אחרי ציפייה ארוכה, נפתחה אתמול (שני) לקהל הרחב אחת מהתערוכות הגדולות שהגיעו אי פעם לישראל. האומנית יאיוי קוסאמה, מהחשובות של דורנו, פשטה על מוזיאון תל אביב בתערוכת ענק, רטרוספקטיבית, שכוללת חמישה חללים ויותר מ-200 עבודות. 

"בנתיים הכל מתנהל בצורה מאוד תרבותית", אומרת טניה כהן-עוזיאל, מנכ"לית המוזיאון. "אנשים מבינים שחלק מהתערוכה זה לעמוד בתור ולחכות לכניסה לחדרים האין סופיים. בשבת תגיע המאסה הגדולה, נחכה לראות מה יהיה אז. בינתיים אנחנו מרוצים ומתמודדים בעיקר עם בקשות שלא מפסיקות להגיע של אנשים שרוצים לקנות כרטיס למועד קרוב. 

"נמשיך לעקוב אחרי איך הקהל מתנהל ואם הכל יילך כשורה, נוסיף אפשרויות באותן השעות שכבר אזלו אליהן הכרטיסים", כהן-עוזיאל מבטיחה. "אולי גם כמה ימים ושעות נוספות לאורך היממה. בכל חצי שעה יש לנו בן 250 ל-300 איש שנכנסים, כל שעה 600. זה גם כדי להימנע מצפיפות בתקופת הקורונה וגם כדי שאנשים לא ימתינו יותר מדי". 

התערוכה של יאיו קוסאמה, מוזיאון תל אביב (צילום: n12)
התערוכה של יאיו קוסאמה, מוזיאון תל אביב|צילום: n12

כמה מבקרים הולכים להגיע סך הכל?
"כשבנינו את כל התערוכה הזאת, ניסינו להעריך את המודל הכלכלי... קיווינו ל-350,000 מבקרים. לא רוצה לנקוב במספרים... אבל אני מאמינה שנעבור את המספר הזה בגדול".

זה אירוע מאוד נדיר במחוזות האומנות בארץ. איך את מסבירה את ההייפ הכל כך גדול סביב התערוכה?
"האומנות של קוסאמה, הרבה בזכות הרשתות החברתיות, מצליחה לגעת בכולם. היא הקדימה את זמננו. היא בעצמה מאוד מדברת על עניין הסלפי, על עניין הפרסום של התמונות של אחד מאיתנו ושל עצמה - גם אל תוך האומנות. היא מאוד נגישה והצבעים, האווירה היא שמחה, היא פאן. אם כי שכשאנחנו שומעים את הסיפור שמאחורי אנחנו מבינים שזה רחוק מזה".

יצא לך לצלם את עצמך בחדרים האין סופיים?
"לא, אני לא יודעת לעשות סלפי... ביקשתי שיצלמו אותי".

בואי נדבר על כסף. כמה עולה להביא את התערוכה הזאת לארץ?
"מיליונים. מוזיאון זה דבר ענק, אי אפשר להתחיל בכלל לכמת את זה. זה ענק. יש הרבה מאוד חברות עסקיות שתמכו בנו, בין היתר מפעל הפיס ובנק הפועלים וגם אנשים בודדים שבאמת הבינו שיש כאן הזדמנות יוצאת דופן. וכמובן שיתוף הפעולה עם המוזיאון בברלין". 

ההסכם על הבאת התערוכה נחתם ממש בעיצומה של הקורונה.
"נכון. המוזיאון היה סגור במשך התקופה הזו וכשיכולנו לפתוח הוא כמובן נפתח. כשחתמנו על שיתוף הפעולה עם המוזיאון בברלין היינו בסגר. היה כאן ניהול סיכונים והחלטנו ללכת עם האהבה לאומנות והדבקות במטרה. השמחה שבלהביא פרויקט כזה התגברה על החששות שאולי לא נצליח - זה השתלם"

השקה של מרצסדס במוזיאון תל אביב (צילום: n12)
השקה של מרצסדס במוזיאון תל אביב|צילום: n12

ביום ראשון האחרון רחבת הכניסה למוזיאון תל אביב, אחד ממוסדות האומנות החשובים ביותר בישראל הייתה קשה לזיהוי. מרצסדס השיקה את הרכב החשמלי החדש שלה ברחבת המוזיאון. "האירועים האלה הם אירועים פרטיים, ודרושה כאן הפרדה. התוכן של התערוכה, ההצגה של התערוכה - הם כולם ללא התערבות מסחרית. אנחנו מחויבים להגיש תוכן איכותי לציבור הרחב".

"המוזיאון עושה מדי פעם שכירות אולם, זה לא שייך לתוכן", היא מוסיפה. "בעצם מרצסדס עשו פה איזשהו אירוע, שילמו המון כסף, פי 10 ממה שהיו משלמים באירוע אחר, אבל המותג לא קשור בכלל לתערוכה. בנוסף לזה הם קיבלו סיור בתשלום! אנחנו במה למשהו אחר, בזכות התערוכה". 

במקום החברות המסחריות, לא היה ראוי יותר שהמדינה הייתה עוזרת בתקצוב של הבאת התערוכה? 
"אני חושבת שגם משרד התרבות וגם עיריית ת"א היו יכולות לממן באופן מלא את התערוכה, ואני מודעת לזה שזה לא דבר שקורה. אני חייבת להגיד שהעירייה תומכת במוזיאון בתקציב שוטף, בצורה משמעותית ובזכות זה אנחנו יכולים לגייס המון פרויקטים. אין ספק שאפשר להגדיל את התקציב ולאפשר הבאת פרויקטים מהסוג הזה, אין סיבה שלא תהיה תמיכה ציבורית רחבה יותר".