אחרי שלושה עשורים, להקת המחול של אבשלום פולק מתפרקת בעקבות אובדן הכנסות וקיצוצים בתמיכה הכלכלית מצד משרד התרבות. "ניסינו כמה שיכולנו לגייס או לקצץ, ולא כל כך הצליח לנו. הגענו למצב של קופה ריקה", מאשר היום (שלישי) מנהלה האומנותי של הלהקה את הידיעה שפורסמה ב"כלכליסט".

בחודש ינואר, חברי הלהקה המונה תשעה רקדנים כבר לא עבדו. "הודענו למשרד התרבות שאם לא נגייס סכום, אין לנו פוש לתחילת 2025 והסיפור שלנו לא יוכל להימשך", אומר פולק. "הייתה לנו גם פגישה עם מנכ"ל עיריית תל אביב כדי לברר אם הם יכולים לתמוך, לעזור, לייעץ, לעמוד לצד, להביע אמפתיה, ושום דבר מזה לא קרה. כך גם במשרד התרבות, שידעו על המצב שאנחנו נמצאים בו מסוף אוגוסט - כשהודיעו לנו שרבע מהתקציב שלנו נחתך ואנחנו צריכים למצוא פתרונות כדי להתאים את התקציב שלנו לסוף 2024 ותחילת 2025 לנוכח הקיצוץ".

"נקודת האור היחידה שהייתה זו פרסומת שהיינו צריכים להשתתף בה עם סופר-פארם, אבל היא בוטלה", מספר השחקן והכוריאוגרף. "ככה הגענו למצב הזה, ואני באופן אישי מרגיש שהובסתי בשנים האחרונות. הרגשתי שאני שחוק לגמרי, גם עם מה שקורה מסביב במקום הזה ובעולם הזה בכלל. כבר לא היו לי הרבה כוחות בניגוד לעבר. משנה לשנה, תמיד התמודדנו עם חוסר ודאות, אבל במציאות הנוכחית זה נהיה קשה יותר. כרגע, במקום ביצירה, אנחנו מתעסקים בטירוף של להזדכות על הציוד שלנו, לתרום, ולמצוא מקורות כדי לשלם למי שעוד צריך".

מתוך מופע המחול
מתוך מופע המחול "קסטור"|צילום: אבשלום פולק

אבשלום פולק (צילום: רחלי ורצברגר)
אבשלום פולק|צילום: רחלי ורצברגר

"הייתי מצפה לסולידריות בענף התרבות, אבל ההלך הקפיטליסטי בחברה הוא שכל אחד ידאג לעצמו"

את הלהקה, מהמוערכות והמצליחות בישראל, ייסד פולק עם בת זוגו לשעבר ענבל פינטו כשהשניים החלו לעבוד יחד בשנות ה-90. הם העלו לאורך השנים מופעי מחול רבים, בהם "אויסטר", "בוביז" ו"עטוף", עד לעזיבתה של פינטו את הלהקה ב-2018. פולק החל באותה שנה לנהל את הלהקה לבדו, וזו שינתה את שמה ל"תיאטרון מחול אבשלום פולק", והופיעה בין היתר עם היצירות "קראמפ", "מובי D", "פלישה לחלל" ו"קסטור". "המקום שלי בתוך העשייה הזו הוא לא כלכלי או כספי, מלכתחילה זה היבט מאוד מצומצם ובעייתי", הוא מציין. "ליצירה כזו כמעט אין זכות קיום אם לא תומכים בה ומסייעים לה, כי זה לא משהו מסחרי. אנחנו כן מחפשים לעיתים ריפוד כלכלי ולכן הייתה אמורה להיות הפרסומת המשותפת עם סופר-פארם ועוד כמה פרויקטים בחו"ל".

פולק מספר כי נפל על אוזניים ערלות בחצי השנה האחרונה, במה שהוביל אותו בלית ברירה להודיע על סגירת הלהקה. "במשרד התרבות לא פנו אליי ולא דיברו איתי, הדבר היחיד שהציעו לי לפני מספר חודשים זה לשקול להפוך את הלהקה מבין-לאומית ללהקה קטנה. זה ממש לשנות את הדנ"א שלנו ולא בא בחשבון. עיריית תל אביב תהתה איך היא יכולה לתת לנו סיוע כשהעתיד שלנו לא ברור, ואולי הכסף יילך לאיבוד. התשובה שלי הייתה שמהשנה הראשונה שאני יוצר אני לא יודע אם אשרוד. ככה זה בתחום. הייתי מצפה לסולידריות בענף התרבות, אבל ההלך הקפיטליסטי בחברה הוא שכל אחד ידאג לעצמו".

פולק בן ה-54 נאלץ להיפרד בצער מהפרויקט שהקים בשתי ידיו, ועוד לא בטוח לאן מועדות פניו. "כרגע אני בכאב ובייאוש, ומתמקד בסגירת הלהקה כמו שצריך. מעורבים כאן עוד אנשים, בהם תשעה רקדנים מופלאים ומוכשרים".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: לאחר מאמצים רבים, הצליח שר התרבות והספורט מיקי זוהר לגייס תוספת לתקציב תחום המחול על אף הקיצוץ הרוחבי שהושת על כלל משרדי הממשלה בתקופת המלחמה. הקיצוץ הרוחבי במודל הלהקות הוקטן לכ-4% במקום 8% כפי שביקשה טיוטת התקציב. תמיכתו של תיאטרון המחול אבשלום פולק אשר נתמך ע"י תקנה זו, ירדה בעקבות כמות ואיכות הביצועים שלהם בשנת ההערכה, כפי שעלו מהדיווחים שהתקבלו על ידם. המשרד עובד ע"פ נהלים כללים וקריטריונים אשר מזכים גוף נתמך בתמיכה ממשלתית. הגוף יכול לבקש בקשת סיוע והמשרד יבדוק אם וכיצד ניתן לסייע.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: העירייה מכירה בחשיבות פעילותה המקצועית של הלהקה ותומכת בה לאורך השנים, ובשנת 2024 אף הועלה סכום התמיכה ל-136 אלף שקלים. הנהלת הלהקה ביקשה מענק נוסף של 400 אלף שקלים, ואף נפגשה עם מנכ"ל העירייה להצגת הקושי הכלכלי, אך לא הציגה תוכנית הבראה כנדרש. העירייה הציעה אפשרויות סיוע שונות כפוף למודל התבחינים ולנהלים העירוניים, כולל תוכנית הבראה, מתן הלוואה וכו', אותם העמותה שללה. כך שלצערנו, לא נמצא פתרון חוקי שבו ניתן לסייע לעמותה מעבר למתן מקדמה של 25% מגובה התמיכה שאושרה בשנת 2024 ואשר תעלה לאישור מועצת העירייה בדיון הקרוב.