חודש לשרפות הענק בלוס אנג'לס, שכילו שכונות שלמות והכניעו גם את כוחות הכיבוי המיומנים ביותר. עברו שלושה שבועות עד שהושגה שליטה מלאה על האש המשתוללת, שהתחזקה בסיוע רוחות עזות, עקרה עשרות אלפי תושבים מבתיהם, גבתה את חייהם של 29 בני אדם - וממש לא הבחינה בין פועלי בניין לעשירי הוליווד. השגרה החדשה שאליה התעוררה תעשיית הבידור האמריקנית, המנוע הכלכלי המרכזי של העיר, היא אתגר נוסף לאלה שכבר ניצבים בפניה, בעידן פוסט-קורונה ושתי שביתות היסטוריות ששיתקו את הענף וערערו את כלכלת העיר כולה אחרי עשור של שוברי קופות.

בדוח חדש שערך ProdPro ופורסם באתר "הוליווד ריפורטר", בדק שירות מעקב ההפקה את תמונת המצב של הצילומים שנערכו בארצות הברית במהלך שנת 2024. התוצאות הראו שמספר ההפקות גדל ב-18% בשנה החולפת וההוצאות על הפרויקטים עלו ב-16.2 מיליארד דולר בהשוואה ל-2023 - השנה שבה שבתו התסריטאים והשחקנים בהוליווד והקפיאו את רובה המוחלט של התעשייה במשך חודשים. ועדיין, היקף ההפקות היה נמוך ב-11% בהשוואה ל-2022, שאותה ניתן להגדיר כשנת ההתאוששות מהמגפה העולמית.

הדוח לא מכסה את מימדיה האדירים של התעשייה כולה, אלא מביא בחשבון הפקות לייב אקשן מתוסרטות של חברות הפקה גדולות בארצות הברית עם תקציבים המוערכים ביותר ממיליון דולר. יחד עם זאת, הנתונים מציעים תמונת מצב של תעשיית הקולנוע להמונים בתקופה של התכווצות אינטנסיבית.

שוק סדרות הטלוויזיה, לעומת זאת, התאושש ב-2024 מנקודת השפל שבה נמצא בשנה שלפניה, כאשר לפי הדוח מספר ההפקות זינק מ-397 ל-494 (עלייה של 24%). הנתון עדיין לא מתקרב לעידן ה-Peak TV כמה שנים קודם לכן, במהלכו נרשמו בדרך כלל 600 עד 650 סדרות בפיתוח. את המונח טבע נשיא רשת הכבלים FX ג'ון לנדנגרף, בבואו לתאר את השפע המסחרר של התוכן שהציף את הקהל, ואת התקופה שבה פלטפורמות הסטרימינג התחרו זו בזו על כל לקוח ולקוחה באמצעות הפקת כמות גדולה ככל הניתן של סדרות וסרטים. גם היום זה קורה, אך בממדים קטנים יותר.

סרטים עלילתיים באורך מלא (פיצ'רים) חזרו למספרים דומים מהשנים האחרונות, עם 679 הפקות ב-2024 לעומת 600 הפקות ב-2023 ו-706 ב-2022. בדוח צוין כי "התוצאות מצביעות על כך שתחום הסרטים העלילתיים מתייצב ביעילות יותר בהשוואה לטלוויזיה, נהנה מביקוש ומהתמקדות בהפצות קולנועיות כגורם מפתח בהכנסות".

גם בשנה החולפת, ארצות הברית נותרה המובילה בהוצאות הפקה על פרויקטים שמקורם בחברות אמריקניות שתקציבן עלה על 40 מיליון דולר. כ-14.5 מיליארד דולר הושקעו בארצות הברית על הפקות אלה, ולמרות שמדובר בסכומי עתק - זו עדיין ירידה של 26% בהשוואה ל-2022. בהמשך הרשימה נמצאת התעשייה הבריטית שהוציאה השנה 5.9 מיליארד דולר, קנדה (5.4 מיליארד דולר), אוסטרליה וניו זילנד (2.04 מיליארד דולר) וגרמניה, הונגריה וצ'כיה עם מיליארד דולר כל אחת.

