ירון אדל, שלחם במבצע חומת מגן ומלחמת לבנון השנייה, חזר עם צלקות נפשיות וסובל במשך שנים מפוסט טראומה - מי ששינתה את חייו היא רובי, כלבת השירות שלו. לפני כשבוע הוא רצה לעלות איתה על אוטובוס של חברת מטרופולין, אך הנהג סירב. לטענתו, כשהציג את התעודה של רובי הוא זכה לתגובה מזלזלת במיוחד – הנהג החליט להוריד את כל הנוסעים ולדומם את המנוע: "הרגשתי מושפל".

אדל לחם במבצע חומת מגן ובמלחמת לבנון השנייה ומאז שקיבל את כלבת השירות הסבל שלו פחת במיוחד. "היא שינתה לי את החיים", הוא סיפר. "כמות הסיוטים צנחו ואני הרבה פחות דיכאוני".

אלא שהוא לא תיאר לעצמו כמה קשים יהיו החיים עם כלבת שירות. רק בשלושה שבועות האחרונים הוא נתקל במקרים שבהם נהגים בתחבורה הציבורית סירבו שיעלה איתה על האוטובוס. המקרה שצויין הוא המקרה החריג ביותר.

אדל היה אמור להגיע לפגישה עם לקוח בכפר סבא ועלה על האוטובוס קצת לפני השעה 12:00 – בשיא החום: "התחרפנתי. הרגשתי מושפל. הרגשתי שבגללי האנשים האלה נדפק להם הרצף של היום. לכפר סבא לא הגעתי".

בצלאל סמוטריץ (צילום: Yonatan SindelFlash90)
הבטיח לטפל בנושא|צילום: Yonatan SindelFlash90

לדבריו של אדל, ברגע שעלה עם הכלבה הנהג אמר לו "הכלבה לא עולה" . הוא הציג את התעודה של כלבת השירות לנהג, שאמר: "אני לא יודע לקרוא, הכלבה לא עולה". הנהג מצידו טוען שהוא הסכים להעלות את הכלבה ורק ביקש שישים זמם על פיו.

"משרד התחבורה יפעל להוסיף לתקנות הנגישות בתחבורה הציבורית את כלבי השירות"

אדל גם פנה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שהבטיח לטפל בנושא. "שלום ירון הפוסט שלך הגיע אליי וזה מאוד חמור", כתב סמוטריץ' לאדל. "אוודא שאקבל תשובות ובלי נדר אעביר לך אותן. לפני שלושה שבועות מינינו במשרד ראש אגף נגישות וזו בהחלט משימה שאני לוקח על עצמי בלי נדר ברצינות במידה ובעזרת השם אשאר במשרד אחרי הבחירות". נכון לעכשיו אין תקנות ברורות של משרד התחבורה בנוגע לכלבי השירות באוטובוסים‎.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מודע לחשיבותם של כלבי השירות להתמודדות עם מצבי פוסט טראומה. מתוך חשיבות שאנו מייחסים לתרומתם של כלבים אלה לתפקודם היומיומי של מי שלקה בפוסט טראומה, קידם משרדנו עבודת מטה יחד עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במטרה להוסיף בתקנות הנגישות את כלבי השירות. בתום עבודת המטה יפעל משרדנו להוסיף לתקנות הנגישות בתחבורה הציבורית את כלבי השירות, במטרה לאפשר את העלאתם לאוטובוסים".

"חיית השירות היא אמצעי הנגשה קריטי בדיוק כמו כיסא גלגלים"

"תחבורה ציבורית הינה קריטית לאנשים עם מוגבלות שאין להם רכב נגיש פרטי", מסר יובל וגנר מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל. "יש גם כאלה שנעזרים בחיות כגון כלבי נחייה לעיוורים וכלבי שרות המסייעים לסוגי מוגבלויות שונות כגון מוגבלויות שמיעה, מחלות שונות, בדידות, ועוד. עבורם חיית השירות הינה אמצעי הנגשה הקריטי בדיוק כפי שכיסא גלגלים קריטי לאדם המשותק ברגליו".

"לא סתם הנושא מוגדר כנדרש בתקנות נגישות השרות בארץ כפי שגם מוגדר גם בחקיקות במדינות שונות בעולם", הוסיף וגנר. "מעבר לחובה החוקית מה שחייבים לעשות  בכל החברות המפעילות זה לבצע הדרכות לנהגים הן לחובה והן לחשיבות הנושא".

מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: "למשרד התחבורה לא קיימים נהלים עדכניים לגבי העלאתם של כלבי שירות על גבי האוטובוסים, אשר אמורים להנחות את הנהגים כיצד לנהוג. לפיכך, ביקש הנהג מהנוסע כי ישים זמם על פיו של הכלב, וזאת על פי נהלי המשרד להעלאת כלבים באופן כללי. משנתבקש הנוסע לעשות כן, הוא החל להתפרע ולהשתולל".

"על מנת לשמור על ביטחון הנוסעים האחרים עצר הנהג את הנסיעה עד להגעת המשטרה למקום. עוד נציין כי כבר באותו יום, עם הפנייה של הנוסע לשירות לקוחות, החברה פנתה למשרד התחבורה על מנת לקבל תשובות ברורות כיצד לנהוג עם אנשים בעלי כלבי שירות וזאת במקביל למכתב שהוצע לנהג לקבל מטעם הנהלת החברה אותו יוכל להציג לכל הנהגים עם עלייתו באוטובוס עוד טרם קביעת נוהל ברור ואף ניתן לנוסע שובר פיצוי על עוגמת נפש שלא במתכוון".

 

ליצירת קשר עם הכתב: matanh@ch2news.co.il

אל תפספסו את ועידת המשפיעים 2019! נבחרת הכתבים המובילה של ישראל פוגשת את האנשים המשפיעים במדינה! >>> מהרו להירשם עוד היום