בביקור קצר בעמוד הפייסבוק של אתר מכירת הכרטיסים "איוונטים" קופצות לעין מאות תגובות נזעמות מהחודשים האחרונים. "לא מצליחה להשיג אתכם בשום מקום!" ו"ביזיון שצריך לרדוף אחריכם חודשים בשביל לקבל החזר כספי!" - אלה הן רק חלק מהטענות של לקוחות שרכשו כרטיסים להופעות שהיו אמורות להתקיים בקיץ 2020, ונדחו או בוטלו בגלל הקורונה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בחודש יולי האחרון פרסמה את המלצותיה ועדה בין משרדית מיוחדת שהוקמה לבחינת סוגיית האירועים וההופעות. הוועדה קבעה שנוכח העובדה שהקורונה היא אירוע לא צפוי, על המפיקים לתת לבעלי הכרטיסים כרטיס חלופי במקום זה של המופע שבוטל, שניתן יהיה לממשו במשך תקופה של 12 חודשים. בתום התקופה האמורה, על פי הוועדה, יינתן זיכוי כספי.

גם אתרי מכירות הכרטיסים וגם המפיקים הגדולים פועלים לפי ההנחיה הזו מתוך אין ברירה, לטענתם, אבל הקהל לא מרוצה. יודפת (33), מגבעתיים, מעריצה אדוקה של סלין דיון, חיכתה בכיליון עיניים להופעה של הזמרת הענקית. "קניתי כרטיסים כבר לפני שנתיים להופעה שהייתה אמורה להתקיים באוגוסט 2020", היא מספרת.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Céline Dion (@celinedion)


2,200 השקלים שהשקיעה יודפת בכרטיסים להופעה לא חזרו אליה, ובמקומם קיבלה את ההחזר כספי המדובר. "ההחלטה שהתקבלה לא הותירה לנו ברירה ורק אחרי שניסיתי להשיג אותם במשך חודשים קיבלתי שובר זיכוי. אני רוצה את הכסף בחזרה".

גיא (28) מתל אביב, לא מרוצה מההסדר גם הוא, אחרי שרכש כרטיסים ביותר מ-3,000 ש"ח להופעה של ניק קייב שהייתה אמורה להתקיים בקיץ 2020 ובוטלה. "אני תקוע עם זיכוי שאני לא מעוניין בו, על סכום עצום. אין לי צורך להמיר אלפי שקלים להופעות אחרות".

ניק קייב 2020 (צילום: Jason Williamson)
ניק קייב, 2020|צילום: Jason Williamson

על פי גורם באיוונטים, "החברה עושה כל שהיא יכולה על מנת להעניק את השירות הטוב ביותר עבור הלקוחות שלה". העיכוב במענה נגרם מעומס רב על המערכת, על פיו, נוצר בין היתר בגלל חזרת מכירת הכרטיסים להופעות במקביל לעובדה שאחרי שנה שלמה, עובדים רבים היו בחל"ת וכעת מסרבים לחזור לעבוד. מחסור בעובדים, הוא אומר, לצד עומס על המערכת – יוצר את ההמתנה הארוכה, ומבטיח שכל לקוח ולקוח יקבל מענה בהקדם האפשרי. 

"מסתמן שכל ההופעות שנקבעו לקיץ הקרוב יידחו ל-2022"

להופעות שלא בוטלו, של סלין דיון ורד הוט צ'ילי פפרז למשל, נקבעו תאריכים חדשים לקיץ הקרוב. אתמול הוחלט סופית כי ההופעה של הפפרז תידחה, אבל לגבי סלין דיון עדיין אין תשובה סופית. אורן ארנן, מנכ"ל חברת שוקי וייס אומר ל-N12: "הרבה מהטורים בחו"ל הולכים להידחות ל-2022, לכן בסבירות גבוהה שכאן בארץ, כל ההופעות שנקבעו מחדש לקיץ 2021 יידחו גם כן".

"הקורונה הובילה לתאונת שרשרת בענף", מנסה אורן לעשות סדר בבלגן. "ברגע אחד כל הטורים בעולם התאדו, נמחקו. על כל הופעה, לצורך העניין עם רד הוט צ'ילי פפרז – אני מסכם על סכום כסף ומשלם להם מקדמה. בינתיים הם מוציאים כסף על ההפקה שלהם, על הצוות וכו'".

הוא מוסיף: "הם לא יכולים להחזיר את המקדמה, ואני בצד שלי שילמתי כסף לאלף ואחד דברים - כסף שלא יחזור אליי. מכיוון שלאף אחד אין ביטוח על קורונה, איך אנחנו יכולים לייצר מצב שאנחנו מחזירים כסף בלי שהתעשייה תפשוט רגל? מזכיר שמשמעות של פשיטת רגל זה שבסופו של דבר אף אחד לא יקבל כסף".

רד הוט צ'ילי פפרס (צילום: יחסי ציבור)
רד הוט צ'ילי פפרס|צילום: יחסי ציבור

"באירופה, באופן כמעט גורף, השתמשו בשיטה של שוברי זיכוי", מוסיף ארנן. "בעיקר משום שהלהקות נתנו תאריכים קדימה, ולכן מי שקנה כרטיסים יקבל את האופציה לממש את הכרטיס הזה".

בפנייה לקהל הוא אומר: "מתוך 100-150 אלף כרטיסים שנמכרו לכמה וכמה הופעות, יש מאסה שמבינה, שמכילה, שסבלנית, מתוך הבנה של מה שקורה. יחד עם זאת, יש כמה מאות ואפילו אלפים שלא מרוצים מהפתרונות שנתנו – ואני מבין את המצוקה שלהם. אנחנו באמת עושים הכל כדי להיות הוגנים עם כולם".