ישנם סימנים מדאיגים נוספים ליצירה המקומית בארצות הברית בטווח הנראה לעין. בסקר שנערך במסגרת הדוח בהשתתפות בעלי תפקידים בכירים בהפקה ובפוסט-פרודקשן (השלב שאחרי הצילומים), אף אחת מ-50 המדינות שמרכיבות את פדרציית החלום האמריקני לא נכנסה לחמשת היעדים המובילים בעת שהמשתתפים נשאלו על המקומות המועדפים לצילומים בשנים 2026-2025. טורונטו, בריטניה, ונקובר, מרכז אירופה ואוסטרליה הובילו את הרשימה, בעוד קליפורניה (שבה שוכנת בין היתר לוס אנג'לס) הגיעה למקום השישי, ג'ורג'יה שביעית, ניו ג'רזי במקום השמיני וניו יורק במקום התשיעי.

בעוד שהעריכו כי היקף ההפקות יגדל בשנת 2025, רוב המנהלים הבכירים גם חזו כי התקציבים יישארו כפי שהיו בשנה קודם לכן (42% מהמשיבים) או ירדו מעט (39%). כשנשאלו על עשרת הגורמים המרכזיים שנלקחים בחשבון במסגרת בקרת עלויות, מנהלי האולפנים דירגו תמריצי מיסוי במקום הראשון.

אם מדינות וטריטוריות שאינן ארצות הברית ימשיכו להציע תמריצי מס אטרקטיביים לחברות הקולנוע והטלוויזיה, עובדי תעשיית הבידור בלוס אנג'לס שנאבקים דווקא בימים אלה למען היצירה המקומית - ימשיכו להתמודד עם האתגרים. לאחרונה, מושל קליפורניה גאווין ניוסום הגיש הצעה להכפלה של הזיכוי הנוכחי ממס שממנו נהנות חברות להפקת סרטים וסדרות ברחבי המדינה, וזאת במטרה לפעול נגד הבריחה לאזורי שיפוט אחרים. הצעד של המושל זכה להערכה מצד איגודי עובדים בתעשייה, אך חלק מהתומכים מתעקשים שהמהלך לא יספיק כדי לבלום את גל ההפקות שיורדות מקליפורניה - אלא אם מנעד רחב יותר יוכל לקבל תמריצי מס.

העלאת המודעות לעידוד ההפקה המקומית בלוס אנג'לס רק הלכה והדהדה בעקבות להבות הענק של השרפות באזור קניון איטון ובשכונת היוקרה פסיפיק פליסיידס שבדרום קליפורניה, שבה נחרבו אחוזות השוכנות לאורך החופים. בין הקורבנות הרבים, האש הרסה גם את בתיהם של שחקנים, במאים, תסריטאים, מפיקים, עורכים, צלמים, מאפרים ואנשי צוות רבים נוספים. רק כדי לסבר את האוזן, כרבע מעובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארצות הברית כולה התגוררו לפי הדיווחים באזור מוכה השרפות.

בתוך כך, עצומה הקוראת למפיקים להישאר באל איי צברה עד כה יותר מ-17,500 חתימות, בהן של שרה מישל גלר, כוכבת הסדרה "באפי קוטלת הערפדים", שדווח בשבוע שעבר כי נמצאת לקראת פיילוט עבור סדרת המשך. "אנחנו זקוקים למבול של עבודות חדשות כדי לעזור לעיר האהובה שלנו לבנות את עצמה מחדש, ולהבטיח את הכדאיות העתידית של לוס אנג'לס כמקום שבו משגשגים אומנים, עובדים בעולם הקולנוע ועסקים", נכתב בעצומה. הפעם, הם מקווים, שיהיה לסרט סוף טוב.