נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביקר השבוע במזרח התיכון ובאירופה. בעזרת דיפלומטיה ודיאלוג, הוא ניסה לחדש את האמונה באמריקה.
אחרי ערב הסעודית ומצרים הגיעו גם גרמניה וצרפת. כשהוא יסיים את המסע הזה הוא ישוב לוושינגטון למה שהוא באמת צריך לעשות - למכור מכוניות. הממשל שלו החליט להלאים את חברת ג'נרל מוטורס, ניסיון במחיר של 50 מיליארד דולרים כדי לנסות ולהציל את יצרן המכוניות מפשיטת רגל.
ג'נרל מוטורס היא סמל אמריקני ליזמות חופשית. פעם היא הייתה המעסיקה הגדולה בארצות הברית והיצרנית הגדולה בעולם.
אבל היום אמריקנים רבים ויתרו על המכוניות של ג'י-אם. עכשיו, אחד מכל חמישה נהגים בוחר במכוניות של ג'נרל מוטורס, משמע - אחד מכל חמישה אמריקנים תומך בתכנית התמריצים של אובמה.
הנשיא אומר שאת ההחלטה לסיוע הוא קיבל בחוסר רצון. "המטרה שלנו היא להעמיד מחדש את ג'י-אם על הרגליים", אמר אובמה. "קחו סיוע וצאו מזה במהירות".
המומחים מטילים ספק בקלות שבה ממשל אובמה יכול להוציא את החברה מהצרות. האמריקני הפשוט כבר שמע את זה קודם. זוכרים? הממשל הוציא כבר מאות מיליארדי דולרים כדי להציל בנקים, ענקי משכנתאות וענק ביטוח עולמי אחד.
חבר סנאט בשם ג'ו בוהנר אמר כי "הממשלה נכנסה לעסקים של ניהול חברות בעזרת כספי משלמי המיסים". אולי הוא צודק, אבל בינתיים הרפובליקנים לא הציבו שום אלטרנטיבה למהלכים של אובמה, ולאמריקנים אין שום דרך אחרת להאמין בממשלה.
הפיוס עם העולם המוסלמי חשוב, אבל לא זה מה שיציל את אמריקה
נאום הפיוס של אובמה מול העולם המוסלמי הוא מחווה חשובה ברמה הבינלאומית, אבל זה לא הדבר הראשון שהבוחרים האמריקנים רוצים מהנשיא שלהם. אובמה צריך לספק משרות, צמיחה וביטחון כלכלי.
המכירות של ג'י-אם צנחו השנה ב-30% ועכשיו הם המדד המדויק ביותר לבחון את מדיניותו של אובמה בשנה הקרובה. אם ביואיק, קאדילק ושברולט לא יתחילו להרגיש את הכבישים באמריקה מחדש ובקרוב, לבוחרים לא יהיה אכפת איך הנשיא שלהם התקבל על ידי הקהל בקהיר.
האינדיקציה שלהם תהיה הכבישים המהירים באמריקה ומגרשי החניה. אובמה מוכרח למכור מכוניות!
תכניתו של ג'ונתן מן - Political Mann משודרת ביום שישי ב-20:30 ובשבת ב-22:00 ברשת CNN.