בכל העולם, התקשורת הממוסדת ובכלל זה העיתונים, אתרי האינטרנט וערוצי החדשות, סובלים כבר כעשור וחצי מירידה משמעותית בהכנסות מפרסום. חלק ניכר מהתקציבים עובר לענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק, שמצידן, נהנות מהתוכן של גופי התקשורת שמייצר באז ועניין עבור הפלטפורמות שלהן, אולם משלמות מס מינימלי.

ועדה של הקונגרס האמריקאי פרסמה אתמול (רביעי) דוח חמור מאוד וקראה לפעול באופן מיידי כנגד ענקיות הטכנולוגיה, בגלל הכוח המונופוליסטי הרב שצברו שבאמצעותו הן דורסות חברות קטנות ועסקים קטנים. אם הקונגרס יקבל אפילו חלק מהמלצות החקיקה כנגד החברות הללו, זה משחק חדש לחלוטין.

אחד המנהיגים שמקדמים חקיקה נגד גוגל ופייסבוק במדינתו הוא סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה. הממשלה האוסטרלית החליטה להתעמת עם החברות הללו ולדרוש שיטו תקציבים ליוצרי התוכן. בתגובה גוגל ופייסבוק איימו להפסיק את פעילותן, אבל מוריסון לא נבהל. "אני חושב שאנשים מהחברות האלה מבינים שכשאני אומר משהו, אני מתכוון אליו", אמר לכתב הטלוויזיה האוסטרלית.

דיון בקונגרס האמריקאי על פייסבוק וגוגל (צילום: חדשות 12)
דיון בקונגרס האמריקאי על פייסבוק וגוגל|צילום: חדשות 12

גם בישראל הדיון החל להתעורר ולאחרונה התאגדו יוצרי תוכן מקומיים למען מטרה זו, ובכללם ערוצי טלוויזיה, תחנות רדיו אזוריות ועיתונים. גוגל ופייסבוק יושבות בישראל ומשקיעות רבות בשיווק ומכירות, אך משלמות מס מינימלי משום שהמטה המרכזי שלהן נמצא באירלנד.

"אין בעיה שגוגל ופייסבוק ירוויחו, אבל הגודל והעוצמה שלהן הגיעו למצב כזה שהן מוחקות ודורסות את יצרני התוכן", הסביר עו"ד גיא אופיר, מתמחה בדיני אינטרנט. אלונה בר און, מו"לית העיתון גלובס, הוסיפה: "האומדנים מדברים על 65 אחוז ומעלה מהפרסום בדיגיטל שהולך לגוגל ולפייסבוק. בניגוד אלינו, הן פחות משלמות מיסים בישראל".

שר התקשורת לשעבר יועז הנדל (צילום: באדיבות ספורט 1)
שר התקשורת יועז הנדל|צילום: באדיבות ספורט 1

שר התקשורת, יועז הנדל, הקים לאחרונה ועדה לבחינת תחום השידורים בישראל שלדבריו, תעסוק גם בסוגיית כוחן של גוגל ופייסבוק. "קיימתי מספר פגישות עם המנכ"לים של גוגל ופייסבוק בתקופה האחרונה כדי לראות איך אנחנו משמרים את התחרות בשוק הישראלי", אמר השר הנדל, "הגודל שלהן הוא לא הדבר המשמעותי, אלא כמה נתח מהשוק הישראלי הן לוקחות ואיך מייצרים מהלכים שבהם גם גוגל ופייסבוק ישלמו מיסים ויחולו עליהן אותם הכללים שחלים על החברות הישראליות".

מדוברות גוגל נמסר בתגובה: "אנחנו משקיעים בתעשיית החדשות גם באמצעות מוצרים שלנו כמו החיפוש ו-google news שמעבירים חינם כמויות גדולות של תנועת גולשים לבעלי האתרים".
 
מפייסבוק בחרו שלא להגיב.