שבוע לפני העלייה של "שלגיה" לאקרנים, בכירי אולפני דיסני נושכים את השפה בחרדה שמסע הקידום יגיע לקיצו בשלום אחרי שכבר הפך לדבר הכי רחוק מאשר סיפור מהאגדות.

כחלק ממסע היח"צ המסיבי, ביום אחד העניקה גדות שלל ראיונות לתקשורת האמריקאית, כשהתחילה בתוכנית הבוקר הפופלריות Good Morning America, המשיכה ל"לייב עם קלי ומארק" וסיימה את הערב ב"טונייט שואו עם ג'ימי פאלון". הישראלית המצליחה, שנבחרה לאישה האהובה בישראל על פי גולשי mako, הוכיחה בכל אחד מהראיונות עד כמה היא הפכה לסופרסטארית.

אבל אם קיוויתם לסבב ראיונות גרנדיוזי שיציף לנו מעתה את המסכים בסגנון אריאנה גרנדה וסינתיה אריבו, שקידמו תחת כל עץ רענן ובשלל קטעים ויראליים את "מרשעת", זה הזמן להנמיך ציפיות. דיסני מגיעים לישורת האחרונה לקראת עליית הסרט תוך שהם עוקפים בזהירות לא מעט מהמורות יחסי ציבור שליליות פוטנציאליות, ומנסים לחמוק מכל סיטואציה מסוכנת בכל דרך אפשרית.

כך לדוגמה, בדיסני החליטו שלא לקיים פרמיירה חגיגית בלונדון כפי שהם אוהבים לעשות, ולא זו בלבד אלא שגם ההקרנה בלוס אנג'לס צומצמה: ממש הערב (שלישי) דווח במגזין "וראייטי" כי הפרמיירה שתוכננה לשבת הקרובה במתחם אל קפיטן שבלוס אנג'לס, תיערך ללא שטיח אדום - מה שאומר שעשרות כלי התקשורת, הצלמים והכתבים שנצפים לרוב על שטיחים אדומים מעין אלה - לא יוזמנו. במקום זאת, הכיסוי התקשורתי יהיה מוגבל לצלמי סטילס ולצוות פנימי של האולפנים, שטרם הגיבו לדיווח. הידיעה מגיעה אחרי שבשבוע שעבר קיבלו מרבית צוותי התקשורת בשורה מאכזבת, לפיה גדות וזגלר אינן זמינות לראיונות עיתונאיים כפי שלרוב נהוג, קל וחומר עבור סרט עתיר תקציב של האולפנים המובילים בענף.

למעשה, גם אותן תוכניות שאליהן הגיעה גדות השבוע נבחרו בקפידה; שתי תכניות המשודרות ברשת הטלוויזיה ABC שבבעלות דיסני, ובלייט נייט של פאלון - שנחשב לנוח ותמיד באווירה קלילה והיתולית. ואולם, אם בדרך כלל כוכבי סרט כלשהו יושבים לסדרה של עשרות ראיונות עם מראיינים מרחבי העולם, וגם נוסעים לכמה מדינות בסיבוב הופעות מסוקר לעייפה - במקרה של "שלגיה" זה הדבר האחרון שבדיסני רוצים. לכל היותר הציעו לכתבים לקיים מעין משחקים מבוימים שיצולמו לטובת סרטונים לא מחייבים ביוטיוב או בטיק טוק, כדי לקדם את הסרט עם השחקניות בצורה מאוד לא פורמלית. וגם זאת בכפוף לאישור מקדים של סוכנים ואנשי יח"צ. ובעוד שגדות משתתפת בתוכניות אירוח בארה"ב, את זגלר שלחו, כך נראה, הכי רחוק שיש - כשבשבוע שעבר היא קידמה לבדה את הסרט בטוקיו.

אינסטינקטיבית כישראלים, אנחנו מיד מתגוננים וחושבים שמדובר כאן במתיחות בהקשר למלחמה, לביקורת הקשה כנגד ישראל בעולם, להתעלמות מזוועות 7 באוקטובר ולאנטישמיות הגוברת, שכל אלו לכאורה הביאו לכך שבדיסני מנסים להגן על גדות מפני ראיונות שבהם תידרש לפוליטיקה. במקרה הגרוע, אנשי היח"צ המיומנים של דיסני יכלו לבלום שאלות בעייתיות בזמן אמת, אבל באולפנים לא מוכנים אפילו לזה. ובכלל, יש להם בעיות הרבה יותר גדולות מאשר הלאום של הכוכבת הגדולה שלהם.

