שנת 2021 הייתה יוצאת דופן מנוקדת מבטן של ענקיות אינטרנט דוגמת פייסבוק וגוגל. הקריאה הציבורית לפיקוח ורגולציה התעצמה והפכה כעת גם לעניין פוליטי כאשר במקביל נראה כי הרשתות החברתיות הופכות לחלק אינטגרלי מחיי היום יום של כל אחד ואחת מאיתנו.
אחת הנשים המשפיעות בעולם השנה הייתה פרנסס האוגן, מי שצילמה עשרות אלפי מסמכים פנימיים בפייסבוק וחשפה לעולם את פרצופה של החברה. בתוכנית "60 דקות" סיפרה האוגן "המחקר שלהם (פייסבוק) מראה שתוכן פוגעני יכול לעורר באנשים כעס יותר מאשר רגשות אחרים. אם הם ישנו את האלגוריתם כך שהוא יהיה בטוח יותר, אנשים יגלשו פחות זמן באתר, ילחצו על פחות מודעות והם ירוויחו פחות כסף".
באוסטרליה, עבר השנה חוק תקדימי שמחייב את גוגל ופייסבוק לשלם לגופי החדשות והיוצרים תמורת התוכן שמופיע אצלם באתרים. הטענה הייתה שגוגל ופייסבוק מרוויחות על חשבון התוכן החיצוני ולא משלמות עבורו. גם באיחוד האירופי מקדמים הצעת חוק דומה. שם גם קנסו את גוגל ב-2.4 מיליארד דולר בשל עבירות על חוקי ההגבלים העסקיים ודחו את ערעור החברה בנושא. וכמובן, לא נשכח את אחד מרגעי השיא של השנה החולפת - קריסת פייסבוק בתחילת חודש אוקטובר בו למשך שעות ארוכות כל האתרים ושירותי החברה הפסיקו לפעול.
בעוד בישראל נראה כי הפוליטיקאים מנסים בעיקר למצוא חן בעיני הענקיות - ראש הממשלה עולה לרגל לפגוש את בכירי גוגל במשרדם והנשיא משתף פעולה עם פייסבוק בקמפיין, בארה"ב הטונים רק החריפו. האמירה מדהימה ביותר השנה נאמרה מפי הנשיא האמריקני ביידן כשנשאל מה המסר שלו לפלטפורמות כמו פייסבוק? "הן הורגות אנשים". ההתבטאות שלו נשמעה על רקע עליית כוחם של מכחישי מגפת הקורונה בפייסבוק, כאשר דוח השקיפות של החברה העלה שפוסט שהטיל ספק בחיסונים והביע חשש שהם גורמים למוות, היה הפופולרי ביותר בארה"ב ברבעון הראשון של השנה. פייסבוק, לא במפתיע, פשוט גנזה את הדוח.
כעת, גם כאן בישראל הרגולטורים החלו להתעניין בענקיות התקשורת. כמעט במקביל קמו שתי ועדות של משרד המשפטים ומשרד התקשורת, שתיהן עוסקות בדרכים להצר את צעדיהן של הרשתות בארץ. לדברי ערן דוידי, מנכ"ל משרד המשפטים "המצב כיום לא יכול להימשך. המציאות הדיגיטלית היא פרוצה לחלוטין והאזרחים, ובעיקר הילדים, חשופים להמון סכנות - לבריונות ברשת, לאלימות ולהטרדות".
ומעט לפני שנפרדים מ-2021 הרעה כל כך מבחינתו, מארק צוקרברג ניסה להשכיח הכול ולהתחיל את ההרפתקה הבאה. פייסבוק הציגה את חזון ה"מטא ורס", ואף שינתה את שמה לחברת "מטא". אבל עד שהעולם הווירטואלי יתפוס תאוצה, 2021 הדגישה לנו כמה עבודה נותרה כדי להילחם ולנקות את הקונפליקטיים שיוצרות ענקיות הטכנולוגיה.