כל מי שצלל פעם לפרטי החשבון של תיקון הרכב שלו במוסך בודאי שם לב שחלק מרכזי מהעלות הכוללת הוא מחירם של החלפים ושכל תופסן עולה עשרות שקלים, גומיה שווה מאות ובחלקים קצת יותר גדולים כבר מדברים באלפים, ולכן לא פלא שחשבונות המוסך בסופו של דבר מגיעים לאלפים רבים של שקלים.

אחת האלטרנטיבות שיכולות להפחית באופן משמעותי את עלויות האחזקה הכל כך יקרות של מכונית בישראל היא שימוש בחלקים תחליפיים.

מוסך (צילום: נעם וינד)
שימוש בחלקים תחליפיים יכול להוזיל את עלות התיקון באופן משמעותי|צילום: נעם וינד

אבל, בעוד שכאשר אנו משתמשים בחלקים מקוריים התואמים את המפרט והתכנון של היצרן, ברגע שאנו בוחרים בחלקים תחליפיים לא תמיד ברור לנו מה אנחנו מקבלים ובשוק יש חלקים תחליפיים שרמתם גבוהה משמעותית מהחלקים המקוריים, אחרים שהם למעשה אותם חלפים בדיוק שמיוצרים על ידי אותו קבלן משנה שעובד עבור יצרני הרכב ומגיעים לשוק בלי הלוגו שמייקר את המחיר ואחרים שהם העתקים, לרוב חיקויים זולים ממקור עלום, שמציגים איכות נמוכה משמעותית.

מה בעצם ההבדל בין מקורי לתחליפי?

אז כשמדובר בפנס איתות, פילטר אוויר, סמלים ושאר חלקים שאין להם משמעות בטיחותית אין סיכון גדול בבחירה בחלק תחליפי אבל כשאנו בוחרים חלק בעיקר לפי מחירו הזול מי יכול להבטיח לנו שמשאבת המים החליפית לא תקרוס תוך זמן קצר ותגרום לנזק גדול למנוע? איך נדע שהמשולשים הקדמיים מסין הם לא רק דומים ובאמת מציגים את החוזק המבני הנדרש גם לאחר זמן וכיצד נהיה בטוחים שרפידות הבלמים ממקור עלום יעצרו אותנו במרחק קצר מספיק כדי למנוע מפגש עם המכונית שלפנינו?

אין תמונה
כולם נראים אותו הדבר אז מה באמת ההבדל בין חלק מקורי לתחליפי?

אל תתפתו למחיר הזול ביותר והקפידו להנחות את המוסכניק שלכם להשתמש רק בחלפים הכוללים תו תקן ,OEM בכאלה ממקור וחברה מוכרים לו ויש לו ניסיון איתם. גלו מעורבות ודרשו לראות את החלקים אותם הוא התקין ברכב שלכם.

כן, אמנם חלקים תחליפיים הם בהחלט אופציה להוזיל את עלות התיקונים באופן משמעותי אך חשוב שלא רק הקטנת החשבון במוסך תהיה מול עיניכם כי על בחירה בחלקים תחליפיים זולים למערכות בטיחותיות אתם עלולים בסופו של דבר לשלם ממש ביוקר – בחיים.