גם אני הנחיתי בשבועות האחרונים שלושה פאנלים עם מועמדים לכנסת: תחבורה, סביבה ובעלי חיים. כולם אורגנו על ידי העמותות המובילות בתחומים השונים, אל כולם הוזמנו נציגי כל המפלגות שפעלו בכנסת היוצאת והרשימות שיש להן איזשהו סיכוי לעבור את אחוז החסימה (כלומר – מ"גשר" ומעלה). כולם נערכו בפני אולמות מלאים. הנה כמה תובנות שאספתי במהלך החודש הזה:

1. הפוליטיקאים הימנים תקועים בפקק

מתי ואיך בהיסטוריה הישראלית הוחלט שתחבורה ציבורית, סביבה ובעלי חיים הם נושאים של שמאלנים? מה, ימניים לא נוסעים באוטובוסים וברכבת? דתיים לא נחנקים מזיהום אוויר? אין ליכודניקים צמחוניים וטבעוניים? בוודאי שיש. הרי אם 6% מהמתגייסים לצה"ל טבעוניים – נתון רשמי של הצבא - וכחמישית מהישראלים לא אוכלים בעלי חיים, ברור שלא מדובר רק במצביעי מרצ, נכון?

אז אם הציבור הימני צורך תחבורה ציבורית, סובל ממפגעי סביבה ודואג לזכויות בעלי חיים, למה הפוליטיקאים הימנים מצפצפים על הנושאים האלה? הליכוד, מפלגת השלטון, לא טרחה לשלוח נציג לאף אחד מהערבים שהנחיתי בנושאים האלו, גם הימין החדש לא. ש"ס, גם היא דפקה נפקדות. כולנו של כחלון שלחה נציג (ח"כ אכרם חסון) רק לפאנל אחד (הסביבה) כדי להציג את התוכניות לגבי מפרץ חיפה (חשוב). לעומתן מרצ, העבודה וכחול לבן שלחו נציגים, אכפתיים וידעניים, לכל שלושת הפאנלים.

הקטע החדש בכביש 6 נפתח (צילום: חדשות)
ישראל כץ, חיכינו לך בפאנל על התחבורה בישראל ולא הגעת. האם נתקעת בפקק?|צילום: חדשות

הגיע הזמן שמצביעי הימין יתבעו מהמפלגות שלהם לטפל בחיים עצמם. לא ייתכן שבזמן שהתחבורה נמצאת במשבר כל כך עמוק, המפלגה והשר שמנהלים אותה בעשור האחרון לא מרגישים חובה לתת דין וחשבון ולהסביר מה הם מתכוונים לעשות בנושא. אבל מי יודע, אולי ישראל כץ דווקא התכוון להגיע, אבל הוא נתקע בפקק.

2. יש פוליטיקאים שכיף לשבת איתם לשיחה

השיח התקשורתי והרשתות החברתיות מבליטים את הפרובוקטורים והשטחיים, אבל מתברר שהרחק מההמון הסואן מתמודדים על מקום בכנסת הקרובה כמה וכמה אנשים איכותיים עם רזומה מרשים ויכולת לנסח רעיונות באופן תבוני – מה שכנראה מסביר למה לא שמעתם עליהם עד היום.

גילוי נאות: אני לא מתכוון להצביע למפלגת גשר של אורלי לוי-אבקסיס, אבל נדמה לי שאם היא תעבור את אחוז החסימה זו תהיה אחת הסיעות האיכותיות בכנסת. גשר שלחה לכל פאנל מועמד אחר, וכך הקהל קיבל הזדמנות להכיר מקרוב את דדי פרלמוטר (מספר 2 במפלגה) בעבר סגן נשיא אינטל העולמית, ונדמה שלא צריך להוסיף; חגי רזניק (מספר 3), עד לאחרונה מנכ"ל משרד השיכון, צעיר מרשים ומלא תשוקה לחולל שינוי חברתי; ועו"ד גלעד סממה (מספר 4), צעיר למדי אבל עתיר ניסיון בתפקידים בכירים במסדרונות הממשלה בכלל ומשרד המשפטים בפרט.   

