נתונים שמפרסם היום (שלישי) משרד החינוך מצביעים על ירידה חדה בהישגי תלמידי ישראל בקריאה בשפת אם, צניחה ביכולות לרמה של לפני מעל 20 שנה, ב-2001. לפי מחקר PIRLS, שהתבצע באופן בין-לאומי ב-42 מדינות, פחות תלמידים בארץ הפגינו מיומנויות קריאה גבוהות (ירידה של 11%), ויותר תלמידים הפגינו מיומנויות קריאה נמוכות (עליה של 8%). המחקר התבצע בקרב 5,000 תלמידי כיתות ד' בכ-200 בתי ספר ברחבי הארץ המהווים מדגם ארצי מייצג.

לקריאת הדוח המלא

שר החינוך יואב קיש: "הנתונים מעידים על המשבר שבו נמצאת מערכת החינוך. המשימה שלנו היא להחזיר את המערכת למסלול, בדגש על התלמידים המצטיינים ולסייע לשכבות הגיל שנפגעו במיוחד מהקורונה. יש בפנינו אתגר גדול, ואחריות גדולה". עם פרסום התוצאות, ממשרד החינוך נמסר כי הדרג המקצועי במשרד בוחן את הנתונים לעומק ומגבש בימים אלה תוכנית לחיזוק לימודי השפה, הכוללת מספר מענים לשכבות הגיל השונות. "התוכנית תוצג בקרוב ותחל כבר בשנת הלימודים הקרובה", הבהירו.

שר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
שר החינוך יואב קיש|צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הישגיהם של תלמידים דוברי ערבית שהשתתפו במחקר נותרו נמוכים, ללא שינוי של ממש מהישגיהם ב-2016. לעומת זאת, בקרב תלמידים דוברי עברית נמצאה ירידה משמעותית של 28 נקודות לעומת 2016. על אף שהפער בין ממוצעי ההישגים של תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית הצטמצם, הדבר נובע מירידה בהישגי התלמידים דוברי העברית ולא משיפור בהישגים של התלמידים דוברי הערבית.

התלמידים שהשתתפו במחקר בישראל נכנסו לכיתה א' בספטמבר 2018. בעת הסגר הראשון שהוכרז בעקבות מגפת הקורונה, מרץ 2020, הם היו בכיתה ב'. במהלך הסגר השני, ספטמבר 2020, ובסגר השלישי, ינואר 2021 - הילדים היו בכיתה ג'. בעת ביצוע המחקר (מאי 2022) היו בכיתה ד'. למעשה, ההתמודדות עם מגפת הקורונה, דרך סגרים ולמידה מרחוק, נעשתה בתקופה בה היו אמורים לרכוש התלמידים את כישורי הבסיס של קריאה וכתיבה.

תלמידים בכיתה במהלך שיעור (צילום: 123rf)
תלמידים בכיתה במהלך שיעור|צילום: 123rf

מחקר פירלס נערך אחת ל-5 שנים, מאז 2001, על ידי הארגון הבין-לאומי להערכת הישגים בחינוך (IEA), והוא בודק את אוריינות הקריאה של תלמידי כיתות ד', במדינות ברחבי העולם. מטרת המחקר היא לבדוק את רמת הקריאה והבנת הנקרא של התלמידים, בהתאם לשפת ההוראה בבית הספר. תוצאות המחקר מאפשרות לסווג את התלמידים בכל מדינה על פי רמת הביצוע שלהם, בהתאם לאופן בו ענו לשאלות השונות.