משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את מתווה החזרה ללימודים המפורט של כלל תלמידי ישראל לאחר שחלק התלמידים שבו לבתי הספר בשבוע שעבר. ראשי הרשויות אומרים כי אם המתווה לא ישונה, הם לא יחזירו את תלמידי כיתות ד'-ו' ללימודים. גם פורום ה-15 (הערים העצמאיות) הביעו התנגדות חריפה. במקביל, אנשי חינוך רבים תוקפים את אופי המתווים ואת התנהלות משרד החינוך שלטענתם מדיר אותם מקבלת ההחלטות: "התנהלות מנותקת לחלוטין מהמציאות בשטח".

 
 

ראשי השלטון המקומי מאיימים לא להחזיר את תלמידי כיתות ד'-י' במידה והמתווה הנוכחי לא ישתנה. לדבריהם המתווה החדש לא נותן פתרון וככל שמערכת החינוך לא תחזור לפעול במלואה, לא תהיה אפשרות לפתוח את בתי הספר לשאר הכיתות.

"הילדים הם לא שפני ניסיונות וההורים מחפשים פתרונות אמיתיים", אמר יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס. "הפתרונות שהוצעו לא מספקים ובהעדר מתווה ראוי לא נחזיר את בני כיתות ד-י' ללימודים".

קורונה בבתי ספר, ישראל (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90 )
קורונה בבתי ספר, ישראל|צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90

"עד להודעה חדשה לא מרחיבים את הפעלת מערכת החינוך"

פורום ה-15 - פורום הערים העצמאיות בראשות רון חולדאי - התכנס היום ופרסם החלטה חריפה. ראשי הערים החברות בפורום (תל אביב-יפו, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, חולון, רמת גן, רחובות, חדרה, כפר סבא, רעננה, גבעתיים, רמת השרון, חיפה, באר שבע והרצליה) קבעו כי "אין להפעיל מתווה חדש או שכבת גיל חדשה במערכת החינוך, ללא שניתנה לרשויות המקומיות מסגרת זמנים סבירה של שלושה ימי עבודה מלאים לפחות, וזאת מרגע ההגעה להסכמה סופית ומלאה על מתווה ההפעלה והתקצוב/שיפוי הממשלתי, ולאחר שאלה בוצעו בהסכמה ובשת"פ עם השלטון המקומי".

עוד דרשו הערים העצמאיות מהממשלה לקבוע "מספר מצומצם של כללים מנחים לבטיחות בריאותית בהפעלת מוסדות החינוך ותו לא". לפי המסמך שפרסם הפורום, "הפעלת מערכת החינוך וקצב חזרתה לשגרה ייעשו על פי מיטב שיקול דעתה המקצועי של הרשות המקומית, בתיאום עם מנהלי בתי הספר, בהסתמך על הכרותה הקרובה את צרכי השטח, ובכפוף לכללי הבטיחות הבריאותית. כל הוצאה נוספת שנגרמת לרשויות בתחום החינוך כתוצאה ממשבר הקורונה, תקבל שיפוי מלא מהממשלה".

בנוגע לחזרת תלמידי כיתות ד'-י', הודיעו ראשי הערים: "המתווה לא רק שאינו מועיל לכיתות אלו, אלא גם צפוי לפגוע קשות במתווה הפעילות העדין ממילא של כיתות א'-ג'. אנו דוחים מתווה זה. עד להודעה חדשה לא מרחיבים את הפעלת מערכת החינוך, כל עוד משרד החינוך אינו נענה לבקשותינו".

ביקורת גם במוסדות החינוך

"לאחר 10 ימי עבודה במתווה החדש שבהם נערכנו מבחינת כוח אדם, מבנים, שטחי ציבור פנימיים, עובדי מנהלה וניקיון מצאנו את עצמנו עובדים 5 ימים מלאים עם כל כוח האדם שקיים בביה"ס תוך ניצול מירבי של משאבי ההוראה ושימוש בכל החללים", אמרה מנהלת בית ספר יסודי מצפון הארץ ל-N12.

"הוספה של תלמידי ד'-ו' למתווה לא מתאפשרת היות ואין כוח אדם ולא ניתן לבנות מערכת שלא תאפשר יום פנוי של צוות ובנייה מחודשת של כל המערכת תוך חשיפת האנשים למגוון גדול יותר של אוכלוסייה", הוסיפה. "עקרונית, כל מתווה שכולל הנחיות מגבילות מדי מצד משרד הבריאות, וניסיון של משרד החינוך לעגל את הריבוע הוא לא מוצלח. מוטב היה להחזיר את המערכת כולה לשגרה, להקפיד על מסכות, ריחוק, הגיינה".

ילדה מסתכלת על שער בית ספר סגור בחדרה (צילום: אריאל שליט ל-AP)
צילום: אריאל שליט ל-AP

המנהלת גם קראה למשרד החינוך להעביר תקציב ייעודי נוסף לרכישת סבון, אלכוג'ל, מגבונים ולחזק את צוותי הניקיון בבית הספר.

"מנהלי בתי הספר יידעו לפצל הפסקות, לדרג כניסה ויציאה, לצמצם מספר מורות שפוגשות כיתות ולא לקיים התכנסויות", אמרה המנהלת. "אולי כדאי להוסיף בדיקות קורונה לכל צוותי החינוך, או אולי באופן ממוקד או כסקר ארצי".

