מסוגלים להיפרד מהנייד? ניסוי חברתי קטן מדגים עד כמה אנחנו מכורים לנייד. ביקשנו מהשתתפים להניח את הנייד בצד למשך 20 דקות - ולהסתדר לבדם מבלי לגעת בו, או לפחות לנסות. "אתה מחפש מה לעשות עם עצמך ואז אתה מתחיל לשים לב שהטלפון הוא ברירת המחדל", אמרו המשתתפים. "חבל שאנחנו כל כך לחוצים על כל הודעה". צפו בניסוי.
כבר אחרי מעט זמן המשתתפים בניסוי התחילו לסבול. "יש שקט אז אתה מחפש מה לעשות עם עצמך ואז אתה מתחיל לשים לב שהטלפון הוא ברירת המחדל שלך", סיפר אלי גולדברג, מתכנת בחברת סולט סקיוריטי שהשתתף בניסוי.
למרות הפיתוי, כמעט כל המשתתפים הצליחו לשרוד ולא לגעת בטלפון. "האמת שזה נהיה נחמד", אמרה השחקנית מור סרוסי שהשתתפה בניסוי. "עליתי על רעיון לשחק ארץ עיר והאמת שזה העביר לי את הזמן ממש".
"99% מהזמן זה סתם שטויות, אבל עדיין יש בך את הדחף הזה לראות את ההודעה", אמרה כוכבת הרשת שירז שוקרון. "היה שלב שפשוט שמעתי שקיבלתי מלא הודעות רצופות וממש נלחצתי, בסוף זה היה שום דבר - חבל שאנחנו כל כך לחוצים על כל הודעה שאנחנו מקבלים וחושבים שזה סוף העולם".
"מהפכת הקשב"
הסמארטפון נחשב לפתרון לחוסר מעש, כשהוא לא איתנו אנחנו נאלצים להתמודד עם עצמנו בלי שום הפעלות. בספרו החדש "מהפכת הקשב", הסופר מיכה גודמן משרטט תמונת מצב עדכנית ומבהילה של העולם המערבי. "יצירתיות קורית כשאנחנו משתעממים, אנחנו צריכים מנות של 'לבדיות'", אמר והסביר: "תעשיית תשומת הלב שאבה את כל זה".
"תעשיית תשומת הלב", ככה קורא גודמן לענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל, פייסבוק ואפל שיצאו למלחמה על הקשב שלנו. "בן אדם שנכנס לרגע לפייסבוק נשאר שם ל-20 דקות - וזה רק ממוצע", אמר. "אתה מבין שהפסדת לרצון שלך, אבל זה לא הבן אדם מול המכשיר זה אלף מהנדסים בצד השני שעובדים בלנצח את הרצון שלו".
"התודעה שלנו לא יודעת לפצל את עצמה", הסביר גודמן. "אני לא מגביר את תשומת הלב שלי כשאני עושה מולטי-טסקינג - אני מדלל את תשומת הלב שלי". בספרו הוא גם מציע פתרונות: רגולציה מחמירה בהרבה של מדינות כנגד ענקיות כמו גוגל ופייסבוק, פתרונות טכנולוגיים שיעזרו לטכנולוגיה לרסן את עצמה וגם מהפכה חברתית.
קבוצה בירושלים שמה לב למטרה להוציא לדרך את מהפכת הקשב, כלומר לגרום לאנשים להניח את הנייד בצד. "שמנו על השולחנות קופסאות לאחסון לטלפונים", אמרה קרן אפלבאום ריף, מתנועת "מהפכת הקשב" והוסיפה: "שולחן שלם שמניח בצד את הטלפון - מקבל צ'ייסר על חשבון הבית".
המטרה שלהם להגיע גם למקומות עבודה, לבתי ספר ולתנועות נוער. בינתיים, הפיילוט הוא ברים ובתי קפה בירושלים. "אני חושב שלא רק בפאב, אבל גם בפאב, אנשים בתוך הטלפון", אמרה אפלבאום ריף. "אם הדייט לא הגיע, אז הראש בטלפון. זה יוצר אווירה כאילו לא רוצים להיות שם".
הקבוצה הזאת וגם הסופר גודמן מאמינים שמהפכת הקשב כבר החלה ובקרוב גם החברות הגדולות בעולם יצאו למלחמה כנגד השתלטות הסמארטפונים על חיינו, מכיוון שהם גם פוגעים בפרוטקטיביות שלנו בעבודה.