לוי-אבקסיס, תחבור לפרץ? (צילום: החדשות)
אם מפלגת גשר תכנס לכנסת, יהיה שווה לתת תשומת לב לאנשים שלה|צילום: החדשות

הפתעה אחרת שגיליתי בפאנל לזכויות בעלי החיים, הוא אלי אבידר, לשעבר מנכ"ל בורסת היהלומים, מספר 4 במפלגת ישראל ביתנו. אביגדור ליברמן כבר הכניס הרבה טיפוסים מוזרים לכנסת, כולל עבריינים מורשעים, אבל אבידר הוא משהו אחר: לא רק טבעוני, אלא גם – תחזיקו חזק – אדם עם דעות עצמאיות, שהודיע חגיגית מעל הבמה שאיש, כולל הבוס, לא יגיד לו מה לעשות ומה לחשוב, ושאם יהיה צורך להתנגש חזיתית בתאגידי המזון ובתעשייה כדי לשפר את זכויות בעלי החיים הוא לא יהסס לעשות זאת. יכול להיות שאלה דיבורים של טרי בפוליטיקה, אבל אבידר באמת נראה כמו אחד שלא הגיע כדי להיות יס מן. עתידות: אם ישראל ביתנו תעבור את אחוז החסימה, הדינמיקה בין מס' 4 למס' 1 עשוייה לספק לא מעט עניין.  

3. על דבר אחד אנחנו כן מסכימים

לסוקרים אין מושג איך יסתיימו הבחירות, אבל על דבר אחד כל הסקרים מלמדים בבירור: רוב מכריע בציבור הישראלי – כן, גם בקרב מצביעי ימין – תומך בהפעלה מדודה של תחבורה ציבורית בשבת. חוץ מהחרדים.

על הרקע הזה שאלתי את ח"כ מוסי רז ממרצ אם יוכל לשבת בקואליציה עם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה (אחד הפעילים הבולטים בכנסת היוצאת לקידום תחבורה ציבורית). בוודאי, השיב רז, והציע למקלב דיל יצירתי: מדי שבוע, רגע לפני כניסת השבת, נמכור את רכבת ישראל וצי האוטובוסים לגוי ונקנה אותם בחזרה בצאת השבת. ככה התחבורה הציבורית תוכל לפעול בסופ"ש בלי לייצר חילול שבת.

אוטובוס השבת של מפלגת העבודה (צילום: חדשות)
מיזם אוטובוס השבת של מפלגת העבודה. התחבורה ביום השבת הפכה לכמעט קונצנזוס|צילום: חדשות

מקלב אמר שעקרונית זה רעיון לא רע, אבל יש איתו בעיה אחת: שום גוי לא יהיה מספיק פראייר כדי לקנות את רכבת ישראל.

4.  מתי נראה ח"כית ירוקה במקום גנרל תורן?

הקהל הכי אנרגטי וקולני (לעיתים מדי) נכח בפאנל הסביבה. בהמשך, ביום שישי האחרון הגיעו אלפי ישראלים, מכל השכבות, המגזרים וחלקי הארץ למצעד האקלים שנערך בתל אביב. איכשהו, כל האנרגיות (המתחדשות) האלה לא מצליחות להיות מתורגמות לנוכחות משמעותית בסדר היום התקשורתי (הסיקור של המצעד היה כמעט אפסי, כמו גם של סוגיות סביבתיות בשגרה) והפוליטי. ח"כ יעל כהן פארן, בוגרת התנועה הסביבתית שנכנסה לכנסת עם 'התנועה' של ציפי ליבני, עשתה עבודה מרשימה בקדנציה האחרונה. אחרי שהמחנה הציוני התפרק אבי גבאי אמנם הציע לה שריון ברשימת העבודה, אבל רק במקום ה-16. מתי ח"כית ירוקה משובחת תקבל שריון למקום השני לפני הגנרל התורן? אולי כשיהיה שלום. עד אז, למרבה הצער, הרבה מאוד ישראלים ייפגעו במלחמות – אבל רבים עוד יותר ייפגעו מזיהום אוויר.

Aviv67@gmail.com