4 סיבובים, 2 קבוצות ומשחק אחד מנצח: המוני ילדים הגיעו אתמול (שני) להיכל הספורט טוטו בחולון כדי לראות מי ינצח – פורטנייט או מיינקראפט. לכבוד חג פסח, התקיים טורניר גיימינג ענק בהשתתפות 15 מהגיימרים הגדולים בארץ שמתמחים בגיימינג. 14 מהיוטיוברים התחלקו ל-2 קבוצות לפי המשחק שהם מתמחים בו, ואת הטורניר הנחה עידן תלם, הגיימר-יוטיובר הגדול בישראל, שידוע בכינויו "אין דה-גיים". "כשהייתי ילד היו דברים כאלה רק בחו"ל - הגיימינג מאחד את כולם", סיפר קפטן נבחרת מיינקראפט, שי בן בסט. הורים שהגיעו עם הילדים לאירוע סיפרו: "הם מחכים לזה כבר חודש – בבית הם כל הזמן צופים בהם".
שני המשחקים נחשבים לפופולריים ביותר בקרב הילדים בישראל, כשהמון יוטיוברים מקליטים סרטונים או עושים שידורים חיים כשהם משחקים במשחקים האלו. פורטנייט, שהפך כבר לסנסציה עולמית, הוא משחק וידאו תלת-ממדי מקוון בתחום הפעולה והיריות, שפותח על ידי אפיק גיימס ויצא לאור ביולי 2017. במשחק משחקים או בצוותים או לבד נגד אנשים מרחבי העולם במטרה להישאר בחיים בכל משחקון - האיש או הקבוצה שנשארים אחרונים, מנצחים. מנגד, מיינקראפט הוא משחק המחשב הנמכר ביותר בעולם. הוא נחשב בעבר למשחק אינדי שהיה נחשב יותר לילדים, ומאוחר יותר פורסם על ידי חברת Mojang Studios.
כ-13 אלף אנשים, ברובם ילדים, מילאו ב-3 הסבבים השונים את היכל הספורט בחולון, ואת צעקות ההתלהבות שלהם אי אפשר היה לפספס. עמית אלבז, בן 9 מתל אביב, סיפר: "זה היה מטורף – לא האמנתי שמיינקראפט יכולים לנצח. זה אירוע ראשון שאני הולך אליו וממש התרגשתי לפגוש את זיגי, מר שיבולת ואין דה-גיים – אני מעריץ אותם ממש".
אורן וקרן שלום, שלקחו את שלושת ילדיהם לאירוע, סיפרו כי המחיר אמנם היה גבוה, אבל שווה את השמחה של הילדים. "עלה לנו 120 שקל לכרטיס, אבל לראות את הילדים ככה שמחים ומאושרים זה מה שחשוב", סיפרו. "הם צופים ביוטיוברים האלה כל היום ובלי הפסקה – לפעמים אנחנו ממש צריכים לעצור אותם בשביל שיעשו שיעורי בית".
האירוע התקיים ב-3 סבבים שונים. בכל סבב, עלו שתי הקבוצות לתחרות בת 4 סיבובים. בסופה של התחרות – נפגשו קפטני הקבוצות, בר אובלס ושי בן בסט, שידועים יותר תחת הכינויים "זיגי" ו"מר שיבולת", לקרב ראש בראש – בסופו קבוצת מיינקראפט יצאה עם ידה על העליונה. "היה מטורף ומדהים, זה כל פעם מחדש מרגש", סיפר עידן תלם, היוטיובר הגדול ביותר בתחום הגיימינג שידוע בכינוי "אין דה-גיים". "לפני שאני עולה לבמה אני קופץ מרוב התרגשות. לפגוש כל פעם את הקהל שבא מהמסך זה ואוו, אני יודע כמה זה משמעותי להם ולכן זה משמעותי לי.
"אני מהבמה מנסה לגשת ולדבר עם כולם, גם עם ההורים, שגם הם ירגישו את החוויה הזאת הפעם", הוסיף. "נמכרו פה גם המוצרים שלי וזה היה מרגש ממש – לאוזניות שהוצאתי יש סולד-אוטט תוך פחות מחודש. התחלתי ביוטיוב והתחלתי לפתח את זה, הייתה לי תוכנית ברדיו וגם הנחתי תוכנית בערוץ הילדים. המטרה עכשיו זה להמשיך ולפתח את המותג שלי".
