בתחילת שנות האלפיים פרצה להקה חדשה בישראל, ששמה מוכר היום כמעט לכל ישראלי - "התקווה 6". אחד ממקימי הלהקה ומי שהיה המתופף והמנהל שלה, רון ליניאל, החליט לאחר 12 שנה לעזוב הכל ולפרוץ בקריירה חדשה ועצמאית בתחום הפקת האירועים בהייטק. היום, בגיל 40, הוא מייסד ומנכ"ל חברת ליניאל בע"מ, חברה העובדת עם מאות לקוחות בתחום ההייטק ומנהלת אירועים בתקציבים של מיליוני שקלים. "תמיד האמנתי בעצמי שאצליח להגיע לזה", הוא מספר בראיון.
רון, יחד עם עמרי ושלי גליקמן, הקימו את להקת "תקווה 6" בזמן הצבא. "עמרי היה חבר שלי מהגן, וביחד הקמנו את הלהקה", הוא נזכר ומספר, "הייתי אחראי על ניהול הלהקה ובעצם הייתי סוג של מפיק, בגלל כל ההתעסקות בהפקת אלבומים והופעות. הלהקה הייתה הבייבי שלנו והשקענו בה הרבה". לפני כשמונה שנים, הוא החליט לעזוב ולהתחיל דרך חדשה: "תחום ההפקות תמיד משך אותי ודרך חבר משותף התחלתי לעבדות בחברת הפקות. זו הייתה נקודת מפנה משמעותית בקריירה שלי. אני שמחה שהלהקה עדיין מצליחה, ואני מצליח היום במקום שלי. אנחנו כולנו חברים טובים עד היום".
דרך קשרים שיצר בעולם ההייטק, הוא הצליח להביא לקוחות לחברה ולהפיק אירועים רבים. "אני מכיר הרבה מאוד אנשים בתחום, כי הרבה מאוד אנשים בגילי בעולם ההייטק הם היום פאונדרים של חברות. עם השנים התפתחתי, הבאתי עוד ועוד לקוחות, והם המליצו לחברים", הוא מספר. לפני כחמש וחצי שנים, לאחר שצבר מעט ניסיון כשכיר, הוא פתח חברה אותה ניהל במשך שנתיים תחת חברת ההפקה בה החל את דרכו: "עבדתי כמעין סוג של עצמאי וטיפלתי בלקוחות שאני הבאתי".
ומשם, החברה התגלגלה להיות עסק עצמאי בו הוא עובד 24/7. "הכל התחיל מכמה חברות בודדות, וזה הלך ועלה לכמה עשרות חברות, עד שהיום אנחנו כבר עובדים עם למעלה מ-100 חברות הייטק באופן שוטף, החל ממייקרוסופט וגוגל ועד חברות פחות מוכרות", הוא מספר ומרחיב, "ההמלצות רצות מפה לאוזן. עובדות HR שעוסקות באירועים מדברות בינן לבין עצמן וממליצות אחת לשנייה, בין אם דרך פורומים או קבוצות וואטספ, ומשם זה מתגלגל".
במסגרת הפקת האירועים, הוא אחראי מא' ועד ת' לכל אספקט באירוע: "ההפקות מתחילות בדרך כלל משיחת טלפון של מנהלת רווחה/מנהלת משאבי אנוש שרוצה להוציא לפועל אירוע לחברה בה היא עובדת – מסיבה, נופש, כנס, יום גיבוש וכדומה. משם מתחיל תהליך של הבנת רצונות הלקוח: סוג האירוע, מס׳ האנשים, מועד, תקציב ובעצם כל הפרטים הנדרשים להכנת ההצעה. לאחר מכן אנו בונים הצעה הכוללת קבלת הצעות מחיר מספקים שונים, בניית קונספט קריאייטיבי, הכנת מצגת ותקציב מתאימים והצגתם ללקוח. בסיום החלטת הלקוח על הכיוון המועדף ומשם יוצאים לשלב ההכנות והוצאתו לפועל של האירוע".
אך בדיוק כשהחברה החלה להתפתח, הגיעה הקורונה וטלטלה את הספינה. "הקורונה תפסה אותנו בטירוף של אירועי פורים, התקופה הכי חזקה בשנה. באחד מהאירועים שליוויתי, תוך כדי שרד בנד עולים לבמה עם מרינה מקסמיליאן בלומין, הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל. כל החברות התקשרו אלי בנוגע לאירועי השבוע הקרוב ושאלו מה קורה, אם צריך לדחות או לבטל את האירוע. שם הבנתי ש'וואו, משהו קורה כאן'. היה טירוף מוחלט של דחיות וביטולים, אבל הספקנו את רוב האירועים כי לקוחות התקשו לקיים אותם", הוא מספר.
במקום לשקוע אל תוך הסגר, הוא החליט להמציא את הגלגל מחדש. "כשהבנו שעוצרים הכל החלטנו לעשות שיפטינג. אחרי זמן קצר מאוד התחלנו לתת פתרונות ללקוחות שלנו, בין אם דרך הכנה ושליחה של מארזים לעובדים הבייתה, אירועי זום שהפקנו באולפני טלוויזיה ואולפנים ניידים שפתחנו במשרדי הלקוחות ועד לאירועי דרייב גדולים", הוא מספר ומדגיש, "מה שעבר לי בראש זו ההבנה שהמצב לא הולך לחלוף כל כך מהר. ישר התחלתי לחשוב על איך מוצאים את הפתרונות המתאימים לסיטואציה החדשה".
