מיליארדי אנשים, צרכני אינטרנט ורשתות חברתיות, אמורים להיות מוטרדים מאוד מהסרט החדש של נטפליקס. במשך שעה וחצי "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" מציג את עדויותיהם של בכירים לשעבר בחברות – שמתארים את הסכנות מבפנים. אחד מהם הוא ג'ף סיברט, בכיר לשעבר בטוויטר, שאומר בסרט: "אני רוצה שאנשים ידעו שיש מי שצופה ועוקב אחר כל דבר שאתם עושים ברשת, שיש מי שמקפיד לנטר ולתעד כל פעולה ופעולה שלכם".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
שותפים בסרט בין היתר מייסד שותף של כפתור הלייק בפייסבוק, נשיא פינטרסט, ועובדים לשעבר בגוגל, טוויטר ואינסטגרם. טריסטן האריס שעבד בגוגל הדגים: "כשאתם נכנסים לגוגל ומקלידים "מה זה 'שינוי אקלים'", אתם תראו תוצאות שונות בהתאם למקום מגוריכם ולפרטים ספציפיים שגוגל יודעת על תחומי העניין שלכם. זה לא מקרי, כך זה תוכנן".
הנושא המטריד ביותר בסרט הוא ככל הנראה ההסבר כיצד גוגל והרשתות החברתיות מהנדסות תודעה והשקפות של משתמשים. בפייסבוק גילו שיש ביכולתם להשפיע על התנהגות ועל מעשים בעולם האמיתי - מבלי לעורר כלל את מודעות המשתמשים לכך.
מחקר של MIT גילה ש"פייק ניוז" מופצים ברשת במהירות גבוהה פי שישה ממידע מאומת, ולפי הסרט - לגוגל ולפייסבוק זה נהדר לעסקים. האלגוריתם של יוטיוב, לדוגמה, המליץ למשתמשים לצפות עשרות מיליוני פעמים בתאוריות שמוכיחות מדוע כדור הארץ שטוח - ורבים האמינו. אבל הבעיה היא, כמובן, בשקרים מתוחכמים יותר.
ג'ף אורלובסקי, במאי הסרט, הסביר: "כשחושבים לרגע על העובדה ששקרים מתפשטים במהירות שגבוהה פי שישה ממידע מאומת - האמת לעולם לא תנצח. מכונת שקרים פשוט פועלת מהר ממך ואתה לא יכול לעמוד בקצב שלה".
התחזית הקודרת שעולה בסוף הסרט היא מתקפה עולמית על הדמוקרטיה בשל היעדר אמון באמת מכל סוג - ועוד מלחמות אזרחים. פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, אמרה: "אני חושבת שהמסר הכי חשוב שיוצא מהסרט בעצם, בסופו של יום, זה שהרגולטורים, המחוקקים, צריכים להתאחד. המצב לא יכול להימשך כרגע בצורה הזאת. אם טכנולוגיה מחוללת כאוס המוני, מגבירה בדידות, קיטוב, התערבות זרה בבחירות והיעדר יכולת להתמקד בבעיות של ממש - הלך עלינו".