שי בן בסט, קפטן הקבוצה המנצחת, סיפר שלמרות הניצחון – האירוע זה מה שחשוב. "אני בן 25, כשהייתי ילד זה היה רק בחו"ל, לא משהו שהיה בישראל", אמר. "האנרגיות שיש פה זה טירוף, ותרבות הגיימינג בכלל צמחה נורא מהר בישראל. הגיימינג נכנס לפה ולא הולך לצאת".
"האמת שזה סוג של מקצוע, הכישורים עוברים איתך ממשחק למשחק", הוסיף בן בסט על כך ששיחק בעברו בפורטנייט. "לא נגעתי בפורטנייט 4 חודשים לפני האירוע, אבל זה כמו לרכב על אופניים". הוא מבקש להדגיש שלמרות התחרות, "החלק העיקרי פה זה שגיימינג לא מבדיל בין גיל, גזע, דת או מין, זה מדיום שהוא מעל כל הדברים האלה. גם אם אתה ילד שמשחק 40 שעות בשבוע וגם אם אתה מבוגר יותר שמקדיש לזה פחות זמן – עדיין מתחברים".
היוטיובר הצעיר באירוע, נועם פורטמן בן ה-16 בלבד, שידוע בכינוי "חמוצי" סיפר: "זה האירוע הכי גדול שהייתי בו – היה ממש כיף ומרגש. כשאתה נכנס זה ממש כיף, כולם צועקים ואתה מחלק כיפים. זה באמת מטורף, יש לי 150 אלף עוקבים ביוטיוב. שואף להגיע לכמה שיותר מקומות. קשה לשלב את היוטיוב עם הלימודים, אבל מנסה לעשות את זה".
מנגד, קפטן קבוצת פורטנייט שהפסידה, בר אובלס, שידוע לכל הילדים בכינויו "זיגי", שיתף: "אירוע מטורף, כיף פשוט לראות את כולם במציאות – לראות 5,000 איש בכל סבב, זה מרגש ומטורף. היה קשוח וקשה מאוד במיינקראפט, אבל לא נורא, לא התאמנתי לפני זה על המשחק הזה. מה שחשוב זה שמתכננים לעשות עוד דברים גדולים".
"אני בן 18, וגם כשהייתי ילד הייתי צופה ועוקב אחרי האירועים האלה, כמו האירוע שהיה ב-2017", סיפר עידן כהן, מקבוצת פורטנייט. "אחרי שהייתי שם מהצד כקהל, הייתי פה כאחד המשתתפים וזה מטורף – החוויה עוד יותר גדולה וגם היחס שאני רוצה לתת לקהל יותר עצום כי באתי משם. כולם יכולים להיות טובים בזה ולשחק בזה".
ירדן נסימוב, מנהל מערך הגיימינג של "ספוט", סוכנות ייצוג משפיענים וגיימרים הגדולה בישראל, מסר ל-N12: "קודם כל ובמילה אחת וואו, יש פה עניין של שינוי המגמה מעולם הוויטוראלי לעולם המוחשי. הטאלנטים הם כמו כל שחקן כדורגל אחר, הם הכוכבים של מאות אלפי ילדים ונערים בישראל. יש לנו את היכולת כחברה לשנות את המצב מעולם וירטואלי לפיזי, וזה בא לביטוי הפעם עם 13 אלף צופים סך הכול. יש פה עניין וביקוש, ואנחנו יודעים לספק את זה ולתת את השואו – זה מזכיר יותר את ארה"ב, ואנחנו גם עובדים לפי סטנדרט בין-לאומי".
"אני רוצה לנצל את הבמה בשביל לפנות לקהל – אם אתם אוהבים גיימינג, תאהבו ותתגאו בזה", הוסיף נסימוב. "תספרו לחברים שלכם שאתם אוהבים, צופים וצורכים גיימינג. היכולות שם הן עצומות ואפשר להגיע מזה להמון מקומות – וזה עולם שפתוח לכולם. נשמח לראות את הקהל גם באירועים הבאים, זה מחמם את הלב. זה נותן ליוטיוברים דרייב להמשיך, וכיף לנו לראות את זה – נותן את המוטיבציה להמשיך ולייצר דברים כאלה. אנחנו לא עוצרים פה ומתכננים דברים לאירוע הבא שיהיה בפורמט חדש והרבה יותר מעניין".