זו הייתה השנה של הספר הדיגיטלי. הקורונה שגרמה לנו להיות ספונים בבתים וגזרה על חנויות הספרים (כמו גם על שאר המשק, כמובן) להישאר סגורות, חייבו את הוצאות הספרים לנקוט בדרכים יצירתיות. לא מעט מהן הבינו שכדי להמשיך להרוויח בתקופה הזו, עליהן להתחיל למכור את הספרים שבאמתחתן דרך אתרי האינטרנט שלעיתים עברו שיפוץ. לצד הספרים הפיזיים שנמכרו, הן החלו גם לשווק ספרים דיגיטליים. 

על פי נתונים של הספרייה הלאומית שהתפרסמו השבוע, לכבוד שבוע הספר, בשנת 2020 נרשמה עלייה חדה של לא פחות מ-73% במספר הספרים הדיגיטליים שיצאו לאור. נתונים מפלצתיים אף יותר נרשמו באתר עברית (e-עברית), שנחשב לאחד מהגדולים והוותיקים בתחום, ושגרמו לקהל הקוראים בארץ לקנות ספרים לא מדופסים גם לפני המגפה. 

"בכל השנה הזו גדלנו ב-300% ביחס לאשתקד", מספר גיא בן-נון, מנכ"ל החברה. "בחציון הראשון של 2021, תקופה שבה הכל כבר היה די פתוח, נרשם גידול של 40%. כלומר, המגמה נשמרת גם אחרי הקורונה". באופן ספציפי, מספרים באתר, חלה עלייה של 25% בכמות הקוראים ב"עברית" באופן דיגיטלי, ועלייה של 49% נרשמה ברוכשים ספרים מודפסים. 

ספרים דיגטליים - אפליקציית עברית (צילום: יח
ספרים דיגטליים - אפליקציית עברית|צילום: יח"צ

בן-נון מסביר שעולם הספרים הדיגיטליים צומח בישראל באופן יחסי לאט יותר מבארצות הברית למשל, משום שחנויות הספרים הפיזיות עדיין משחקות את התפקיד הראשי. "הצרכן הישראלי מגיע לספרים הדיגיטליים כשהוא לא מצליח למצוא את הספר שהוא רוצה. הוא עדיין לא מחפש תחליף לספר הפיזי. איפה אנחנו מרגישים שאנשים מגיעים עם מוכנות ורצון להיפתח לזה? כשהם מצליחים לקרוא ספר אחד שלם בדיגיטל, יש להם הארה, הם פתאום אומרים 'וואו איזה דבר מדהים זה'". 

היעד הבא הוא הספרים הקוליים, שוק שתפס תאוצה גם הוא בשנה האחרונה, למשל כשחברת סטוריטל השוודית קנתה איי-קאסט והשיקה אפליקציה בארץ. על האודיו בוקס אומר בן-נון, כי העניין גובר. "ובכל אופן - הדיגיטציה בעולם שלנו עוד תקח זמן, אבל לאור העניין הגובר, אני מאמין שהספרים הדיגיטליים יגיעו בסופו של דבר ל-50% מהשוק. בכל מקום שאתה הולך מדברים על הריח של הספר. יש גם את העניין של 'מה זה אומר עליי?' - למשל, הספרייה בבית... אנשים עדיין רוצים שיחשבו עליהם שהם קוראים ספר".