מנהל בית ספר אחר הצביע על חוסר תקשורת בין משרד החינוך לבין הגורמים בשטח. הוא אמר שלרוב המנהלים מקבלים את העדכונים ממשרד החינוך שעות ספורות לפני הפעלת המתווים או אפילו לאחר הפעלתם וכי פעמים רבות החוזרים השונים והרבים אינם מובנים או סותרים זה את זה.

קורונה, חיטוי ידיים (צילום: נתי שוחט, פלאש/90 )
צילום: נתי שוחט, פלאש/90

"התחושה היא שחלק מההנחיות הן מקל בגלגלים, אמר. "למשל ההנחייה המחייבת מורות בסיכון בריאותי גבוה להגיע פיזית לבית הספר- כשהן ממילא אמורות ללמד מרחוק ויכולות לעשות זאת מביתן בלי להסתכן."

"שאלת כוח האדם בבתי הספר לא נלקחה בחשבון- ולא תואמה עם חזרתם של ילדי ישראל לגנים ולמעונות כך שלמורות רבות פשוט אין פתרון לילדיהן הפרטיים, כך שאנחנו מוצאים את עצמנו מארחים בבתי הספר גם את ילדי המורות הקטנים - פתרון לא נכון, לא בריאותית ולא מקצועית", הוסיף המנהל. "יש צורך דחוף בתכנון קווים מנחים כלליים מעכשיו ועד לאחד בספטמבר- כולל תכנון הקיץ. טוב יעשו קברניטי המשרד אם יואילו לצרף לפגישות התכנון שלהם נציגי שטח: מנהלים ומנהלות מכל המגזרים. אנחנו כבר נדע מה לעשות".

ילדים עם צרכים מיוחדים  (צילום: נתי שוחט, פלאש/90 )
ילדים עם צרכים מיוחדים |צילום: נתי שוחט, פלאש/90

בפוסט שפרסמה מנהלת בית ספר יסודי ממרכז הארץ היא כתבה כי אין כל הגיון במתווה ושבבית ספרה אין כעת כיתות ריקות לקבל עוד תלמידים. "כ-70 אנשי צוות מדי יום משובצים בכיתות הלימוד, נותנים מענה לימודי, רגשי וחברתי", כתבה. "כל יום כל המורים משובצים בלמידה בכיתות א-ג וחלקם ממשיכים ללמד את תלמידנו היקרים מרחוק. האם מישהו עשה חשבון פשוט?". בפוסט היא גם מתנגדת ללימודים בימי שישי: "הצוות עובד חמישה ימים! כל אחד על פי היקף משרתו". 

רחלי, גננת מנתניה אמרה כי אין היגיון בהחלטה של משרד החינוך לחלק את ילדי הגן לקפסולות אם אין מניעה כי ילדים מקבוצות שונות ייפגשו אחר הצוהריים: "בגן אני מקפידה מאוד על שמירה בין הקפסולות, הילדים לא עוברים ממקום למקום, הולכים רק לשירותים שלהם ובסוף היום ההורים אוספים את הילדים ונפגשים אחר הצוהריים עם ילדים מקפסולות שונות, מתחבקים ומתנשקים, אין בזה טעם".

היא הוסיפה כי השמירה על הגבולות הופכת להיות קשה יותר ויותר עבור הילדים: "הם לא רוצים להגיע לגן וגם ההורים מאוד ממורמרים שהם עדיין מחולקים". 

מתווה החזרה ללימודים שפרסם משרד החינוך: 

על פי המתווה לכיתות ד'-ו', לבתי הספר והרשות המקומית תהיה בחירה יחד עם ועד ההורים המוסדי בין שני מודלים מוצעים: על פי המודל הראשון, התלמידים יגיעו ליום אחד בשבוע וילמדו במשך 5 שעות בעוד בשאר הימים תתבצע למידה מהבית.
 
על פי המודל השני, התלמידים יגיעו לבתי הספר ל-5 שעות אבל מספר הימים יהיה גמיש. זאת אומרת שתהיה אפשרות להביא את הילדים לחמישה ימים – שעה אחת בכל יום. כל מודל מציג שעות מינימום ללמידה אך בסמכות בית הספר להוסיף שעות או ימים.
 
בכיתות א'-ה' ילמדו הילדים במתכונת של עד 17 ילדים בקבוצה, בעוד שכבת ו' תלמד בקבוצות של 20 תלמידים. בניגוד להיום, על פי המתווה החדש, כל מורה תוכל לפגוש עד 6 קבוצות. בחטיבות הביניים ילמדו עד 20 תלמידים בקבוצה והמורים יוכלו לפגוש 6 קבוצות. הלימודים יערכו בבתי הספר בצורה הדרגתית עם שילוב של למידה מרחוק, בהתאם להיערכות המוסד החינוכי. כל תלמיד בתיכונים יכול להשתייך לעד 3 קבוצות ועד 20 תלמידים בקבוצה וזאת בתנאי שבחדרים המשמשים את הקבוצות יהיו אמצעי היגיינה באופן קבוע.