LIVE
עמית ולדמן
06.06.20

העיגול הרעב שכבש את העולם

פק-מן חוגג 40, זה כל מה שאתם צריכים לדעת על המשחק

צילום: AP

כשפק-מן נולד בטוקיו לפני 40 שנה, ב-22.5.80, איש לא חשב שהעיגול הצהוב הרעב יכבוש את העולם ויהפוך למשחק הארקייד הכי מוכר בעולם בכל הזמנים.

צילום: AP

"כשהתחלתי עם הפרויקט ב-1970, כל המשחקים היו מלאי אלימות, כולם הרגו חייזרים", מספר יוצר המשחק טורו איווטאני. "רציתי להפוך את סביבת המשחקים לחיה וקלילה יותר, תכננתי את המשחק כשבראשי היו נשים שישחקו בו".

צילום: AP

איווטאני היה רק בן 25 כשפיתח את המשחק. החודש לפני 40 שנה בדיוק הוא הכניס מכונה עם המשחק לחנויות שהציעו משחקים לקהל באזור טוקיו. למשחק עדיין לא קראו אז "Pac-Man", אלא PuckMan, התייחסות למשפט יפני - "Paku paku taberu" שמשמעותו – לזלול.

צילום: רויטרס_

מכאן הגיע גם הצליל של פק-מן – שמחקה את צליל האכילה. "בהתחלה חשבתי שרומנטיקה ואופנה יתאימו לקהל הנשי, אבל אז הבנתי שכמוני - נשים אוהבות לאכול – ומאותו הרגע התרכזתי בזה".

צילום: רויטרס_

את ההשראה לצורתו של פק-מן, איוואטני קיבל מפיצה שאכל - אחרי שלקח משולש אחד.

לקחו 20 שנה, עד שמשהו הצליח להשלים משחק שלם בלי להיפסל ולקבל את מספר הנקודות המרבי. מי שעשה את זה ראשון הוא בילי מיטשל – הוא שיחק משחק מושלם ב-1999. "זה לקח לי 6 שעות", סיפר על המשחק שבו השיג שיא של 3,333,360 נקודות.

צילום: AP

השחקנים לא ממש שמים לב, אבל איוואטני בילה חודשים בעיצוב ההתנהגות של כל אחת מהרוחות – בלינקי, פינקי, אינקי וקלייד – לכל אחת מהן יש התנהגות משלה ודרך משלה לצוד או לברוח מפק-מן.

צילום: AP

איווטאני מלמד היום עיצוב משחקים באוניברסיטה הפוליטכנית בטוקיו. הוא לא מתרשם יותר מדי מהמשחקים המודרניים ואומר כי בהתאמה לסמארטפונים ומסכים קטנים אחרים, גם הרעיונות שמאחוריהם הפכו קטנים.