מדריך טיסה, שני טייסים וחניך טיס נהרגו הבוקר בהתרסקות מטוס פייפר קל מסוג "צ'רוקי 6" במנחת בית הספר ה"טכני" בחיפה. "ככל הנראה, העובדה שהטייס ניסה לחזור חזרה למקום ההמראה בשעה שגילה תקלה טכנית במנוע, היא זו שגרמה לתאונה הטרגית", מסביר אודי זוהר, מנהל רשות התעופה האזרחית לשעבר, בראיון לחדשות 2.
"לא ניתן עדיין להעריך את הסיבות שגרמו לתאונה, יש כיווני חקירה שונים שצוותי החקירה יצטרכו לאשש או לשלול. מדובר בסיטואציה כואבת מאוד, ארבעה בני אדם שאהבו מאו לטוס וחלקם אף מאוד מנוסים, מצאו הבוקר את מותם", הוסיף.
בתור מדריך טיסה ותיק, הסביר זוהר כי "כשאנו מלמדים לטוס, אנו מזהירים מפני מצבים שבהם פנייה מסוג זו שביצע ככל הנראה הבוקר טייס המסוק, היא הפנייה הבעייתית והקטלנית ביותר".
"רוב המקרים שבהם טייס מנסה לחזור בכיוון ההמראה - מסתיימים ללא הצלחה"
זוהר הוסיף כי בתאונה הקשה שאירעה הבוקר, ככל הנראה המטוס לא היה בגובה המתאים, והוא נדרש לבצע פנייה של יותר מ-180 מעלות בחזרה. בנוסף, סיבת הסיבוב הייתה תקלה בכוח המנוע וכל הסיבות הללו יחד גרמו לכך שלא הייתה למטוס את היכולת לבצע את הפנייה. זוהר קובע כי "רוב המקרים בהם טייס מנסה לחזור בכיוון ההמראה, מסתיימים ללא הצלחה".
"במקום הזה אנו מלמדים להסתכל קדימה ולנחות בשדה פתוח", אמר זוהר והוסיף: "עדיף שתישבר כנף או שיישבר גלגל מאשר שנגיע לתוצאות כל כך קטלניות כמו שראינו באירוע הזה".
זוהר לא מסוגל להשיב על השאלה כיצד טייס כה מנוסה כמו דוד בכור, תושב קריית ים בן ה- 64 שנהרג הבוקר, נקלע לתאונה הקשה. "בגובה טיסה מסוים חשוב להקפיד שלא להסתובב לאחור", הוא קבע. "הרצון לחזור לאחור חזק מאיתנו, אך יש גובה מסוים שבו חייבים להמשיך לטוס רק קדימה".
ככל הנראה קיים קשר בין שתי התאונה שהתרחשה היום לבין זו שארעה במחניים לפני כחודש. "בשני המקרים היה ניסיון לחזור מעבר ליכולת המטוס בחזרה אל המסלול לנחיתה. גם בטיסה במחניים יכול היה להיות שהסיטואציה הייתה נגמרת אחרת אם הטייס היה מנסה לנחות בשדה פתוח ולא בשדה התעופה במחניים", סיכם זוהר. "חשוב לקחת החלטות מקדימות ולעקוב אחריהם בשעת מצוקה".