בצעד יוצא דופן, חצי שנה אחרי הטבח, אישר האו"ם בפעם הראשונה הצגת תערוכה במטה הארגון בניו יורק שמתמקדת באירועי 7 באוקטובר. אמש (שלישי) נפתחה התערוכה Negative Positive הכוללת עבודות ריתוך ופיסול בברזל של האומנית אורנה בן עמי על צילומים של זיו קורן, אשר תיעד את המתרחש בעוטף מיד לאחר שהחלה מתקפת הפתע של חמאס.
כבר שנים שיצירותיה של בן עמי מוצגות במוזיאונים ובגלריות מעבר לים. גם למטה האו"ם היא כבר הגיעה ב-2005 עם הפסל "שורשים", שייצג את ישראל בתערוכת אומנות במלאת 60 שנה לארגון - ושוב ב-2017 כשהציגה תערוכה משלה בשם "חיים שלמים באריזה" ששילבה בין פסלי ברזל מרותכים לבין תיעודים של פליטים ומהגרים מכל העולם אשר לכדו צלמי סוכנות הידיעות רויטרס בעדשת המצלמה. אלא שהפעם, הנושא עוסק בנו ובאסון שהתרגש עלינו.
התערוכה, שנפתחה סמוך לאולם העצרת הכללית בנוכחות שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ושגרירים מכ-30 מדינות נוספות, מורכבת משני חלקים. הראשון, פסלי תלת-מימד מברזל, שחלקם בן עמי עיצבה בעבר בהשראת רעיון אחד וקיבלו כעת משמעות אחרת. "למשל, בובת סמרטוטים עצובה ושמוטת ראש או עריסה סגורה עם סורגים", היא מדגימה. "יצרתי אותן בעבר ופתאום עמדתי בסטודיו ופרצתי בבכי. בחרתי עבודות שמתאימות לנושא. יש פינת אוכל עשויה פסים שנראית כאילו נשרפה, דמויות של אם וילדה עצובה עם מזוודה, והכל בקו מינימליסטי".
אך החלק המרכזי בתצוגה, שתישאר פתוחה עד 12 באפריל, נוגע לתוספת האומנותית של אורנה לתמונות המטלטלות של הצלם זיו קורן, שתיעד שדה קרב ביישובי העוטף בשעות הראשונות למלחמה. "הוא התרוצץ שם בלי סוף ואישר לי לפסל על הצילומים שלו", מסבירה בן עמי, "הצילומים אפשרו לי מבט פנימה אל תוך הבתים ההרוסים. אחת היצירות למשל מציגה תמונה של חדר שנשרף כליל שעליה הוספתי אלמנטים מברזל. זו טכניקה שפיתחתי לפני שנים שבה אני למעשה יוצרת פסל מברזל, מרתכת לו ברגים, וקודחת דרך צילום שמודפס על חומר עבה וככה זה מחזיק".
"בדרך הזו הוספתי לכל צילום שלו דמות או חפץ ו'החייתי' את הצילומים עם אלמנטים מברזל. הקפדתי להוסיף משהו ממני, אבל לא להסתיר את מה שהיה חשוב לזיו לצלם - את כתמי הדם, את תרמילי הכדורים, את המחסניות או כד ששרד שריפה בבית".
"לא הסכימו לשום תערוכה"
אי אז בתחילת המלחמה, עוד לפני הכניסה הקרקעית לרצועה, אלפי אומנים ואוצרים בעולם התאגדו וחתמו על מכתב פתוח שהביע סולידריות עם פלסטינים וקרא להפסקת אש מיידית, ללא שום אזכור או התייחסות לפשעים שביצעו מחבלי חמאס. אורנה, שכאמור מציגה את עבודותיה גם בעולם, סיפרה על מאבק כמעט עיקש לפתיחת התערוכה: "קודם לכן לא הסכימו להקים כאן שום תערוכה שנוגעת לטבח או למלחמה בישראל".
מה היה שונה הפעם?
"התוספת האומנותית שלי שכנעה אותם, זו הסיבה שבחרתי להתמקד בתמונות של הבית והמקום האבוד. ניסינו להציג בקנדה, בהולנד ובאנגליה, אבל לא הצלחנו למצוא מקום שישתף איתנו פעולה. חלק חוששים, אבל יחד עם זאת בראש ובראשונה חשוב שהאו"ם ישמש דוגמה לאחרים והדיפלומטים ייראו את זה. זו הזדמנות מבחינתי להראות למדינאים את הכאב והצד שלנו בסיפור, בצורת הביטוי שלי כאומנית. לא בטוח שנוכל לשנות את הזווית בעולם בסיפור אבל אנחנו יכולים להשפיע עליה, ואני מרגישה שזו התרומה שלי".
בערב פתיחת התערוכה במטה האו"ם בניו יורק גם נכח משה לביא, הנציג מטעם משפחות החטופים, שגיסו עמרי מירן נחטף מביתו שבקיבוץ ניר עוז והוא מוחזק בשבי ברצועת עזה כבר 180 ימים. בן עמי עצמה נשאה דברים בפני הקהל והתייחסה לנושא החטופים: "העולם צריך לזכור את 7 באוקטובר כפי שזוכרים את פיגועי 11 בספטמבר. אי אפשר לתאר את האכזריות. אני מרגישה כאב על הילדים שלנו וגם מרגישה כאב על הילדים הפלסטינים בעזה". כל אורח יצא מאירוע הפתיחה עם קטלוג פיזי של היצירות בתערוכה ולצידו סיכה עם סרט צהוב.
פרט לכך, אורנה תפתח תערוכת יחיד במוזיאון של "אמריקן יוניברסיטי" בוושינגטון הבירה. "זה לא מובן מאליו בצל האנטישמיות הגואה והקריאות לחרם על ישראל בקמפוסים בארצות הברית", היא מציינת אך מסייגת כי התערוכה תתאפיין בנרטיב אוניברסלי וישולבו בה עבודות על סבל אנושי במוקדי עימות שונים בעולם ובהם של פליטים סורים.