 

כשהשחקנית הראשית יורקת לבאר

ההפך הוא הנכון לגבי גדות, שלוהקה ל"שלגיה" לאחר התקשרות מוצלחת עם דיסני לפני שבע שנים כשנבחרה לדבב דמות בסרט "ראלף שובר את האינטרנט" (2018). בשעתו, גדות הייתה בדיוק בשיא ההצלחה הקפותית  האדירה של "וונדר וומן", שרשמית מיצבה אותה על המפה כאחת הכוכבות המבוקשות בהוליווד. "גל היא כוכבת הקולנוע הגדולה ביותר שיכולנו לחלום להשיג", שיתף אותי אז הבמאי ריץ' מור במהלך ביקור באולפני האנימציה של דיסני בלוס אנג'לס, "התגובות אליה היו מיידיות מהרגע שבו הוכרז הליהוק שלה, והן נמשכו בהקרנות המקדימות. הדמות שלה זכתה לפידבקים חמים במיוחד, ואני בטוח שהקהל הישראלי יתגאה בה אפילו יותר ברגע שיצפה בסרט".

ואם תרצו עוד עדות לכמה דיסני מתהדרים בגדות, בבקשה: לפני כשבועיים היא הגישה פרס בטקס האוסקר, פעם שלישית בתוך שבע שנים במעמד היוקרתי ביותר של התעשייה, כבוד שלא רבים זוכים לו. ועוד קודם בתחילת ינואר היא הוזמנה להגיש פרס בגלובוס הזהב, בפעם הרביעית שלה בטקס הגדול. העילה כמובן כחלק מקידום "שלגיה", אבל הנוכחות שלה למורת רוחם של העוכרים שמתנגדים לכל ייצוג ישראלי באשר יהיה, מדברת בעד עצמה. ובכל כרזות הענק שמעטרות את ארה"ב בשבועות האחרונים, תמונתה של גדות היא הדומיננטית.

הבעיה הגדולה של דיסני עם "שלגיה" היא כנראה שלגיה. או ליתר דיוק, השחקנית רייצ'ל זגלר שמגלמת אותה. עוד עם הכרזת העבודה על הסרט צצו טענות פוליטיקלי-קורקט כנגד "שלגיה" בכל הקשור לייצוג של הגמדים, כאשר זוכה האמי פיטר דינקלג' ("משחקי הכס") טען כי זהו "צעד אחורה". מנגד היו שחקנים נמוכי קומה שדווקא אמרו שזוהי דווקא הזדמנות עבורם לקבל במה ולהיות מלוהקים לסרט גדול. לבסוף דיסני בחרו בדמויות של אנימציית מחשב בתור שבעת הגמדים.

@disneystudios Rachel Zegler's Tokyo adventure ✨ Experience Disney’s #SnowWhite ♬ original sound - Disney Studios

אחר כך גם עלתה הטענה למיזוגניות סביב סוף האגדה, שבה כזכור הנסיך נושק לשלגיה כדי להחזיר אותה לחיים, בנרטיב מיושן של גבר שמציל את הנערה חסרת הישע. אלא שאז החלו להתהפך היוצרות על דיסני - כי מי שצידדה בטענות הייתה לא פחות מאשר זגלר. כלומר, המתקפה הגיעה מבית והמעריצים המושבעים רתחו. "הסרט המקורי יצא ב-1937 וזה מאוד ניכר", אמרה זגלר בריאיון בכנס המעריצים D23, "הפוקוס הגדול הוא על סיפור האהבה עם בחור סטוקר שרודף אחריה, מוזר! אולי יחתכו לנסיך את כל הסצנות מהסרט, מי יודע? זה הוליווד, בייבי". הדברים הללו התפרשו כמזלזלים, בעיני אחרים הצטייר כאקט מזויף של הבעת פמיניזם לטובת המצלמות כדי לרצות קהל מסוים. אפילו צאצאיו של במאי הסרט המקורי יצאו כנגדה בתגובה רשמית מטעמם. נדמה שככל שהזמן עבר מאז תחילת צילומי הסרט לפני שלוש שנים, כדור השלג של התבטאויותיה של זגלר רק גדל עוד ועוד. בנובמבר האחרון היא תקפה בחריפות את מצביעי דונלד טראמפ לאחר שזכה בבחירות לנשיאות ארה"ב, ולאחר מכן אולצה לפרסם התנצלות רשמית.

