ההידרדרות המהירה במצב בדרום, מעלה את האפשרות שישוגרו טילים לתל אביב כבר בסיבוב הלחימה הנוכחי. למעשה, נפילת טילים באיזור תל אביב היא רק שאלה של זמן. אם לא בסיבוב הזה - אז בסיבוב הבא.
במערכת הביטחון אין ספק שלחמאס ברצועת עזה יש יכולת לשגר טילים שיפגעו בכל נקודה ברחבי גוש דן. חמאס מנסה לחקות אחד לאחד את מודל חיזבאללה בלבנון. שום דבר אינו מקרי בבניית הכוח שלו. מקור האסטרטגיה, ובמידה רבה גם מקורות הנשק, זהים בשני המקרים - אירן. הרעיון המכונן של חמאס הוא ליצור את האיזון מול העליונות הצבאית הישראלית באמצעות ריכוז מסת אש שתהיה מכוונת לעבר העורף הישראלי.
חמאס ניצל היטב את החודשים שחלפו מאז נפילת שלטון חוסני מובראק במצרים, שבהם מרחבי סיני היו מופקרים להעברות נשק בכמויות עצומות. הוא מילא את מחסניו בנשק שהגיע לא רק מאירן אלא גם מלוב המתפוררת.
כשהמחסנים מלאים כמעט כמו בלבנון, לחמאס יש יתרון לעומת חיזבאללה: תל אביב מרוחקת מרצועת עזה רק כ- 60 ק"מ, לעומת כ-200 ק"מ מאזורי השיגור בלבנון.
כעת , השאלה היא רק מתי חמאס ישגר את הטילים שלו שיכולים להגיע עד לתל אביב. כל עוד הלחימה הייתה מול ועדות ההתנגדות או ארגונים קטנים אחרים ברצועת עזה, אך לא כנגד השלטון של חמאס, האפשרות הזו נחשבה בעלת סבירות נמוכה למדי.
הערכת המצב של צמרת מערכת הביטחון החלה במוצאי שבת באופן כמעט אוטומטי. הנטייה היא לנסות להימנע מפעולה צבאית נרחבת בעיתוי הזה, ואולם כשההמלצות יגיעו לדרג המדיני, ישראל תשקול מבצע כנגד חמאס במתכונת מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009, או אפילו כניסה קרקעית רחבה לרצועה, שמטרתה תהיה להביא לסיום שלטונו של הארגון ברצועה. אם ההידרדרות תימשך בקצב של הימים האחרונים, סביר מאוד להניח שירשמו נפילות טילים בתל אביב ובגוש דן בפעם הראשונה מאז מלחמת המפרץ בשנת 1991.
ובמקרה של ירי לעבר תל אביב וגוש דן, צה"ל יעביר לפחות אחת משתי הסוללות הקיימות של "כיפת ברזל" להגנה על האיזור המאוכלס ביותר בישראל. אך אירועי הימים האחרונים מוכיחים כי "כיפת ברזל" רחוקה מלספק הגנה הרמטית כנגד הרקטות.
מלכתחילה לא הייתה ציפייה שהמערכת תצליח ליירט 100% מהשיגורים לעבר האזורים שבהם היא פרוסה. ה"סטטיטיקה" של הימים האחרונים, המעידה על הצלחה חלקית בלבד ביירוט, תואמת את הציפיות המוקדמות לגבי יכולותיה - יותר מאשר ההישג האדיר מסיבוב הלחימה בחודש מרס, שבו יירטה המערכת שמונה מתוך תשע רקטות כשהתשיעית לא הגיעה ליעדה בגלל תקלה טכנית.
עמיר רפפורט הוא עורך מגזין ואתר "ישראל דיפנס"