הפרויקט השאפתני של גב ים ואמות יוצא לדרך. אחרי ההצלחה של בניין TOHA בצומת הרחובות דרך השלום, תוצרת הארץ ויגאל אלון, החברות הכריזו היום (שני) על תחילת ההקמה של מגדל toha 2: מגדל בגובה של כ-300 מ"ר, 77 קומות בשטח של 210 אלף מ"ר, כש-160 אלף מהם עיליים. עלות ההקמה הכוללת 3 מיליארד שקל.

על המגדל, שיתחבר לבניין הראשון, הופקדו האדריכלים רון ארד ואבנר ישר. למרות שצפויים לעבוד במתחם 20 אלף אנשים כהחלטה אסטרטגית הוקצו מעט מקומות חניה ומתבססים על הקרבה לתחנת הרכבת ולתחנות המטרו שיוקמו בעתיד. "הפרויקט הזה חשוב לעיר כי זה הפרויקט הראשון שלמרות כל המגבלות נבנה עם הרבה פחות חניה", אמר ראש עיריית תל אביב רון חולדאי במסיבת העיתונאים. "מפני שהוא נשען על תקווה שיום אחד יהיו פה שתי תחנות מטרו שישרתו את הבניין הזה. אני מאמין שלפרויקט יש אמון בעתיד ויש לו חשיבות עצומה, כי מעכשיו יש תקדים - כמו שעשינו בדיור כך הדבר יהיה גם לגבי העסקים".

החברה חכרה במאות מיליוני שקלים את הקרקע שהייתה בבעלות עיריית תל אביב. "מדובר ביצירת מופת המהווה את ראש החץ לבנייני המשרדים בתל-אביב ובארץ", אמר אבי יעקובוביץ, מנכ"ל גב-ים. "מגה פרויקט בשטח כולל של כ-210 אלף מ"ר, שמקרין על עוצמתן של החברות גב-ים ואמות. הפרויקט ישנה את מרכז הכובד של מטרופולין תל-אביב, שוק שעומד בחזית, מוביל, וצפוי להתחזק בשנים הקרובות, בתוך המכלול של ישראל כמעצמה טכנולוגית, הנשענת על ההון האנושי האיכותי ביותר. מדינת ההייטק נמצאת בתל-אביב ו-ToHa2 יעמוד במוקד מרכז העסקים של תל-אביב".  

"המהפכה של שימוש ברכב פרטי בתל אביב התחילה", אמר אבנר ישר, מאדריכלי הפרויקט. "לא צריך לחכות, כבר היום תקני החניה בעיר מופחתים. יש אלפי חניות באופניים. מאות חניות באופנועים". שמעון אבודרהם התייחס גם הוא לעניין החניה: "אם מחברים את כלל מקומות החניה, מדובר ביחס זהה לדרישה שיש היום בטוהא 1. כיזמים אנחנו תמיד מודאגים ובודקים שהכול בסדר". 

מימין: נתן חץ, שמעון אבודרהם, אבי יעקובוביץ ואלדד  (צילום: סיון פרג )
מימין: נתן חץ, שמעון אבודרהם, אבי יעקובוביץ ואלדד פרשר|צילום: סיון פרג

החברות מתכננות לסיים את הפרויקט שעבדו עליו כבר למעלה מעשר שנים בעוד כחמש וחצי שנים. הפרויקט נולד ב-2010. חברת אמות החזיקה בשטח של 3.5 דונם בדרך השלום ורצו לחבר את זה לשטח של מפעלי נייר חדרה הצמוד.  "החיים הביאו אותי שהשותף שלי דודי ורטהיים קנה את טרה והתחילו לפנות את המפעל", סיפר נתן חץ יו"ר אמות ומנכ"ל אלוני חץ. "הם הסכימו אחרי כמה שנים למכור לנו את הפרויקט, 4 דונם".  

החברה גם קנתה את הבניין של חברת הטיפול הנמרץ נטלי. "כולם קיבלו מחיר מלא", סיפר חץ והוסיף כי עבור הפרויקט החברות חכרו את הקרקע שבבעלות עיריית תל אביב במאות מיליוני שקלים.

Toha 2 הדמייה (צילום:  View Point )
Toha 2 הדמייה|צילום: View Point

כשאתה מחליט על השקעה של 3 מיליארד שקלים אתה חייב להיות בטוח שזה יהיה שווה את זה בעתיד", אמר אלדד פרשר, יו"ר דירקטוריון גב ים. "העתיד הוא של כלכלת ישראל. אנחנו בטוחים בכלכלת ישראל ואנחנו יודעים שהיא יכולה להתקדם. את התוצאה אנחנו רואים בתעשיית ההייטק שאליה אנחנו מכוונים חלק גדול בבניין. יותר חברות בינלאומיות פותחות מטה בישראל, וגם החברות הישראליות הופכות להיות מאסיביות בקנה מידה עולמי". 

_OBJ

"ToHa1 זכה בהכרה מיידית מהשוק הישראלי", אמר שמעון אבודרהם, מנכ"ל אמות. "שיווקו הסתיים עוד בשלב השלד ובמחירי שיא. לאחרונה זכה גם להכרה בינלאומית כשנבחר למגדל המשרדים הטוב בעולם לשנת 2021. השאיפה לשחזר את ההצלחה ואף להתעלות עליה, מהווה אתגר גדול ומרגש בו זמנית, ליתר דיוק, גדול ומרגש פי 3. אנו משיקים היום את ToHa2 בהשקעה חסרת תקדים, וזאת מתוך אמון בכלכלה הישראלית ובצמיחתה, בדור הצעיר המניע את קטר ההייטק ובעוצמתה של העיר תל אביב. ToHa2 יהיה מתנה לקו הרקיע של העיר, הוא ייבנה באיכות ללא פשרות ועם דגש מיוחד על שמירה על הסביבה, כדרכה של אמות".