האנשים המשפיעים בדרך כלל הם אלה שמייצרים את התוכן ומייצרים את סדר היום. רבים מאיתנו משתמשים באפליקציות הכי מתקדמות, הפתרונות הכי חכמים, אבל למה לא להיות אלה שמייצרים אותן?

במאמר הזה נבין את יחסי הכוחות בין יוצרי התוכן לצרכני התוכן, למה חשוב מאד להיות גם בצד היצרני של המשוואה וכיצד להפוך מצרכן פאסיבי - ליצרן תוכן פעיל. 

בשנת 2013, כחלק מקמפיין הפרויקט האמריקאי הלאומי, Hour of Code שפועל להקניית ולימוד יכולות פיתוח תוכנה לילדים בארה״ב, הופקו מספר סרטוני יוטיוב לקידום המודעות לפרויקט. 

בין שלל הדמויות המוכרות שגויסו לקידום הפרויקט היה גם נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה. בסרטון הקמפיין בו השתתף הנשיא הוא אמר לילדים את המשפט הבא: "אל תסתפקו בלקנות משחק וידאו חדש - צרו משחק. אל תורידו את האפליקציה הכי חדשה שיש - עזרו לעצב אותה. אל תשחקו בטלפונים החכמים - תפתחו אותם".

מורד שטרן (צילום: עידן כנפי)
מורד שטרן|צילום: עידן כנפי

התפיסה שאובמה הציף במסגרת קידום הפרויקט החשוב הזה ובעצם האמירה שלו היא על משוואה חשובה שלעיתים קרובות מדי אנחנו מפספסים. מדובר במשוואה בה מצד אחד יש לנו את יכולת הצריכה (להוריד אפליקציה, לשחק במשחק) ומהצד השני - את היצירה (ליצור משחק, לעצב אפליקציה).  

הצריכה קלה יותר לכולנו. לעומתה, היצירה מצריכה לימוד, העמקה, מוטיבציה והתמדה.  

אם ניקח את הדברים שאמר ברק אובמה נוכל גם להתייחס איתם לשלל הפעילויות והזמן שאנחנו משקיעים באינטרנט וברשתות החברתיות. כן, קל לנו יותר לגלול את הפיד ברשת החברתית המועדפת עלינו, קל גם לשחק בטלפון, או לצפות בסרטון יוטיוב. קשה הרבה יותר ליצור את התוכן. בין אם בכתיבה, הרצאה, פודאקסט או סרטון.  

אבל, רק השקעה ביצירה משנה את משוואת הכוחות.  

אנשים שמקדישים זמן ומאמץ ליצור תוכן (ולא משנה אם מדובר בתכני לימוד, סרטונים, אפליקציות, שירותים ומשחקים וכו׳), הם אלו שגם מתחילים לבנות את ההשפעה שלהם, ולתת לאחרים לצרוך את התוכן שהם יצרו ולספוג את המסרים שהם עיצבו. 

כחלק מראייה קדימה, בכל הקשור למקומנו בתעשייה ובבניית האופן המקצועי בו אנחנו נתפסים חשוב שלכולנו תשב הבנה ברורה של משוואת הכוחות בין צריכת פסיבית של תוכן, לבין יצירה אקטיבית שלו. 

אז איך פועלים בשביל לשנות את המשוואה ולעבור מפאסיבי - לאקטיבי, ממושפע - למשפיע. 

מבינים איפה אנחנו רוצים להתבלט (תעשייה, התמחות, נישה). מנסים למצוא ולמפות את האנשים שהקולות שלהם כבר יוצרים השפעה, ומנסים להבין איך הם הגיעו למעמד הזה, על מה הם מדברים, מה התוכן שהם יוצרים, איך הם מתנהלים ברשת ובקהילה המקצועית שבנו סביבם קובעים זמן ביומן המוקדש לשבת ולהתחיל ליצור תוכן, למצוא רעיונות, ללמוד, לחפש מקורות מידע וכו׳. 

