכיבה בצמתים הללו מסכנת את חיי הרוכב. במקביל, הבורות והתשתית הלקויה עלולים לגרום לפיצוץ בצמיגי כלי הרכב ולסכנה מיותרת לכל משתמשי הדרך".
"מצב הכביש כפי שהוא כיום הוא בלתי נסבל, וכל יום שעובר חושף יותר ויותר נהגים לסכנה גדולה", המשיך קיטה. "את המפגעים הללו חייבים לתקן עוד היום ולא להמתין לתאונה שבה מישהו ייהרג ורק אז לתקן. לא מדובר בסכום כסף גדול ולכן המדינה חייבת להעביר את התקציב לגופים האחראים על תחזוקת הכבישים כדי שאלו יתקנו אותו ובכך נוכל למנוע את ההרוג הבא.
עוד הבהיר מנכ"ל אור ירוק: "בכל הנוגע לחיי אדם אין מקום לקיצוץ או הפחתה בכסף שמועבר להצלת החיים. הכי קל תמיד להאשים את הנהג בתאונה, אבל גם למדינה יש אחריות לתאונות הדרכים ולכן חייבים להתעורר לפני שיהיה מאוחר".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כלל תקציב אחזקת הכבישים הועבר וסוכם מול חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה מבעוד מועד. בתכנית החומש של נתיבי ישראל סוכם כי תקציב אחזקת הכבישים הוא 1.375 מיליארד ש"ח בשנה, הגדול יותר מתקציב אחזקת הכבישים של החומש הקודם. בתחילת החומש הנוכחי, פנתה חברת נתיבי ישראל למשרד האוצר בבקשה להקדים את תקציב אחזקת הכבישים לשנתיים הראשונות של החומש, כך שיהיה תקציב רב יותר ב-2017-2018 ותקציב נמוך יותר ב-2019-2021. זאת מכיוון שיתר הפרויקטים הגדולים שלהם הבשילו רק לקראת אמצע/סוף החומש והם רצו לשמור על היקף פעילות דומה בכל שנות החומש. משרד האוצר הסכים להצעתם. מכיוון שאחזקת כביש מספיקה לשנים רבות, לא צפויה פגיעה כתוצאה מההקדמה".
בחברת נתיבי ישראל לעומת זאת, אישרו את הטענות כי התקציב קוצץ ונמצא בפער ניכר. בן גוטמן, דובר חברת נתיבי ישראל מסר: "החברה פועלת בניצול מירבי של התקציב העומד לרשותה".