משרד החינוך מפרסם היום (ראשון) את נתוני "התמונה החינוכית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"א ומהם עולה מגמה חיובית ומבורכת - חלה עלייה בשיעור התלמידים הזכאים לבגרות, בהשוואה לשנה שקדמה לה. עליה זו נרשמה בכל המגזרים, כאשר אחוז הזכאות לבגרות בנשים גבוה מבגברים.
על לפי נתוני משרד החינוך, שיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב עמד בשנת הלימודים תשפ"א עלה ב-2.6 אחוזים ושיעור הזכאים הכולל עומד כעת על 76 לעומת 73.4 אחוזים בשנת הלימודים תש"ף.
העלייה בשיעור הזכאים לבגרות היא בכל המגזרים, כאשר המגזר המוביל הוא המגזר הדרוזי עם 91.3 אחוז זכאים (עלייה של 2.1 אחוז בהשוואה לשנה הקודמת). לאחר מכן, המגזר היהודי עם 77.8 אחוז זכאים לבגות. במגזר הערבי, ללא תלמידי מזרח ירושלים, ישנם 74.5 אחוז זכאות לבגרות - ושם גם חלה העלייה הגבוהה ביותר של 5.1 אחוז בהשוואה לשנה שקדמה לה.
תלמידי המגזר הבדואי בנגב נמצאים מאחור עם 60.4 אחוזים זכאים לבגרות בלבד. בחלוקה מגדרית ניתן לראות כי הבנות מובילות מעט על הבנים בזכאות לבגרות. 76.6 אחוז מהתלמידות היו זכאות לבגרות בתשפ"א בהשוואה ל75.3 אחוז מהבנים.
כאשר מסתכלים על המקצועות השונים, חלה עלייה קלה גם בשיעור הזכאים לבגרות עם 5 יחידות מתמטיקה, כשהנתון עומד על 16.6 אחוזים, עלייה של אחוז אחד בהשוואה לשנה שקדמה לה. ישנה עלייה גם במספר הזכאים לבגרות עם 5 יחידות לימוד באנגלית והנתון עומד על 42.9 אחוזים מהתלמידים, עלייה של 1.4 אחוזים. שיעור הנשירה עומד על 1 אחוז מהתלמידים, וגם כאן חלה עלייה קלה בהשוואה לשנה שקדמה לה, אז עמד אחוז הנשירה על 0.6 אחוז בלבד.
שיעור הזכאות לפי מגזרים
- במגזר היהודי: 77.8% זכאים לבגרות (עלייה של 2% - תש"ף: 75.8%)
- מגזר ערבי (ללא מזרח ירושלים): 74.5% זכאים לבגרות (עלייה של 5.1%, תש"ף: 69.4%)
- במגזר הדרוזי: 91.3% זכאים לבגרות (עלייה של 2.1%, תש"ף: 89.2%)
- במגזר בדואי בנגב: 60.4% זכאים לבגרות (עלייה של 2.3% - תש"ף: 58.1%)
מנתוני השקיפות התקציבית עולה כי תלמיד בפריפריה מתוקצב יותר מאשר תלמיד במרכז. כך למשל תלמיד בבית ספר יסודי ממחוז צפון מתוקצב בממוצע ב-19,079 ש״ח, ותלמיד ממחוז דרום ב- 18,531 ש״ח בממוצע. זאת לעומת תלמיד ממחוז מרכז המתוקצב ב- 16,090 ש״ח ותלמיד ממחוז תל אביב המתוקצב ב- 16,032 ש״ח.
השנה יצאה לדרך הרפורמה בבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח) והחל משנת הלימודים תשפ"ה יחולו שינויים בשיטת ההיבחנות בבגרות. במקום לגשת למבחן, התלמידים יבצעו עבודת חקר במקצועות היסטוריה, תנ"ך, ספרות ואזרחות. לאחר הגשת העבודה התלמידים ייבחנו על התוכן שלה באמצעות בוחן חיצוני שייתן את הציון.
איכות התעודה
- שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב: 13.3% (עלייה של 2.5% - תש"ף:10.8%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל: 16.6% (עלייה של 1% - תש"ף:15.6%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל: 42.9% (עלייה של 1.4% - תש"ף: 41.5%)
שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, הגיבה על הנתונים ואמרה: ״התמונה החינוכית מאפשרת לנו ללמוד על רמת ההישגים והמיפוי בשטח, מחדדת לנו כמערכת חינוך היכן יש לחזק ולפעול לצמצום פערים ומניעת נשירה ולטפל באופן ממוקד במקומות הנדרשים. לצד החשיבות בקידום ההישגים הלימודיים והמצוינות, על בתי הספר להקנות לבוגריהם סביבה מוגנת, ערכים, מיומנויות רלוונטיות וכלים לחיים. הרפורמות והתוכניות שיוצאות לדרך בשנת הלימודים הקרובה יסייעו בהשגת יעדים אלה בשנים הקרובות".
מנכ"לית המשרד, דלית שטאובר, הוסיפה: "הישגים בחינוך אינם מטה של קסם, הם כרוכים בעבודה מורכבת ומפרכת, באורך רוח ובאמונה יוקדת. אני מברכת את צוותי החינוך על ההישגים החינוכיים והערכיים שהם רשמו. הם עמלו, השקיעו, התמידו, גילו נחישות והיום הם קוצרים את פרי עמלם. אני מאחלת לאנשי החינוך המופלאים שלנו שנת לימודים פורייה ומוצלחת".