אנדרי אילריונוב, היועץ הכלכלי לשעבר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען היום (ראשון) בריאיון ל-BBC שאם המערב היה מטיל 'חרם אמיתי' על ייבוא הגז והנפט מרוסיה המלחמה הייתה מסתיימת תוך חודש או חודשיים. "זה אחד מהכלים האפקטיביים שעדיין יש למדינות המערב", אמר בריאיון.

אילריונוב ייעץ לפוטין בין השנים 2000-2005 והתפטר במחאה על הסתערות הכוחות הרוסיים בבית הספר בעיר בסלאן, שבו הוחזקו בני ערובה על ידי המורדים הצ'צ'נים, מה שהוביל למותם של 333 אזרחים רוסיים.  בריאיון הוא אמר כי הנשיא הרוסי נהנה מזרימה קבועה של הכנסות מייצוא אנרגיה שמאפשרת לו להמשיך במלחמה. על פי ההערכות הכלכלה הרוסית תצנח בשיעור של 10-15 אחוז בעקבות הסנקציות שהוטלו עלייה. לטענת היועץ לשעבר, מה שמונע חורבן כלכלי של הכלכלה הרוסית הוא הייצוא, בדגש על ייצוא אנרגיה.

לטענת אילריונוב, רוסיה לא מתייחסת ברצינות לאיומי המדינות להפחית את ייבוא האנרגיה, כש-40 אחוז מהגז הטבעי ו-27 אחוז מהנפט באירופה מיובא מרוסיה. "בכל יומיים וחצי מיליארד יורו נכנסים לכיסים של פוטין", אמר אילריונוב בריאיון. "זה עוזר לו מאוד להמשיך את הפעילות ולממן את המלחמה". היועץ לשעבר ציין שלדעתו ברגע שהייצוא ייפגע פוטין יהיה חייב לחשוב שנית, כי לא תהיה לו את היכולת לממן את המלחמה.

בשבוע שעבר קראו מחוקקים באירופה להחרים באופן מוחלט ייבוא גז ונפט מרוסיה. העלייה הגדולה במחירי הגז הטבעי והדלק עשויים להעלות עוד את הרווחים של רוסיה מהייצוא בשנת 2022, על פי ההערכות של בלומברג, רוסיה עשויה להרוויח יותר מ-321 מיליארד דולר מייצוא אנרגיה, עלייה של יותר מ-30 אחוז ביחס לשנת 2021.