בנוסף לכל אלו, ישנה הנקודה שכאמור אולי הכי מעניינת את הישראלים - היא הביעה תמיכה נלהבת בפלסטינים מספר פעמים מאז 7 באוקטובר, כך שלקדם סרט לצד השחקנית הישראלית הכי מפורסמת בעולם בטח שלא בא לה טוב. באינטרנט אף סברו שהאנטי לישראל לא קשור בכלל לעמדות פוליטיות, ואפילו לא לרצות קהל מסוים, אלא בגלל תסכול אישי שלה לתגובות הציניות לליהוק לצד גדות, כאשר רבים טענו שללהק את גדות לתפקיד המלכה שמקנאה במראה החיצוני של שלגיה לא אמין. "גדות יפה יותר", הם אמרו. וגם הליהוק עצמו של זגלר, בת להורים ממוצא פולני וקולומביאני, התקבל בביקורת שכן שלגיה מתוארת כנסיכה צחת עור, ומבקרים שמרנים חשו שיש פה כפייה לגיוון אתני בדומה ל"בת הים הקטנה".

ובזמן שדיסני עסוקים בכאב הראש ששמו זגלר, התקבלה ההחלטה לדחות את יציאת הסרט בשנה שלמה. הסיבה הרשמית הייתה השיבושים שנוצרו בשל שביתות השחקנים והתסריטאים בהוליווד, אולם השמועות גם דיברו על כך שדיסני חששו מהסיקור הבעייתי סביב הסמיכות לפרוץ המלחמה בעזה והעדיפו לחכות בתקווה שהרוחות יצטננו.

שובר קופות? לא בטוח

גרסאות הלייב אקשן לסרטי האנימציה הקלאסיים החלו לצבור תאוצה בדיסני לפני קצת יותר מעשור. אלא שבשנים האחרונות הרימייקים לא מצליחים להתעלות לשיאי הרווחים הללו. במקרה של "מולאן" (2020), מגפת הקורונה גזרה את גורל הכישלון המסחרי, ובעקבות זאת "פינוקיו" - שנשחט בביקורות - יצא ישר לשירות הסטרימינג דיסני+. ואז כמובן יש את סאגת "בת הים הקטנה", שעוררה דיונים בלתי פוסקים על ליהוקה של השחקנית השחורה האלי ביילי לתפקיד אריאל, מחלוקת טעונה שלבסוף הסתכמה בנתון סביר בלבד של 569 מיליון דולרים בקופות; ובקנה יש לדיסני בין היתר את הגרסה המסקרנת ל"מואנה" שצולמה בחודשים האחרונים ומיועדת לקיץ 2026, פיתוח ל"הרקולס" עליו אמון הבמאי גיא ריצ'י, ואת "פלונטר" על פי אגדת האחים גרים על רפונזל.

לפי ההערכות, "שלגיה" צפוי להכניס בין 48-58 מיליון דולרים בוויקנד הפתיחה בארה"ב, נתון נמוך ממה שבדיסני מקווים עבור סרט שהתקציב שלו מוערך בכ-270 מיליון דולרים. וכל שנותר לקוות הוא שההכנסות הסופיות יצליחו להחזיר את ההשקעה, ייתכן כי בהסתמך על שווקים בינלאומיים. מה שבטוח, קידום הסרט היה שיעור קשוח ביחסי ציבור וללא ספק יכתיב את המשך הקריירה של רייצ'ל זגלר, שבשנה שעברה כיכבה ברימייק של "משחקי הרעב" וצפויה להוביל גם את סרט ההמשך שמתוכנן לצאת בנובמבר 2026. זהו הפרויקט הגדול היחידי שיש לה כרגע.

גדות, שלאחרונה הופיעה על השערים של "הארפר'ס בזאר" הספרדי ומגזין הלייפסטייל "Du Jour", סיימה להצטלם לסרט הדרמה שמפיק מרטין סקורסזה "In The Hand of Dante" לצד ג'ייסון מומואה, ג'רארד באטלר ואוסקר אייזק, לוהקה להוביל את מותחן האקשן "The Runner" וצפויה גם להופיע בסרט הבא בסדרת "מהיר ועצבני", שטרם נכנס להפקה, אם להסתמך על הופעת האורח הקצרצרה והמפתיעה שלה בסוף הסרט הקודם מ-2023.