שתי כיתות על מחנכת אחת: לקראת פתיחת שנת הלימודים, מורים ומורות בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ התבקשו לקחת על עצמם אחריות על שתי כיתות במקום על אחת. המורים מתריעים מפני מצב "בלתי אפשרי" שיפגע בילדים. המפקחים ביקשו מהנהלות בתי הספר לנקוט ב"פתרונות יצירתיים" ובהסתדרות המורים פנו למשרד החינוך נגד הטלת עומס כפול על המחנכים. בשיחה עם N12 סיפרו לנו מורים על המצב העגום.
״ביקשו ממני לחנך שתי כיתות כי חסרות מחנכות בבית הספר״, סיפרה מ', מורה בבית ספר יסודי במרכז הארץ. ״לא הסכמתי, אמרתי למנהלת שאני רוצה להמשיך לחנך את הכיתה שלי ולא להוסיף כיתה נוספת. כל צוות המורים התנגד והתקומם, זה בלתי אפשרי. מורות יתמוטטו מלחץ נפשי, איך אוכל לחנך 64 תלמידים? זה לא טוב לילדים".
מ' מזהירה מפני הנזק שעלול להיגרם: "ההורים צריכים להבין שהילדים שלהם ייפגעו אם לא תהיה להם מחנכת. לא נספיק לדבר עם הילדים - תפקיד המחנכת הוא ליצור קשר עם הילדים ולבנות אמון איתם. בעידן של היום יחס אישי דורש זמן ופניות. מורה לא צריך רק ללמד, ידע יש גם באינטרנט – המורה צריך לתת לתלמידים כלים לחיים, ערכים ומיומנויות ואי אפשר לעשות את זה כשאין למחנכת זמן".
"בתנאים שמורים מועסקים היום אסור ללמד, פשוט אסור״, אמר אביתר דנגור, בן 30, מורה ומחנך כיתה בבית ספר יסודי בירושלים בשנתיים האחרונות. ״אלה תנאי העסקה שהם לא חוקיים, אנשים לא מודעים מה מורה עובר בתוך המערכת. יש מחשבה שמורים עובדים מעט שעות – ההפך הוא הנכון. להיות מחנך כיתה זה תפקיד עמוס ואינטנסיבי. אם יאפשרו למורה לחנך שתי כיתות זה אסון למורים ולתלמידים. המהלך הזה הוא משחק בנפשות התלמידים ושימוש ציני במורים. בסופו של יום, מי שנפגע מהמצב האבסורדי הם הילדים".
עדן, שחינכה שתי כיתות א' וג' כבר בשנה הנוכחית, שיתפה שעשתה זאת כי המצפון שלה לא אפשר לה לעזוב את הילדים, והוסיפה כי המצב יחזור על עצמו גם בשנה הקרובה. "ההאשמות שלנו הן כלפי המערכת. אני עם תואר שני והשכר שלי הוא בדיחה, הטענות של ההורים מופנים כלפי המורים ומגפת הקורונה טשטשה את הגבולות בנוגע לתנאי ההעסקה שלנו. עכשיו זה הזמן להחזיר את הגבולות".
סימן נוסף למחסור החמור בצוותי ההוראה הן מודעות הדרושים לתפקידי הוראה שמציפות את השוק. כך למשל בית-הספר תלמים בבאר יעקב פרסם מודעה על מחסור במחנכים לכיתות ה'-ו', מורה לאנגלית ומורה למדעים. גם בית הספר "דביר" בחולון פרסם מודעה שבה מחפשים מחנכים לחלק מהכיתות, וכך גם בבית-הספר "ארגמן" בנס ציונה.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד פנתה במכתב למנכ"לית משרד החינוך ובו התייחסה לנושא: "נוכח המחסור החמור בעובדי הוראה נמצא פתרון הזוי למצב - שיבוץ מחנכים לשתי כיתות במקביל. חינוך של יותר מכיתה אחת הוא נטל בלתי סביר ולא מציאותי שגורם לשחיקת יתר. הסתדרות המורים לא תאפשר מצב שבו הלכה למעשה ישובץ עובד הוראה כמחנך של יותר מכיתה אחת".