לא הוטרד. הנשיא אובמה (צילום: הבית הלבן)
ברק אובמה. ארכיון|צילום: הבית הלבן

פשוט מתחילים. כן, פשוט ללכלך את הידיים. אם זה מאמר אז לפתוח מסמך ולהתחיל לכתוב (ולחזור אליו גם אם התהליך כתיבה לא זורם וקל לנו. וזה אכן יהיה מאתגר), אם זה סרטון אז להתחיל ולהקליט (ואז ללמוד עריכה), אם זו אפליקציה אז להתחיל וללמוד את השפעה או הסביבה שצריך (ויש כל כך הרבה מקורות חינמיים לטובת זה) וכו׳. 

תרגול מיינדסט של יצירת תוכן: אנחנו מוקפים תוכן. מנטפליקס, עד ספרים מוזיקה ומאמרים. גם ההתנסויות שלנו ביום-יום הן תוכן: מכשלונות עד הצלחות, תובנות ומסקנות. אם נסתכל על העולם סביבו ככזה שמלא בפוטנציאל לתוכן נצליח בקלות רבה יותר לקבל רעיונות וכיוונים ליצירת התכנים.

מה אתם עצמכם צורכים? כמו שחשוב להזין את הגוף במזון האיכותי והבריא ביותר שיש - כך גם חשוב להזין את המוח בתוכן הנכון והטוב ביותר עבורכם. כל תוכן שאתם צורכים והוא פוגעני, אלים, רכילותי או סתמי הוא ג'אנק פוד למחשבה שלכם. מוח אליו נכנס חומר באיכות נמוכה - יתקשה ליצור חומר באיכות גבוהה  

בניית תכנים - יתרון חשוב נוסף 

ליצירת תוכן יש יתרונות רבים בכל הקשור ללקיחת חלק פעיל בקהילות, הרחבת מעגל הקשרים בניית השם המקצועי שלנו ונראה זאת במאמרים הבאים. 

עם זאת, יש לבניית התכנים יתרון חשוב נוסף ששווה להדגיש - התמודדות עם יצירת תוכן מלטשת, ומשכללת את היכולת שלנו להביע רעיון או מסר - ולשכנע. יכולת התקשורת (בין אם במסר כתובים, מוקלטים וכו׳) נופלת תחת מה שנקרא ״יכולות רכות״. יכולות אלו, למרות שמם הולכות ותופסות מקום חשוב יותר ויותר בתעשייה שלנו.   

בדוח שלינקדאין הפיקה לקראת 2019, "The Skills Companies Need Most" (המיומנויות שהחברות זקוקות להן ביותר), נמצא כי יכולת השכנוע היא אחד הכישורים החשובים ביותר שיש לרכוש או לשפר.  

היא דורגה שנייה אחרי יצירתיות, ואחריה בסדר יורד – שיתוף פעולה, יכולת הסתגלות וניהול זמן. הדוח מסכם, וזו נקודה נהדרת גם לסיים את המאמר שלנו, וטוען ש-״חיזוק הכישורים הרכים הוא אחת ההשקעות הטובות ביותר שאתה יכול לעשות עבור הקריירה שלך. הכישורים האלו פשוט לא יוצאים מהאופנה.״  

המאמר הזה מתקשר היטב עם המאמר הקודם, ״נטוורקינג: כך תייצרו קשרים בעלי ערך״, בוא ראינו שעבודה עקבית על האופן בו אנחנו נתפסים, עבודה הכוללת דגש רב ליצירה של תוכן, תרחיב את רשת הקשרים המקצועית גם באופן של משיכת קשרים ולא רק פעילות אקטיבית ליצירה שלהם. אם פספסתם את המאמר הקודם תוכלו לקרוא אותו כאן.  

מורד שטרן הוא Head of Engineering Branding ב-Wix, מחבר הספר "שובר שוויון: על כוחם של רשתות הקשרים, הקהילות והמיתוג האישי" (ינואר 2022), ומקים פורום הטכנולוגיה והחדשנות בטלגרם