הפתרונות שהם מצאו היו יצירתיים במיוחד: "היינו מקיימים אירועים בזום עם ליאור סושארד, כאשר לפני האירוע שלחנו בהתאם מארזים שהכילו חבילת קלפים. אנשים היו צופים בסושארד בזום ומשתתפים בפעילות באמצעות הקלפים שהם קיבלו במארז. באירועים אחרים, היינו שולחים לדוגמה מארזי קוקטיילים הבייתה ומעבירים סדנאת קוקטיילים בזום".
הדבר התאפשר לדבריו, הודות לכך שחברות ההייטק החליטו לא לעצור את השגרה. "חברות הייטק טכנולוגיות הן לא מפעלים ישנים, ואנשים יכולים להמשיך לעבוד מהבית. בשנתיים של הקורונה הייתה התפוצצות בהייטק ואפשר לראות זאת בכמות היוניקורנים ונתוני נאסד"ק. בתוך כך, חברות היו חייבות לגבש את העובדים ולתת להם גם תחושה של פאן", הוא מסביר.
מאז שהמצב נרגע, החברה הגיעה לשיאים חדשים. "מאז פסח 2021 הייתה התפוצצות גדולה בתחום וככל שהביקוש לאירועים גדל, גם אנחנו התחלנו לגדול. אם עד לפני הקורונה בחברה היו 2 עובדים בלבד, היום אנחנו מונים 8 עובדים ומתקשרים עם עשרות אם לא מאות ספקים ונותני שירותים", הוא מתאר, "אם פעם יכולנו לטפל באירוע שמתוקצב בכמה עשרות אלפי שקלים, היום אנחנו מתחילים באירועים בתקציב של 300 אלף שקל ומפיקים אירועים גם במיליוני שקלים. ההכנסות והרווחים של החברה קפצו פי ארבע בשנה וחצי האחרונות".
ועם תקציבים כאלה, כל אירוע חייב להיות מיוחד ובומבסטי יותר מהשני. "בדצמבר האחרון לדוגמה, הפקנו נופש של יומיים עבור חברת הייטק בעמק האלה. בערב הרמנו אירוע ענק באמצע שום מקום, במיקום שאין בו שום דבר חוץ מאדמה והר. הקונספט של האירוע היה "לירח ובחזרה", והאווירה הייתה כאילו נחתנו כרגע עם חללית בירח. היו בובות מתנפחות ענקיות של אסטרונאוט בגובה 6 מטר, נורות לד מיוחד ועיצוב מושקע. עברי לידר ותומר מייזנר הופיעו על במה ענקית, הייתה ארוחת שף של אוהד לוי ולאחר מכן הייתה גם מסיבה", הוא מפרט.
את הביקורת שנשמעת לאחרונה על האירועים הגדולים בהייטק הוא דוחה מכל וכל. "ההייטק מפתח את הכלכלה בארץ וכולם מרוויחים מזה. חוץ מזה שהתעשייה מכניסה למדינה כסף רב ממיסים ומעסיקה אנשים רבים, האירועים הללו מספקים עבודה למאות אנשים", הוא מתאר ומרחיב, "אם חברה מוציאה כמה מיליוני שקלים על אירוע, יש כאן שרשרת שלמה של עסקים שמרוויחים מזה שהם לא רק העובד ההייטקיסט התל אביבי: חברות ההגברה, מהנדסי החשמל, חברות הברים, הקייטרינג, חברות כוח אדם ואין סוף ספקים אחרים. האינטרס כאן הוא של כולם ולכן אני לא רואה דבר רע בהפקת אירועים גרנדיוזים. אם תעצרו את אירועי ההייטק אתם תפגעו בפרנסה של מאות אלפי אנשים".
מהניסיון שצבר, הוא ממליץ לבעלי עסקים קטנים לחשוב בעת משבר על הצורך החדש שצף בשוק ולהסתער עליו. "כשאתה מנהל משבר, קודם כל אל תיבהל. ממשברים אפשר לצמוח, והם חולפים. חשוב להבין מה השתנה ומה הצרכים החדשים שהלקוחות צריכים, ולנסות להציע פתרונות יצירתיים בהתאם", הוא ממליץ, "הקורונה שינתה את המציאות, אבל ברגע שהמציאות משתנה יש צרכים חדשים. לדוגמה, הבנו שאנחנו צריכים להגיע לעובדים מרחוק, או לשלוח אליהם חבילה. חשוב לעשות שיפטינג ולשמור על הקשרים הקיימים שלך עם הלקוחות והספקים. אנחנו המשכנו לעבוד עם אותם ספקים, אמנים וחברות הייטק איתן עבדנו לפני".
לאמונה העצמית יש ערך חשוב בעינו: "לך בדרך שאתה מאמין בה בלי לפחד. תנו את הלב והנשמה בכל דבר שאתם עושים. עוד מימיי בלהקה, גם כשהתחלנו מאוד בקטן המשכנו לעבוד קשה והאמנו שהלהקה תגדל ונגשים חלומות. בסוף באמת הגשמנו אותם. גם בהפקת אירועים, אני תמיד האמנתי בעצמי וידעתי שיש לי את היכולות בתחום הזה".
רוצים לספר את הסיפור שלכם? רוצים לספר לנו על עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il